انرژی

ارجاع بند مربوط به واگذاری میادین به شرکت‌های غیردولتی به کمیسیون تلفیق

بند مربوط به واگذاری فعالیت‌های توسعه، اکتشاف و بهره برداری از میادین به متقاضیان صاحب صلاحیت برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز جزییات لایحه برنامه هفتم بند (ب) و تبصره های ۲ و ۳ ماده ۱۵ را بررسی کردند.

همچنین بخوانید

منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه در جریان بررسی این بند خواستار ارجاع آن به کمیسیون شد. رییس مجلس نیز برای بررسی بیشتر این بند را به تلفیق ارجاع داد.

در بند ب آمده است: «وزارت نفت مکلف است در مورد سایر میادین نفت و گاز با اولویت میادین مشترک و میادین گازی، نسبت به واگذاری فعالیتهای توسعه، اکتشاف و بهرهبرداری از میادین به متقاضیان صاحب صلاحیت از میان شرکتهای اکتشاف و تولید و شرکت ملی نفت ایران، با استفاده از سازوکارهای رقابتی از جمله صدور پروانه و با رعایت سقف سهم سرمایه‌گذار و حقوق قانونی سالانه دولت از واگذاری میدان که به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، اقدام کند به نحوی که در پایان سال سوم اجرای این قانون، حداقل دو درصد و در پایان برنامه، حداقل پنج درصداز توان تولید نفت کشور به شرکتهای متقاضی غیردولتی واگذار شده باشد. این نصاب برای تولید گاز کشور، دو برابر تولید نفت تعیین می‌شود.

مالک شریعتی عضو کمیسیون تلفیق نیز در زمان بررسی تبصره های ۲ و ۳ ماده ۱۵ گفت: با توجه به اینکه بند ب این ماده به کمیسیون ارجاع شده و این دو تبصره در راستای این بند است لذا به کیمسیون تلفیق ارجاع شود؛ رییس مجلس با این درخواست موافقت کرد.

تبصره های ۲ و ۳ ماده ۱۵ که به تلفیق ارجاع شده، به شرح زیر است:

تبصره ۲- به منظور افزایش جذابیت سرمایه گذاری در میادین گازی جهت بهبود ناترازی گاز طبیعی در کشور، وزارت نفت از طریق شرکتهای تابعه خود مجاز است با مشارکت بخش خصوصی، اقدام به سرمایه گذاری برای توسعه میادین گازی جدید نموده و تولیدات حاصل را صادر کند. تمامی منابع حاصل از درآمد صادرات گاز طبیعی از این میادین، پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی، تا زمان بازگشت سرمایه گذاری انجام شده متعلق به شرکت تابعه ذیربط وزارت نفت است. 

تبصره ۳- وزارت نفت مکلف است از طریق مشارکت با شرکتهای اکتشاف و تولید دارای صلاحیت، «صنایع انرژی‌بر و پتروشیمی ها» را برای واگذاری میادین گازی جدید و همچنین طرح‌های جمع آوری و بهره‌برداری از گازهای مشعل (فلر) در اولویت قرار دهد. وزارت مذکور مکلف است گاز تولیدی این میادین را به سرمایه‌گذاران این طرح‌ها اختصاص دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا