صنعت، معدن، تجارت

ایران خودرو ساعتی ۳میلیارد ضرر می‌دهد ولی مدیرانش پاداش می‌گیرند!

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در سامانه یکپارچه عرضه خودرو مردم را سر کار گذاشتند، گفت: ایران خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می دهد و رقم روزانه آن خیلی بالا است.

به گزارش آرمان اقتصادی، امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در برنامه تهران بیست در خصوص ارائه خودرو در سامانه یکپارچه گفت: موافق عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیستیم. این سامانه با آمدن فاطمی امین وزیر صمت راه اندازی شد و چون نتوانستند قرعه کشی را جمع کنند بر اساس قولی که به رئیس جمهور داده بودند، سامانه یکپارچه را ایجاد کردند و ۹۰ همت شب عیدی پول از مردم به این شیوه جمع کردند.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: بعد هم به مردم گفتند قرعه کشی را انجام دادیم و برای برای یک و نیم سال آینده به مردم نوبت دادند و اسمش را اولویت بندی گذاشتند در حالی که اصلاً قرعه کشی در کار نبود.

کاکایی افزود: حدود ۲ سال ایران خودرو سایپا مجبور شدند پیش فروش خود را انجام دهند و پول این پیش فروش هم دست وزارت خانه و در حساب بانک‌ها بود نه خودرو ساز.

وی با بیان اینکه مردم فکر می‌کنند در خرید خودروها با خودروساز رو به رو هستند، گفت: با این شرایطی که امروز به وجود آمده لاتاری خودرو به هم خورده و وضعیت بلبشویی هست و مردم خیلی‌ها وجه خود را تکمیل نکردند. به عبارتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو مردم را سر کار گذاشتند.

کاکایی ادامه داد: سال ۹۹ خودرو سازان کم کم شروع به رشد کردند و از سال ۱۴۰۱ کم کم شرایط بهتر شد ولی با سامانه کلیه شرایط خودرو سازان را به هم ریختند.

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: سال گذشته خودرو کالای سرمایه‌ای بود به این دلیل که قیمت ارز خودرو را در بازار آزاد جا به جا کرد. نباید تمام کاسه و کوزه‌ها را سر شورای رقابت برای بالا رفتن قیمت خودرو بشکنیم و باید به سیاست‌های دولت هم توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو سازان خصوصی روی هوا قرارداد می‌بندند و سود می‌کنند و خودروسازان خصولتی هم فقط زیانشان افزوده می‌شود، تصریح کرد: اینکه می‌گویند ایران خودرو روزی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد درست نیست و در واقع ایران خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد و رقم روزانه آن خیلی بالا است. دولتی بودن باعث شده که پایان سال مدیران آن پاداش بگیرند. همین الان هم ارز بالا برود باز هم قیمت خودرو بالا می‌رود و این سامانه‌های همگی کشک است.

کاکایی گفت: دلیل بالا بودن قیمت خودرو و سایر کالاهای تولید داخل در کشور ما به نظام تجاری مالیاتی و تعرفه‌ای دولت بر می‌گردد که اشکال دارد. خودروساز بخش خصوصی بالای ۴۰ درصد بازار را گرفته است. الان قیمت ارز کنترل شده و همین الان وقت آن است که قیمت‌ها را آزاد و واردات را هم آزاد کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا