امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

انجام اقدامات پیشگیرانه در۴شهرخوزستان برای جلوگیری از بیماری دامی

اهواز- مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به تاثیر مشکلات آبی بر زندگی دام گفت: در این راستا اقدامات پیشگیرانه در چهار شهرخوزستان برای جلوگیری از وقوع بیماری دامی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ناصر عسکری فرد بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال یکصدمین سال تأسیس دامپزشکی در کشور است و به همین منظور شعار هفته دامپزشکی «دامپزشکی، یک قرن خدمت» در نظر گرفته شد.

همچنین بخوانید

وی افزود: اداره قرنطینه و امنیت زیستی، کار حمل و نقل، صادرات و واردات فراورده‌های دامی در داخل کشور را انجام می‌دهد؛ حدود ۹۰ درصد نهاده‌های دامی کل کشور مثل ذرت، جو، کنجاله سویا از بندر امام به کل کشور صادر می‌شود که تاییدیه آن باید توسط اداره کل دامپزشکی استان انجام بشود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ۶ ماه نخست سال‌جاری گفت: آزمایش و نظارت بر سه میلیون تن نهاده دامی وارد شده به کشور، ترخیص ۵۸ فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی وارداتی، افزایش ۱۰۹ درصدی آزمایشات نسبت به مدت مشابه سال قبل، صادرات ۱۶ هزار تن فرآورده‌های دامی از پایانه‌های مرزی استان و صدور ۲۳ هزار و ۵۹۹ فقره گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای به وزن ۶۱ هزار و ۵۰۰ تن توسط این واحد انجام شده است.

عسکری فرد عنوان کرد: همچنین برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی ۲۳ اردوی جهادی دامپزشکی در مناطق صعب‌العبور مثل اندیکا، لالی، ایذه، باغملک و دزفول توسط اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی برگزار شده است، همچنین ۱۱ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در دام سبک، ۴۲۳ هزار سر نوبت واکسیناسیون علیه بیماری‌های تب برفکی، بروسلوز در دام سنگین و بیش از ۱۱ هزار رأس قلاده سگ روستایی به صورت رایگان علیه بیماری واکسینه شده‌اند.

وی با اشاره به عملکرد ۶ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیان کرد: واکسیناسیون دام ۲۰ درصد، سمپاشی دام ۶۰ درصد، سمپاشی جایگاه‌های نگهداری دام ۲۰ درصد، آزمایشات تشخیصی بیماری بروسلوز ۸۵ درصد، تست تشخیص بیماری سل ۸۰ درصد و پایش بیماری واگیردار دامی ۲۴ درصد افزایش داشته است؛ همچنین در کانون بیماری‌های دامی ۱۷ درصد کاهش صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه در حوزه تنش آبی کرخه عملکرد خاصی داشته‌ایم، تصریح کرد: برای سال سوم در حوزه کرخه با کم آبی مواجه بودیم که از نظر دامی چهار شهرستان هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه و بخشی از اهواز متأثر از این اتفاق بوده‌اند؛ بحران آب روی سیستم بدنی دام تأثیر گذاشته و آنها را ضعیف می‌کند، این ضعف خود سبب شیوع بیماری می‌شود؛ لذا در این مناطق اقدامات خاص‌تری انجام داده‌ایم تا دام‌ها تقویت شوند و این امر سبب شده تا تلفات دامی ناشی از کم آبی در این حوزه رخ ندهد.

عسکری فرد ادامه داد: در راستای تقویت دام‌ها در حوزه مذکور نیز ۱۵ نوع خدمت رایگان صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به انواع واکسیناسیون، سمپاشی، درمان دام‌های بیمار، بررسی‌های میدانی مکرر، خرید ۹۰۰ لیتر شربت ضد انگل برای اولین بار در خوزستان، سمپاشی جایگاه دامی به صورت کامل و خرید ۱۵ هزار کیلوگرم مکمل غذایی اشاره کرد.

وی در خصوص آزمایشگاه دولتی دامپزشکی عنوان کرد: در استان تنها یک آزمایشگاه مرجع دولتی وجود دارد که در اداره کل دامپزشکی خوزستان مستقر است، در این آزمایشگاه بیش از ۱۰ هزار آزمایش رایگان برای پایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام صورت گرفته است؛ همچنین آنالیز شیمیایی مواد غذایی انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۷ درصدی دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی بر بازار، واحد صنفی، کشتارگاه‌ها، قصابی‌ها، رستوران‌ها و مکان‌هایی که فرآورده‌های خام دامی عرضه می‌کنند، نظارت دارد.

عسکری فرد با بیان اینکه حدود چهار هزار واحد صنفی برای تولید، نگهداری و عرضه فرآورده خام دامی در خوزستان وجود دارد، تصریح کرد: در ۶ ماه نخست سال توسط اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی ۵۵ هزار مورد بازرسی صورت گرفته که ماحصل آن ضبط بیش از ۱۶۸ هزار کیلوگرم فرآورده خام غیربهداشتی است. همچنین نمونه برداری و آزمایش‌ها در این خصوص نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد افزایش داشته است.

کشتار ۱۹ میلیون قطعه طیور در خوزستان

وی با اشاره به کشتار ۱۹ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظارت دامپزشکان گفت: بر کشتار ۳۰۰ هزار دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های دام نیز نظارت بهداشتی صورت گرفته که بیش از ۱۸۰ کیلوگرم فرآورده خام غیر بهداشتی در اماکن عرضه و کشتار معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص عملکرد واحد بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور بیان کرد: آنفولانزای فوق حاد پرندگان شاخص و بسیار مهم است تا جایی که در سطح کشور ستادی مختص این بیماری تشکیل شده که معاون اول رئیس جمهور در کشور ریاست آن را بر عهده دارد؛ در خوزستان با افزایش ۲۲ درصدی پایش و بررسی این بیماری نسبت به مدت مشابه سال گذشته موفق شده‌ایم استان را عاری از این بیماری نگه داریم.

عسکری فرد ادامه داد: در استان ۸۰۰ مرغداری فعال وجود دارد که نظارت بهداشتی بر فعالیت این مرغداری‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش پیدا کرد؛ همچنین ۱۰۳ میلیون نوبت قطعه واکسیناسیون در مرغداری‌ها صورت گرفته که این پوشش چهار درصد افزایش به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: در طیور بومی روستاها نیز یک میلیون و ۶۰۰ نوبت قطعه واکسیناسیون رایگان انجام شده است؛ کانون‌های بیماری طیور نسبت به ۶ ماه نخست سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته و هفت هزار نوبت نمونه برداری اتفاق افتاده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص عملکرد واحد تشخیص و درمان گفت: نظارت بر ۳۱۱ مرکز دارویی و درمانی موجود در سطح استان اعم از درمانگاه، داروخانه، آزمایشگاه و مرکز واکسیناسیون، افزایش ۲ درصدی بازرسی و نظارت از مراکز دارویی و درمانی و افزایش ۷۳ درصدی بازدید مشترک از مراکز در معیت کارشناسان صمت و تعزیرات از اقدامات این حوزه در ۶ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

عسکری فرد اضافه کرد: همچنین افزایش ۶ درصدی تعداد آزمایشات انجام شده روی نمونه‌های مرضی در آزمایشگاه‌های بخش خصوصی، افزایش ۶۹ درصدی میزان داروهای غیرمجاز کشف و ضبط شده و افزایش ۱۷ درصدی میزان واکسن‌های غیرمجاز کشف و ضبط شده از دیگر اقدامات این بخش بوده است.

وی با اشاره به نظارت بر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان بیان کرد: از آنجایی که خوزستان اقلیم متفاوتی دارد، انواع آبزیان در آن پرورش داده می‌شود، خوزستان یکی از پنج استان کشور است که پرورش میگو در آن صورت می‌گیرد؛ همچنین در ۲ سال اخیر بیماری خطرناک نکروز حاد عفونی هپاتوپانکراس وارد کشور شده که استان‌های هرمزگان و بوشهر را درگیر کرده اما در خوزستان با نظارت‌های بسیار سخت توانستیم استان را از وجود این بیماری پاک نگه داریم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: افزایش ۸۶ درصدی بازدید، پایش و بررسی بیماری‌های آبزیان، افزایش ۶۲ درصدی نمونه برداری از موارد مشکوک، افزایش ۱۹ درصدی تعداد آزمایش‌های انجام شده و افزایش ۲۹ درصدی کلاس‌های آموزشی برگزار شده از جمله اقدامات انجام شده توسط بخش نظارت بر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

عسکری فرد با بیان اینکه در حوزه آموزش و ترویج بهداشتی دامپزشکی نیز اقداماتی صورت گرفت، اظهار کرد: آموزش بیش از ۱۲ هزار نفر با برگزاری بیش از یک هزار و ۷۰۰ کلاس آموزشی با رشد ۳۷ درصدی، درج ۴۰۰ پیام آموزشی بر خودروهای حمل و نقل عمومی با رشد ۹۰ درصدی، رشد یک هزار درصدی برگزاری وبینارهای آموزشی، افزایش ۲۰۰ درصدی نصب بنرهای آموزشی بهداشتی در سطح شهرها و افزایش ۲۰۰ درصدی پخش محتوای آموزشی بهداشتی از مرکز صدا و سیما از جمله این اقدامات است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا