بین الملل

حمله احتمالی به خط لوله گازی در بستر دریای بالتیک

رئیس جمهور فنلاند می‌گوید که احتمالاً خط لوله انتقال گاز که از فنلاند به استونی دچار آسیب شده در نتیجه یک حمله بوده است.

‌به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند، اعلام کرده که خط لوله انتقال گاز بین استونی و فنلاند به همراه یک کابل مخابراتی که از بستر دریای بالتیک عبور می‌کند، آسیب دیده و احتمالاً این آسیب در پی یک حمله احتمالی رخ داده است.

همچنین بخوانید

فنلاند از ناتو خواسته تا در اینباره تحقیقاتی را انجام دهد و معتقد است که این رویداد عمدی بوده است.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: احتمالاً خسارت‌های واردشده به خط لوله گاز و کابل مخابراتی در نتیجه یک اقدام خارجی اتفاق افتاده است. البته هنوز دلیل این خسارت‌ها مشخص نیست و فنلاند به همراه استونی در حال تحقیق در اینباره است.

پِتِری اورپو، نخست وزیر فنلاند اعلام کرده که تأمین جریان انرژی در این کشور پایدار است اما نشت گاز از خط لوله آسیب دیده نگران‌کننده است.

وی تأکید کرد: هنوز زود است که درباره عاملین احتمالی این اتفاق اظهارنظر شود.

انتقال گاز از خط لوله بین استونی و فنلاند از روز یکشنبه به خاطر آسیب دیدن آن متوقف شده و ژان گرونلاند، مدیرعامل شرکت گازگرید فنلاند، می‌گوید: احتمالاً امکان بهره برداری از این خط لوله تا پایان فصل زمستان پیش رو وجود نداشته باشد.

این خط لوله از سال ۲۰۱۹ آغاز به‌کار کرده و ۷۷ کیلومتر طول دارد و سالانه ۲.۶ میلیارد مترمکعب گاز را از فنلاند به استونی منتقل می‌کند.

نینیستو گفته که با دبیرکل ناتو در این باره صحبت کرده و ناتو گفته که آماده است که در این زمینه به تحقیقات کمک کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا