بورسکسب و کار

سرمایه گذاری سودآور برای معامله کوتاه مدت

 یکی از موارد مهم در استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاری در بورس، بازه زمانی است. سرمایه‌گذاران باید بازه زمانی مدنظر را برای خود مشخص کنند و طبق آن پیش روند. معاملات کوتاه مدت یکی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بورس است. در این مطلب معامله کوتاه مدت و نکات مهم آن مطرح شده است.

 

سرمایه گذاری سودآور برای معامله کوتاه مدت

شاید رسیدن به یک درآمد و سود مناسب در مدت زمانی کوتاه آرزوی همه‌ ما باشد. همه‌ افراد به دنبال این هدف هستند که بتوانند پس از سرمایه گذاری، در یک مدت زمان کم به سود برسند. می‌توان گفت یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف، وارد شدن در بازار بورس است. یکی از مباحث داغ در این روزها بحث ورود به بازار بورس و رسیدن به سودآوری است. افراد زیادی وارد این بازار شده و سعی دارند که در معاملات به درآمد مطلوبی برسند. مهم‌ترین نکته برای ورود به بازار بورس این است که برای خودتان هدف تعیین کنید.

پیش از وارد کردن سرمایه، باید یک بازه زمانی را برای خود مشخص کنید و طبق آن پیش بروید. تجربه ثابت کرده است که معاملات کوتاه مدت برای افراد مبتدی و کسانی که تازه وارد بازار شده‌اند، مناسب نیست. این افراد با تصمیمات هیجانی و خرید و فروش‌های مداوم هرگز نمی‌توانند به سود مطلوب برسند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در زمینه معامله کوتاه مدت و نکات مهم آن لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

images_1694332186_64fd751a519e2.jpg

سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت چیست؟

برای این نوع از معاملات تعاریف مختلفی وجود دارد. معمولا تفاوت این تعاریف در مدت زمان آن‌هاست. برخی معاملات کوتاه مدت را معاملاتی می‌دانند که سودآوری در آن کم‌تر از یک یا دو ماه باشد و برخی این بازه زمانی را کم‌تر از یک هفته می‌دانند. به طور کلی باید گفت که هر زمان دارایی شما کم‌تر از یک سال نگهداری شود و پس از آن نقد شود، شما وارد یک معامله کوتاه مدت شده‌اید. در سپرده‌ها و معاملات کوتاه مدت، سرمایه معمولا از ثبات کم‌تری برخوردار است؛ به این معنا که نوسانات، بیش‌تر بر دارایی شما تاثیر می‌گذارند. زمانی که شما وارد بازار بورس می‌شوید و می‌خواهید در مدت زمان کمی به سود برسید، باید به این نوسانات توجه داشته و از آن‌ها استفاده کنید. موفقیت در این زمینه زمانی رخ می‌دهد که شما به بازار شناخت داشته باشید و بتوانید حرکت بعدی آن را حدس بزنید.

مقاله پیشنهادی: تحلیل بنیادی بورس

تفاوت سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت

همانطور که گفته شد، ورود به بازار بورس پیش از هر چیز نیازمند هدف‌گذاری است. شما باید مشخص کنید که در چه بازه زمانی می‌خواهید به سود برسید. این هدف گذاری و استراتژی که انتخاب می‌کنید، اولین تفاوت معاملات کوتاه مدت و بلند مدت است. معاملات کوتاه مدت معمولا طبق هیجانات و نوسانات بازار انجام می‌شوند و افراد سعی می‌کنند با استفاده از این هیجانات، در مدت زمانی کم به یک سود مطلوب دست پیدا کنند. در مقابل افرادی وجود دارند که در انتخاب استراتژی خود، یک دید بلند مدت دارند. این افراد برای رسیدن به درآمد مطلوب و اغلب برای رسیدن به سود کلان، مدت زمان زیادی را صبر می‌کنند. این نوع معاملات در بازار بورس گاه ممکن است چندین سال طول بکشد تا در نهایت به یک سود کلان برسند. می‌توان گفت سرمایه گذاری بورس در کوتاه مدت ریسک بیش‌تری دارد؛ اما اگر با برنامه ریزی و آگاهی انجام شود، می‌تواند سود خوبی را به دنبال داشته باشد.

images_1694332186_64fd751a58bc1.jpg

نکات مهم برای سرمایه گذاری سودآور در کوتاه مدت

برای انجام معاملات کوتاه مدت و موفقیت در این معاملات، باید به برخی نکات توجه داشته باشید. انجام این معاملات برای افراد مبتدی، عجول و کسانی که ریسک‎پذیر نیستند، اصلا مناسب نیست. این گونه افراد معمولا با رفتارهای هیجانی و غیرمعقول، نه تنها به سود نمی‌رسند، بلکه سرمایه خود را نیز از دست می‌دهند؛ بنابراین اگر قصد انجام معاملات کوتاه مدت را دارید، حتما به نکات زیر توجه کنید.

تمرکز روزانه روی چند سهم

توجه کنید که برای موفقیت در این راه، شما باید روزانه حداکثر ۱۰ سهم را رصد کنید. تمرکز روی سهم‌های بیش‌تر شما را سردرگم کرده و مانع تحلیل درست و منطقی می‌شود.

پیروی از حرکت سرمایه‌گذاران بزرگ

اگر تجربه کافی برای سرمایه گذاری و فعالیت در بازار بورس را ندارید، بهتر است حتما حرکت سرمایه‌گذاران بزرگ را دنبال کنید. با توجه به رفتار آن‌ها می‌توانید موقعیت‌های حساس را شناسایی کرده و با یک تصمیم درست به سود مطلوب برسید.

عدم خرید و فروش در قله و کف

یکی از نکات مهم در معاملات کوتاه مدت این است که ریسک خرید در قله و فروش در کف را نپذیرید. شما باید یک استراتژی مشخص برای خود در نظر بگیرید و طبق آن در سهم‌ها ورود و خروج کنید. برای مثال می‌توانید حداکثر ریسک خود را ۱۰% در نظر بگیرید و در روند نزولی پس از ۱۰ درصد ضرر آن سهم را بفروشید.

ایجاد تناسب میان سرمایه و ریسک‌پذیری

این نکته اهمیت زیادی در موفقیت افراد دارد، به این معنا که ریسک معاملات باید متناسب با میزان سرمایه باشد. اگر این نکته مورد توجه قرار نگیرد، احتمال از دست دادن تمام سرمایه و شکست در سرمایه گذاری بسیار زیاد است.

به‌روز کردن موقعیت خود در معاملات

توجه کنید که در معاملات کوتاه مدت، موقعیت تعیین شده در روز قبل نباید معیار رفتار و تصمیم شما باشد. تصمیمات شما باید مطابق ارزش لحظه‌ای بازار باشد؛ به طوری که در یک روز ممکن است چندین بار به یک معامله ورود و خرج کنید.

داشتن یک سبد سهام متنوع

این نکته به این معناست که شما باید میزان ریسک معاملات را مدیریت کنید. برای مدیریت، باید سبد متنوعی از سهام داشته باشید تا در صورت خسارت و شکست در یک سهام بتوانید توسط سهام‌های دیگر خسارت خود را جبران کنید. استفاده از سبدگردانی نیز یکی دیگر از روش‌های داشتن سبد سهام متنوع و مطمئن است که برای آشنایی با آن می‌توانید روی لینک سبدگردانی یعنی چه کلیک کنید.

images_1694332186_64fd751a5c305.jpg

بورس راهی برای سودآوری کوتاه مدت

یکی از اهداف مشترک میان انسان‌ها پیشرفت و سودآوری در مدت زمان کوتاه است. معمولا راه‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می‌شود که سرمایه گذاری در بورس یکی از آن‌هاست. انجام معاملات کوتاه مدت در این بازار به شما کمک می‌کند که در مدت کوتاهی بتوانید به یک درآمد مطلوب برسید؛ اما انجام این کار نیازمند مهارت و توجه به نکاتی کلیدی و مهم است. با توجه به شرایط تورمی کشور و نوسانات بازار، این روش برای افراد مبتدی که قدرت ریسک‌پذیری ندارند، اصلا مناسب نیست. با شناخت بازار و تحلیل درست و به موقع، می‌توانید در این مسیر موفق باشید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا