ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تعدیل گسترده نیروی کار در «های‌وب» / چه کسی پاسخگوست؟

طی تصمیمی که در هیئت مدیره شرکت «های‌وب» اتخاذ گردید، این شرکت اقدام به تعدیل نیرو و یا در تعبیری دیگر تصمیم به اخراج ده‌ها نفر از کارکنان خود در استان گلستان و دیگر استان‌ها گرفته است.

شرکت داده‌گستر عصرنوین که در بازار مخابرات و ارتباطات کشور با نام تجاری «های‌وب» شناخته می‌شود و در اکثر استان‌های کشور دارای نمایندگی است، تصمیم به تعدیل نیرو و یا اخراج ده‌ها نفر از کارکنان خود در استان گلستان، دیگر استان‌ها و ستاد مرکز گرفته که موجب نگرانی نیروهای کار این شرکت شده است.

همچنین بخوانید

قریب به اکثریت پرسنل این شرکت از تکنسین‌ها و مهندسان بوده که به نوعی نان‌آور خانواده هستند.

تعدیل نیروی کار گسترده در «های‌وب» / چه کسی پاسخگوست؟

عدم پرداخت سود سهام سهامداران این شرکت از دیگر اتفاقاتی است که مطرح بوده و همین موضوع موجبات نگرانی صدها نفر سهامدار در کنار نیروهای تعدیل و یا اخراج شده را فراهم کرده است.

تشکیل گروهی با نام «سهامداران های‌وب» با بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ عضو در فضای مجازی با هدف تبادل نظرات و اطلاع رسانی در خصوص آخرین تغییرات سود سهام شرکت و پیگیری دریافت سود معوقه نمونه‌ای از اقداماتی است که سهامداران انجام داده‌اند و در بسیاری از پیام‌های درج شده در گروه، یأس، ناامیدی و نگرانی از متضرر شدن مشهود است.

تعدیل نیروی کار گسترده در «های‌وب» / چه کسی پاسخگوست؟

تعدیل نیروی کار گسترده در «های‌وب» / چه کسی پاسخگوست؟

تعدیل نیروی کار گسترده در «های‌وب» / چه کسی پاسخگوست؟

بر اساس اطلاعات واصله، آنچه که به عنوان اولویت قطع همکاری شرکت با نیروهای خود عنوان شده، تعهد شرکت در خصوص دریافت پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی «UNSP» نسبت به ایجاد پوشش فیبرنوری حدود سه میلیون خانوار در بیش از ۱۶۰ شهر کشور بوده که شرکت را مجاب به مدیریت هزینه‌ها کرده است.

در همین راستا شرکت برای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوشمند، موضوع کاهش نیروی انسانی در مرکز تماس را اجتناب ناپذیر دانسته و تصمیم به قطع همکاری با جمعی از نیروهای خود گرفته است.

آنچه که در این میان شبهه برانگیز است، وادار نمودن برخی از کارکنان که اغلب پس از گذراندن دوره کارآموزی در این شرکت به کار گرفته می‌شدند، جهت پذیرفتن «استعفا» است که دلایل این اقدام مدیریت گلستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و یا اینکه «سرنوشت نیروهای اخراجی و یا تعدیل شده چه می‌شود؟» خود معمایی دیگر است.

تعدیل نیروی کار گسترده در «های‌وب» / چه کسی پاسخگوست؟

کارکنان اخراجی نان‌آور خانواده هستند

یکی از کارکنان این شرکت که نمی‌خواهد نامش عنوان شود در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مدتی است در این شرکت مشغول به کار شده است، اظهار کرد: طی تصمیمی که توسط هیئت مدیره این شرکت اتخاذ شده متأسفانه دستور اخراج و یا تعدیل حدود ۸۰ نفر از نیروها در اقصی نقاط کشور صادر گردیده است.

وی «کاستی بودجه شرکت» را دلیل عنوان شده از سوی برخی عوامل اجرای دستور عنوان کرد و ادامه داد: در سویی دیگر آگهی جذب نیروی جدید این شرکت نیز در فضای مجازی منتشر می‌شود که با دلایل عنوان شده کاملاً منافات دارد.

این کارمند با اشاره به اینکه ده‌ها نفر از اخراج و یا تعدیل شدگان از استان گلستان هستند، افزود: در میان آنها افرادی با سابقه سه سال تا ۹ ماه دیده می‌شوند که صاحب زندگی و فرزند هستند.

وی از تغییر رویه شرکت در تعدیل نیروها خبر داد و تصریح کرد: طی تماس مجددی که با برخی از کارکنان اخراجی گرفته شده، آنها را ملزم به نوشتن نامه استعفا کرده‌اند که اگر این نامه‌ها نوشته نشود، حقوق ماه‌های پایانی به آنها پرداخت نخواهد شد.

شکایتی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرسیده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در پاسخ به سؤال ایسنا در خصوص «بررسی وضعیت اخراجی‌های انبوه این شرکت و تعیین تکلیف بیکاران» خاطرنشان کرد: اقدام این شرکت در خصوص اخراج گروهی و یا تعدیل نیرو، یا استعفای کارکنان و یا هرگونه تغییر و تحول بی‌اطلاع هستیم و هیچ گونه گزارشی را دریافت نکرده‌ایم.

حسین خواجه مظفری با تأکید بر اینکه تا به این لحظه هیچ‌گونه شکایتی از سوی کارکنان اخراجی و یا مستعفی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشده است، اضافه کرد: قطعاً در صورت طرح شکایت، موضوع با جدیت بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال «آیا همه کارکنان این شرکت از سوی شرکت، بیمه و یا از مزایای بیمه بهره‌مند بودند؟» گفت: در اقدام نخست همه افرادی که به این شکل اخراج و یا تحت هر عنوان دیگری با آنها قطع همکاری شده است باید برای پیگیری به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان پیگیری مطالبات کارگران و کارکنان را وظیفه ذاتی اداره کل دانست و توضیح داد: بررسی وضعیت بیمه‌ای کارگران و یا کارکنان این شرکت پس از طرح شکایت در اسرع وقت آغاز می‌شود.

تعدیل نیروی کار گسترده در «های‌وب» / چه کسی پاسخگوست؟

به گزارش آرمان اقتصادی، در پایگاه اینترنتی شرکت داده‌گسترعصرنوین توضیح داده شده این شرکت از سال ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انتقال داده (PAP) آغاز بـه کار نموده است.

در سال ۱۳۸۸ مالکیت این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد و در سال ۱۳۹۱ نام تجاری «های‌وب» را در بازار مخابرات و ارتباطات کشور معرفی نمود.

در طی دوره فعالیت جدید، این شرکت توانست به سرعت در بازار رقـابتی خدمات دستـرسی به دیتا و اینترنت رشد نماید، به نحوی که با ارائه سرویس در بیش از ۵۴۳ شهر در سال ۱۳۹۵ توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر انتخاب شد.

همچنین این شرکت با پشتوانه توان فنی، بیش از هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی حرفه‌ای آقا و خانم و ۳۱ دفتر استانی در تمامی استان‌های کشور دارد و توانسته بزرگ‌ترین قرارداد شبکه ارتباطی کشور برای ارائه اینترنت پرسرعت به بیش از ۲۵ هزار روستا در اقصی نقاط کشور را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مدت ۱۰ سال به‌صورت انحصاری اخذ کند.

لازم به توضیح است، این گزارش در تاریخ ۷ شهریور ماه ۱۴۰۲ در خبرگزاری ایسنا منتشر شد که پس از ارائه توضیحات یکی از دست اندکاران شرکت و اعلام عدم دقیق بودن روایت ایسنا، در خصوص برخی موارد مطرح شده در متن، این گزارش از دسترس خارج شد. متأسفانه پس از چندین روز پیگیری و بررسی دقیق موضوع و به دست آوردن مستندات جدید، مشخص شد که موارد ذکر شده در گزارش مذکور صحیح بوده و صرفا محدود به استان گلستان نبوده بلکه وسعت بیشتری داشته و حتی برخی افراد در دفتر مرکزی این شرکت در زمره تعدیل شدگان قرار گرفته‌اند.

طی تماس‌های مکرر ایسنا با روابط عمومی، منابع انسانی و دیگر بخش‌های شرکت «های‌وب» در آن زمان، هیچ گونه پاسخی در این زمینه دریافت نشد و قطعاً این رسانه برای روشن شدن افکار عمومی آماده انتشار پاسخ و هرگونه توضیحی از سوی مدیران شرکت «های وب» است و البته موضوع را تا احقاق حق نهایی پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا