ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

از سرگیری پرتاب کپسول‌های زیستی از سال جاری/ساخت ماهواره کلاس راداری در کشور

رئیس سازمان فضایی ایران تکمیل و توسعه پایگاه پرتاب چابهار، تضمین خرید تصاویر ماهواره‌ای بخش خصوصی و طراحی و ساخت «ناهید ۳» و توسعه میکرو و مینی ماهواره را از برنامه‌های سال جاری این سازمان دانست و گفت: پس از توقف چندین ساله، پرتاب کپسول‌های زیستی را در سال جاری خواهیم داشت.

به گزارش آرمان اقتصادی، حسن سالاریه در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهانی فضا در محل سازمان فضایی ایران برگزار شد، با بیان این که برنامه‌های سازمان فضایی ایران در سال‌های اخیر منطبق با برنامه ۱۰ سال کشور بوده است، افزود: در حوزه بالادست یعنی طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت ماهواره سنجشی پارس ۲ و ۳ با مجموعه‌ پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی آغاز شده است.

همچنین بخوانید

به گفته وی، ساخت «پارس ۲» آغاز شده و طراحی مفهومی «پارس ۳» تمام شده است.

وی گفت: توانمندی کشور در طراحی و ساخت ماهواره‌های میکرو از سال‌های گذشته کسب شده است و به دقت‌های بالاتر خواهیم رسید که از طریق منظومه ماهواره «ناهید ۲» نمونه کیفی آن به سرانجام رسید و طراحی و ساخت «ناهید ۳» نیز ابلاغ شده است.

سالاریه، از آغاز طراحی و ساخت «ماهواره سنجشی در کلاس راداری» خبر داد و یاداور شد: کشور در حوزه سار توانمندی‌هایی دارد و ماهواره راداری یک نوع ماهواره راداری است که در نمونه‌های هوایی بوده و کار نمونه‌های فضایی آن آغاز شده است.

به گفته وی، با اجرای این طرح  کشور صاحب ماهواره‌های سنجشی از جنس راداری خواهد شد.

سالاریه گفت: ماهواره‌های سنجشی مثل «پارس ۱» و «طلوع ۳» بر مبنای اپتیکی است که شرایط ابرناکی هوا و گرد و غبار بر عملکرد آن اثرگذار است، ولی ماهواره‌های راداری در شرایط ابری بودن هوا قادر به جمع‌آوری داده‌ها هستند.

توسعه پرتابگرها

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در زمینه پرتابگرها نخستین گام ما برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتر شروع شده و پرتابگر سریر در وزارت دفاع قرارداد نمونه‌های آزمایشی و زیرمداری و مداری آن در حال انعقاد است و فرایند ساخت آن آغاز شده است.

وی تثبیت مدار لئو برای ماهواره‌های سنجشی را بسیار مهم دانست و گفت: اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده و در ماه‌های آتی پرتاب‌های متعددی خواهیم داشت تا اشکالات فنی و توسعه‌ای آن رفع شود.

سالاریه با بیان اینکه در ۶ ماهه دوم سال بسیار پررونق در حوزه فضایی خواهیم بود، ادامه داد: پرتابگر قاصد قابلیت حمل اجرام بالاتر را دارد و در این پرتابگر به تثبیت قابل قبولی رسیده‌ایم و نیاز داریم برای ماهواره‌های سنگین‌تر بتوانیم پرتابگرهای کلاس سیمرغ و قائم و ذوالجناح را نیز به چرخه بیاوریم.

حضور خصوصی‌ها در فضا

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در قراردادهای بخش خصوصی، یکی از رویکردهای بسیار جدی آن فعال‌سازی زیست بوم فضایی کشور در بخش خصوصی است؛ با گستره ای که در صنعت فضایی وجود دارد بدون فعال‌سازی زیست بوم فضایی خصوصی ادامه مسیر میسر نخواهد بود.

سالاریه اضافه کرد: در این راستا دو قرارداد خوب منعقد شده است. قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای ماهواره کوثر یکی از این قراردادها است‌ و سازمان فضایی برای توسعه زیست‌بوم تضمین خرید تصاویر ماهواره‌ای را داده است.

وی گفت: مناقصاتی در حال طراحی است که از طریق بخش خصوصی، منظومه‌ای از ماهواره‌های‌ سنجشی را داشته باشیم که ماهواره «نور ۳» و ماهواره «کوثر» از جمله آنهاست.

سالاریه گفت: در سال گذشته اعلام شد منظومه ارتباطی باریک باند با هدف اینترنت اشیاء بود که کار طراحی مأموریت آن انجام شد، طراحی مناقصه آن برگزار شد، در شهریورماه قرارداد امضاء، ابلاغ و آغاز شد و امیدواریم یک منظومه ارتباطی را داشته باشیم که از باریک باند آغاز کردیم؛ این منظومه در ماه‌های آتی تکمیل خواهد شد و اسم پروژه‌ به نام «شهید سلیمانی» مزین شده است.

وی تأکید کرد: کنسرسیومی از بخش خصوصی و مجموعه «صاایران» برای ایجاد زیرساخت‌های پایگاه بین‌المللی فضایی برای اجرای پرتاب‌های فضایی ایجاد شده است. این پایگاه که قابلیت پرتاب در شیب‌های مختلف مداری را دارد، فاز نخست آن از سال گذشته آغاز شده است.

سالاریه افرود: پیش‌بینی این است که از اواسط سال آینده قابلیت ارائه خدمات داشته باشیم.‌ ما برای منظومه‌های ماهواره‌ای‌ نیاز به رسیدن به مدار خورشید آهنگ را داریم که از چابهار این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه فاز اول آن از اواسط سال آینده قابلیت بهره‌برداری را دارد، گفت:  ایجاد آزمایشگاه کلاس ۵۰۰ کیلوگرم تا یک تن را در دستور کار داریم. طراحی فضای آزمایشگاهی آن آغاز  است و امیدواریم در سال آینده فضای این آزمایشگاه به اتمام برسد. 

سالاریه ادامه داد: موضوع بعدی تکمیل زنجیره مراکز کنترل و هدایت ماهواره است که دو مرکز مهم در چناران و سلماس است که قرارداد طراحی آن به اتمام رسیده و کار احداث آغاز شده و انشاءالله در سال آینده بهره‌برداری از این دو ایستگاه را خواهیم داشت. 

کپسول زیستی

رییس سازمان فضایی ایران، گفت: زیست فضا موضوع بعدی است که در دستور کار ما قرار دارد. پرتاب کپسول‌های زیستی دچار توقف شده بود و نخستین پرتاب کپسول زیستی در ایام پیش رو در سال ۱۴۰۲ را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در حوزه زیست فضا مسیر ادامه دارد و قرارداد توسعه کپسول زیستی را داریم. 

سالاریه گفت: در حوزه پروژه‌های تحقیقاتی صنعت فضا یک موضوع مهم در ارتباط با بخش خصوصی طراحی و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی و پژوهشی است که ماهواره «پژوهش ۱» با هدف ناوبری مناقصه آن برگزار خواهد شد.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا