بورسکسب و کار

بهترین سایت های آموزش تحلیل بنیادی

برای تحلیلگران بنیادی، دسترسی به اطلاعات شرکت‌های بورسی، بازار سهام و بازارهای موازی مانند: طلا، ارز، املاک از اهمیت زیادی برخوردار است؛ علاوه بر این، بستر فعالیت تمام این بازارها، یعنی: شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح داخلی و بین‌المللی نیز مورد توجه قرار دارد. ارائه‌دهندگانِ این اطلاعات به صورت کلی با عنوانِ «سایت‌های‌ مرجع» شناخته می‌شوند. در ایران سایت‌های کدال و tse به عنوان مراجع داده‌ها و اطلاعات بورسی، فیپیران مرجعی برای بررسی اطلاعات صندوق‌ها و صرافی‌ها مرجعی برای استعلام نرخ ارز به حساب می‌آیند.

اگرچه مراجع، داده‌های اولیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما همواره چالش‌هایی برای استفاده از این داده‌ها وجود دارد:

  • تجمیع داده‌ها، ارزیابی و مرتب‌سازی فیلدها، زمان‌بر است.
  • داده‌ها، گذشته‌نگر هستند و تدوین استراتژی بر اساس داده‌های قدیمی، فرایند پیچیده و کاملا تخصصی است.
  • برای سایر معامله‌گرانی که به روش تحلیل بنیادی مسلط نیستند، داده‌های اولیه کاربردی ندارد. 

بنابراین در کنار منابع اصلی، وجود مراجع معتبر آموزش بورس، سایت‌های مرجع تحلیل بنیادی، خدمات سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ضرورت به حساب می‌آید. در ادامه به معرفی و بررسی عملکرد برخی از این منابع می‌پردازیم.

ره‌آورد ۳۶۵

ره‌آورد ۳۶۵، سامانه‌ای برای دسترسی به اطلاعات بازار بورس و فرابورس، نقشه بازار، وضعیت معاملات و اطلاعات شرکت‌های بورسی (شامل تمام اطلاعیه‌ها، صورت‌های مالی، گزارشات) و 

 

امکانات فیلترنویسی است. البته با دسترسی‌ رایگان، تنها موفق به مشاهده گزارشات موجود در سایت کدال و دیده‌بان بازار خواهید شد. سایر امکانات سایت از قبیل فیلترنویسی، اندیکاتورها و فیلترهای نقشه بازار، در نسخه پیشرفته و با تهیه اشتراک ارائه می‌شوند.

 

اگرچه ره‌آورد ۳۵۶ تا حد زیادی داده‌های مورد نیاز تحلیلگران بنیادی را در اختیارشان قرار می‌دهد، اما این داده‌ها گذشته‌نگر هستند. در این سایت هیچگونه تحلیل، تخمین وضعیت آینده سهام یا سیگنالِ خرید و فروش وجود ندارد. به عبارت دیگر، امکانات سایت رهاورد ۳۶۵ تنها مخصوص تحلیلگران است و برای سایر کاربران و معامله‌گران بازار بورس کاربرد خاصی ندارد. خدمات آموزشی این سایت، مجموعه‌ای از کلاس‌های آنلاین است که مشمول هزینه می‌شود.

 

انیگما

انیگما (enigma.ir)، به عنوان بزرگ‌ترین مرجع تحلیل بنیادی، ارائه‌دهنده اطلاعات مورد نیاز تحلیلگران این حوزه شامل: اطلاعات جامع، گزارش‌های تفسیری و صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی، فهرست سهامداران، ترکیب سهامداری شرکت‌ها به ‌صورت عادی و تلفیقی همراه با ارزیابی عملکرد آن‌ها و همچنین مجموعه‌ای از تحلیل‌های بنیادی شرکت‌ها و سبد پیشنهادی برای سرمایه‌گذاران مختلف است.

خدمات و محصولات انیگما را می‌توان بر اساس مخاطبان، به سه بخش کلی تقسیم کرد:

  • ۱- تحلیل‌گران بنیادی با استفاده از خدمات سایت انیگما، علاوه بر دسترسی به ریزِ اطلاعات شرکت‌ها و جزئیاتِ نمادها، از امکانات فیلترنویسی، مقایسه‌ نتایج و دانلود فایل‌های مدنظر نیز به صورت رایگان بهره‌مند خواهند شد. محصولات تخصصی این گروه به شرح زیر است.
  • محصول بنیادی: شامل تحلیل بنیادی تمام شرکت‌های تولیدی بازار، داده‌های گذشته، ارزیابی شرایط کنونی شرکت، پیش‌بینی سود دوره‌های مالی آتی و… می‌شود. همچنین در این بخش امکان شخصی‌سازی تحلیل‌ها با استفاده از تغییر مفروضات برای کاربران وجود دارد.
  • محصول NAV: شامل تحلیل NAV تمام شرکت‌های سرمایه‌گذاری بازار از طریق محاسبه ارزش پرتفوی بورسی، ارزش‌گذاری پرتفوی غیر بورسی و… می‌شود. برآورد سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دوره مالی آتی از دیگر خدمات منحصر به‌فرد این سایت است.
  • محصول سهامداران: شامل رصد معاملات سهامداران بالای ۱ درصد و زیر ۱ درصد، بررسی عملکرد سهامداران عمده و سابقه معاملات بازیگران اصلی هر سهم می‌شود.

 

  • ۲-برای علاقه‌مندان به یادگیری بورس، دوره جامع آموزش تحلیل بنیادی به صورت رایگان در آکادمی انیگما ارائه می‌گردد. پس از گذراندن این دوره، می‌توانید تحلیل خود را به کمک

محصول «کدال پلاس» آغاز کنید. برای استفاده از امکانات کدال پلاس، نیازی به تهیه اشتراک نیست و با عضویت در سایت انیگما، تمام دسترسی‌ها، شامل: فیلترنویسی ساده و پیشرفته، گزارشات جامع کدال، خلاصه وضعیت بازار و صنایع همراه با نمودارِ ارزش بازار هر صنعت برای شما فعال می‌گردد. همچنین سامانه تحلیل بنیادی انیگما با ارائه پیشنهاد خرید و فروش سهام به‌ صورت هفتگی در قالب محصولی به نام «سبد پیشنهادی»، امکان سرمایه‌گذاری در بازار سهام را برای همه افراد فراهم کرده است. در قسمت بعد، به توضیح جزئیات این محصول می‌پردازیم.

 

  • ۳-محصول «سبد پیشنهادی» انیگما، تقریبا مشابه سبدگردانی اختصاصی در بورس است. با این تفاوت که سبدگردانی معمولا برای سرمایه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان انجام می‌شود، اما این محدودیت در سبد پیشنهادی انیگما وجود ندارد. موضوع دیگر، هزینه‌ی سبدگردانی است. همانطور که می‌دانید تحلیل بنیادی بهترین و البته پیچیده‌ترین روش برای تحلیل بازار بورس است و در کنار این پیچیدگی، موضوع به‌روز‌رسانی نتایج هم مطرح می‌شود. شرکت‌های سبدگردان برای پوشش هزینه‌ این تحلیل‌های پی‌درپی، به طور میانگین حدود ۱ درصد از اصل سرمایه به‌علاوه ۱۵ تا ۲۰ درصد از سود را به‌عنوان «کارمزد» دریافت می‌کنند. در شرکت انیگما سرمایه‌گذار پس از خرید محصول از خدمات مشابه سبدگردانی بهره‌مند می‌شود، اما انیگما در سودِ حاصل از سرمایه‌گذاری هیچگونه شراکتی ندارد.

بورس ویو

بورس ویو، یکی دیگر از سایت‌های دسترسی به گزارش‌های مالی شرکت‌ها، اطلاعیه‌ها، نقشه بازار، امکاناتی برای بررسی روند بازار، شاخص بورس، حجم معاملات، مقایسه سهام و ابزارهای تحلیل تکنیکال و گزارشگیری است. اگرچه مخاطبان بورس ویو مجموعه‌ای از تحلیل‌گران تکنیکال، بنیادی و تابلوخوانی هستند، اما کلیه خدمات این سامانه در یک محصول ارائه می‌شود و امکان خرید مجزا وجود ندارد. البته امکان استفاده رایگان از خدمات، برای ۴۸ ساعت به صورت تستی فراهم است. 

توجه داشته باشید که در سایت بورس ویو نتایج تحلیل‌ها درج نمی‌شود! در واقع بورس ویو، سایت ارائه‌دهنده داده‌های گذشته‌نگر و ابزار مورد نیاز تحلیلگران است و برای دریافت سیگنال معاملاتی نمی‌توان از آن بهره برد. 

دیگر نکات مهم درباره بهترین سایت آموزش تحلیل بنیادی

سایت‌های مرجع تحلیل بنیادی، منبع اصلی برای استخراج داده‌های گذشته‌نگر، برآورد آینده سهام مختلف، مقایسه نتایج و به عبارتی مهم‌ترین ابزار محاسباتی برای تحلیل‌گران بنیادی به حساب می‌آیند. بنابراین صحت و دقت اطلاعات، به‌روز بودن بانک اطلاعاتی مرجع، امکانات و ابزارهای مکمل و نحوه ارائه گزارشات در این سایت‌ها اهمیت زیادی دارد.

از طرفی باتوجه به تعدد سایت‌ها و سامانه‌های ارائه‌دهنده خدمات در حوزه بازار سرمایه، شناخت و بررسی عملکرد همه آنها بسیار زمانبر خواهد بود. برای مثال: سایت‌های زیادی نتایج تحلیل بنیادیِ کارشناسان مختلف را منتشر می‌کنند، اما متاسفانه اغلب این تحلیل‌ها به‌‌روز نیست و باتوجه به پراکندگی مطالب، امکان به‌روز‌رسانی تحلیل مدنظر وجود ندارد. گروه دیگر، سیگنال‌های خرید و 

فروش سهام را منتشر می‌کنند. با صرف‌نظر از سیگنال‌های بدون پشتوانه، مابقی عمدتا بر پایه تحلیل تکنیکال ارائه می‌شوند که در بهترین حالت می‌تواند مورد توجه نوسان‌گیران قرار گیرد.

بنابراین برای کسب سود از بازار سرمایه، یافتن سامانه تحلیل بنیادی معتبر، دسترسی به تحلیل‌های جامع و به‌روز، دریافت سیگنال‌های صحیح، تشکیل سبد سهام بنیادی و مدیریت آن، اهمیت زیادی دارد و البته چندان آسان نیست. در این مطلب با سه مورد از بهترین سامانه‌های تحلیل بنیادی و خلاصه‌ای از خدماتشان آشنا شدیم.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا