انرژی

حمایت مشترک ۲ نهاد از طراحی و ساخت لوله‌های ضدخوردگی صنعت نفت و گاز

طی انتشار فراخوان مشترک معاونت علمی ریاست‌جمهوری و شرکت ملی نفت ایران ایده‌های نوآورانه در زمینه طراحی و ساخت لوله‌های CRA مورد نیاز صنعت نفت و گاز حمایت می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقای تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی و کاهش ارزبری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی با عنوان «طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز» را مطرح کردند و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌کنند.

همچنین بخوانید

لوله آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی (CRA) از جمله تجهیزات پرمصرف صنعت نفت است که همواره از طریق واردات تامین شده است و از سوی دیگر تکمیل چاه‌های نفت و گاز ترش نیازمند ادوات ضدخوردگی است و مهمترین آنها لوله‌های مورد نیاز برای تکمیل چاه با آلیاژ مخصوص موسوم به CRA است. هزینه‌های گزاف تأمین لوله‌های مذکور از خارج از کشور و نیز زمان‌بندی تحویل بسیار طولانی (بین ۱۲ تا ۱۵ ماه) از زمان انعقاد قرارداد تا تحویل کالا و طرح‌های توسعه‌ای آتی میادین نفتی و گازی موجب‌شده است تا به ساخت این لوله‌ها در داخل کشور توجه شود.

هدف از برگزاری این چالش ارائه طرح‌های فناورانه، نوآورانه و بدیع در زمینه «طراحی، ساخت و بهره‌برداری ‌طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز» با توجه به استانداردها، معیارها و رویکردهای پیشنهادی ذکر شده در راهنمای چالش به منظور بومی‌سازی، تست مکرر و استفاده عملیاتی در میادین نفتی و گازی کشور است.

در این فراخوان از نخبگان، صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور دعوت می‌شود، طرح‌های فناورانه و نوآورانه خود در این زمینه را از طریق سایت innoten.ir ارسال کنند.

راهکارها و طرح‌های ارائه شده در این فراخوان باید کاملاً شفاف و روشن باشند، منبع واردات مواد اولیه و یا تجهیزات مورد نیاز پیش‌بینی شود و کلیه پیشنهادها مبتنی بر استانداردهای مورد قبول (API۵) باشند و با ملاحظات فنی ارائه شده در راهنما مغایرتی نداشته باشد. امکان بازدید و ارزیابی در هر مرحله از ساخت، قابلیت تجاری‌سازی طرح‌ها، زمان ۳ ساله برای ساخت از دیگر شرایط پذیرش ایده‌ها در این فراخوان است.

به نقل از ستاد نانو، حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در این طرح نیز شامل مواردی چون ارائه مجوز تولید بار اول اقلام فناورانه به‌منظور انعقاد قرارداد با کارفرما بدون انجام تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات، حمایت از هزینه‌های تحقیق و توسعه با ارائه اعتبار مالیاتی،‌ اعطای تسهیلات کم‌بهره برای تحقیق و توسعه و تولید محصول از محل تبصره ۱۸ بند الف قانون بودجه ۱۴۰۰ تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان، تأمین بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح و معرفی سرمایه‌گذاران هوشمند و مرتبط جهت سرمایه‌گذاری در طرح می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا