امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید ۸۰ نوع گندم در کشور/۲.۶میلیارد دلار درجیب کشاورزان خارجی

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال۹۱ حدود ۲.۶میلیارد دلار به جیب کشاورزان خارجی ریخته شد، گفت: ۸۰ نوع گندم براساس استاندارد ملی ۱۰۴ در کشور تولید می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، اسماعیل اسفندیاری پور گفت : نزدیک به ۳۸ درصد انرژی و ۴۰ درصد پروتئین مردم از مصرف گندم تامین می شود.

وی اظهار کرد : بر مبنای ارزیابی های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، ۲۵ درصد گندم تولیدی کشور از نوع گندم ممتاز دنیا و با بیش از ۱۲ تا ۱۵ درصد پروتئین است.

همچنین بخوانید

اسفندیاری پور با بیان اینکه گندم در همه استان ها قابلیت کشت دارد، خاطرنشان کرد : بخش عمده رشد این گیاه در پاییز و زمستان است که کمتر نیاز به آبیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از گندم کشور در شرایط دیم و با استفاده از آب سبز تولید می شود، گفت : بیشترین تولید گندم دیم در استان های گلستان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، مرکزی، کردستان، کرمانشاه و لرستان صورت می گیرد.

مجری طرح گندم گفت : نباید سرنوشت قوت غالب مردم را به دست کشورهای دیگر بسپاریم اما سال ۹۱ نزدیک به هفت میلیون تن گندم با قیمتی معادل ۳۸۵ دلار به ازای هر تن به کشور وارد و حدود ۲.۶ میلیارد دلار به جیب کشاورزان خارجی ریخته شد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا