کسب و کار

معرفی انواع خدمات استیل که قابلیت‌های آن را بیشتر می‌کند!!

استیل یکی از مهمترین فلزات صنعتی است که  در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. خدمات استیل شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که به تولید، پردازش، شکل‌دهی و نگهداری فلز استیل می‌پردازد. اهمیت خدمات استیل به دلیل وسعت کاربرد استیل در صنایع مختلف و همچنین خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار مناسب این فلز است. استیل به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی، حرارت و فشار، سختی و قابلیت شکل‌پذیری بالا، در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی، صنایع دریایی، صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی و… استفاده می‌شود. به همین دلیل، خدمات استیل برای صنایع مختلف بسیار حائز اهمیت است. جوشکاری استیل، برش استیل، آبکاری استیل، پرداختکاری استیل این فرصت را به مصرف کنندگان استنلس استیل می‌دهند که در ابعاد و شکل‌های مختلف از این الیاژ ارزشمند در پروژه‌های خود بهره‌مند شوند. در ادامه این مطلب با مه همراه باشید تا با انواع خدمات استیل آشنا شوید.

خدمات استیل کاری شهر استیل

انواع خدمات استیل کاری

خدمات استیل یک اصطلاح کلی  برای انواع مختلفی از فرآیندها و پرداخت‌هایی است که در حین ساخت و تولید ورق‌ها یا قطعات استیل، بر روی آن‌ انجام می‌شود. خدمات استنلس استیل که شامل فرایندهایی همچون برش، پانچ، خمکاری، ورق کاری، شکل دهی، برش، آبکاری، جوشکاری و… است، برای تبدیل مواد خام به قطعات یا محصولات نهایی استیل استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید

پیش از شروع این مطلب لازم به ذکر است که محتوای خدمات استیل از سایت شهر استیل  shahrsteel.com جمع آوری و در این صفحه ارائه شده است. فرآیندهایی که بر روی استنلس استیل تحت عنوان خدمات استیل انجام می‌شود، بسته به نوع و یا گرید استیل و محصول نهایی مورد نظر متفاوت است. البته کلیه فرایندهایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، برای ساخت یک محصول استیل، انجام نمی‌شود.

به عنوان مثال ممکن است محصولی به جوشکاری نیازی نداشته باشد و یا عملیات خمکاری بر روی آن انجام نشود. مهم‌ترین وظیفه مهندسان این است که فرایند مناسب و مورد نیاز در ساخت و تولید هر محصول استیل را تشخیص دهند و سپس شرایط و پارامترهای فرایند موردنظر را به گونه‌ای طراحی کنند که به بهترین شکل ممکن به هدف نهایی دست یابند. انواع فرایندهای انجام شده بر روی استنلس استیل و یا انواع خدمات استیل عبارتند از:

خمکاری استیل

خمکاری استیل مانند دیگر فلزات فرایندی است که به منظور فرم دادن یا شکل دهی، بر روی آن انجام می‌شود. این فرایند که معمولا بر روی ورق‌ها انجام می‌شود، جز پرکاربردترین و رایج‌ترین خدمات استیل است. هدف از خمکاری استیل ساخت قطعاتی همچون لوله، باکس‌ها و… می باشد.

خمکاری استیل نوعی عملیات مکانیکی است که با توجه به نوع و گرید استیل، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بطورکلی خمکاری فلزات به دو روش خمکاری سرد و خمکاری گرم انجام می‌شود. درخمکاری گرم، عملیات خمکاری یا زاویه دار کردن ورق‌های استیل، تحت دمای بالا انجام می‌شود اما خمکاری سرد در دمای محیط و تحت فشار یا کشش صورت می‌گیرد.

آبکاری استیل

هدف اصلی از خدمات آبکاری استیل، افزایش مقاومت و دوام قطعات فلزی، جلوگیری از زنگ زدگی، بهبود ظاهر و زیبایی، افزایش مقاومت در برابر خوردگی و خراشیدگی و بهبود عملکرد قطعات فلزی است. خدمات آبکاری استیل شامل پوشش دهی استیل با فلزات مختلفی مانند کروم، نیکل، مس، آلومینیوم، طلا و نقره، پوشش دهی با رنگ‌های خاص، اکسیداسیون و آبکاری شیمیایی، پاکسازی و تمیز کردن، شیمیایی کردن، پوشش دهی ضد زنگ و براق‌کردن است.

خدمات استیل
انواع آبکاری استیل

آبکاری، رنگ‌آمیزی یا پرداخت کاری استیل، یک فرایند شیمیایی است که به کمک آن، پوششی حفاظتی روی سطح استیل ایجاد می‌شود تا از خوردگی، زنگ زدگی و خرابی ناشی از شرایط سخت و نامناسب محافظت ‌کند.
در ادامه به بررسی انواع روش آبکاری استیل پرداخته می‌شود:

  1.  آبکاری استیل به روش آنادایزینگ: در این روش، جریان الکتریکی از طریق محلولی که حاوی اسید نیتریک و آب است، ایجاد می‌شود. این روش باعث ایجاد لایه‌ای ضخیم و مات روی سطح استیل می‌شود و از طریق رنگ‌آمیزی، زیبایی بیشتری به آن می بخشد.
  2. روش پاسیواسیون: در این روش، سطح استیل با محلولی که به آن حاوی کلریدهای قلیایی است، تماس داده می‌شود. این روش باعث ایجاد لایه‌ای نازک و مات بر روی سطح استیل می‌شود که می‌تواند از طریق رنگ‌آمیزی،جذابیت بیشتری به سطح استیل ببخشد.
  3. روش رنگ‌آمیزی الکترولیتی: در این روش، جریان الکتریکی از طریق محلولی که حاوی رنگ آمیزی است، ایجاد می‌شود. این روش باعث ایجاد لایه‌ای ضخیم روی سطح استیل می‌شود و از طریق تغییر رنگ، ظاهر آن را زیباتر می کند.
  4. روش رنگ‌آمیزی پلاسمایی: در این روش، سطح استیل با مواد رنگ‌آمیزی شده، به عنوان یک الکترود در محلول ایجاد شده از گازهای پلاسمایی قرار می‌گیرد. با اعمال جریان الکتریکی به محلول، گازهای پلاسمایی به صورت یون‌های باردار درمی آیند و بر روی سطح استیل رسوب می‌دهند که در نهایت یک لایه رنگی بر روی سطح استیل ایجاد می‌شود. این روش باعث ایجاد لایه‌ای با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی بسیار خوب و با زیبایی بیشتری می‌شود.
  5. روش رنگ‌آمیزی پودری: در این روش، رنگ آمیزی به وسیله پودر انجام می‌شود. پودر رنگ‌آمیزی به عنوان یک پوشش خشک روی سطح استیل ریخته می‌شود و سپس با استفاده از گرمای بالا، پوشش خشک به یک لایه رنگی خوب و با دوام تبدیل می گردد.

 

خدمات استیل کاری

برش استیل

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین انواع خدمات استنلس استیل، برش است. فرایند برش استیل‌ها با هدف ساخت قطعات و سازه‌های استیل انجام می‌شود. در واقع نیاز است که صفحات یا ورق‌های استیل در اندازه‌های مختلف و با هندسه‌های متفاوتی، برش داده شوند. برش استیل خود به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایای خاص خود را دارند و در شرایط مناسب، استفاده می‌شوند. در زیر به سه روش کاربردی و رایج در برای برش استیل اشاره کرده‌ایم.

  • برش استیل با لیزر
  • برش استیل سی ان سی CNC
  • برش استیل با قیچی ورق پر

جوشکاری استیل

جوشکاری استیل به عملیات اتصال دادن دو قطعه استیل با استفاده از حرارت و فشار متمرکز شده بر روی نقطه اتصال آنها گفته می‌شود. این فرایند می‌تواند به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه‌های جوشکاری اتوماتیک صورت بگیرد.

جوشکاری استیل در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، ساخت ساختمان، صنایع دریایی و هوایی، صنعت نفت و گاز و… استفاده می‌شود.هدف اصلی از جوشکاری استیل انجام ترکیبات موثر بر روی استیل با دیگر فلزات برای ایجاد محصولی خاص و کاربردی در صنایع گوناگون است.

انواع روش جوشکاری استیل نقش مهمی در چگونگی کیفیت تعمیرات لوازم استیل، تولید فلزات و قطعاتی با کیفیت برای استفاده در صنایع کشاورزی، ساختمان سازی، صنایع غذا و دارو و غیره دارد. فرایند جوش استیل مراحل مختلفی دارد که با انجام آزمون و خطاهای گوناگون همراه است. همچنین مهارت و تجربه جوشکار نیز برای دستیابی به نتیجه مطلوب از فرایند جوش ورق استیل به دلیل حساسیت های بالای آن موضوع بسیار مهمی است.

۱ . جوش استیل تیگ (TIG)

در روش جوشکاری استیل با گاز به روش تیک از فولاد ضد زنگ در حرارت های پایین برای ایجاد اتصالاتی ظریف و محکم استفاده می شود. در این فرایند گاهی برای محافظت داخلی و خارجی عملیات جوشکاری در پروژه های مختلف، گاز آرگون با گاز هلیوم، هیدروژن یا نیتروژن ترکیب می شود. انعطاف پذیری، کیفیت بالا و دوام و ماندگاری از مهم ترین ویژگی های جوش استیل با گاز به روش تیگ است که نوعی فرایند تخصصی و پیچیده می‌باشد.

مهمترین ویژگی های جوشکاری استیل تیک:

  •  انعطاف پذیری
  • طول عمر بالا
  • کیفیت مطلوب
  • تخصصی بودن روش جوشکاری استیل تیک
  • ویژگی های جوشکاری استیل میگ

 

استنلس استیل شهر استیل

۲. جوشکاری استیل نقطه‌ای

روش جوشکاری استیل نقطه ای یکی از ساده ترین و ارزان ترین روشهای جوش استیل است کهبا استفاده از دستگاه  جوش کاری نقطه ای RW انجام می شود. این روش در انجام پروژه های کوچک و بزرگ قابل استفاده می باشد.

در واقع جوشکاری استیل نقطه ای با حرارت لبه های ساییده شده فلز باعث اتصال آن ها به هم می شود. این فرایند توسط جریان الکتریسیته در پایین ترین نقظه ذوب فلز ایجاد می شود. بدون آن که اثری از کمترین خمیدگی یا انحراف فلز مشاهده شود.

۳. جوش استیل میگ (MIG)

به فرایندی نیمه اتوماتیک برای جوشکاری استنلس استیل با گاز به روش میگ یا قوسی که منجر به ایجاد اتصالی قوی بین دو قطعه می شود جوشکاری با گاز محافظ میگ می گویند. برای انجام این فرآیند از جریان الکتریسیته در نقطه پایین ذوب فلز استفاده می شود.

در واقع قوس الکتریکی که میان دو قطعه بدون روکش و فیلر ایجاد می شود گرمای مورد نظر برای جوش استیل را فراهم می کند. در عملیات جوش استیل میگ (MIG)  از آرگون، سیم الکترود و گاز محافظ استفاده می شود. این روش نسبت به سایر روش های جوشکاری استیل ارزان و قابل دسترس تر می باشد. جوشکاری به روش میگ سریعتر از روش تیگ است و روش انجام آن نیز ساده تر می باشد.

مهمترین ویژگی های جوشکاری استیل میگ:

  •  روش اجرای آسان
  • عدم نیاز به تخصص
  • تسهیل عملیات جوشکاری
  • بیشتر بودن سرعت کاهش نقاط جوش
  • کاهش احتمال شکنندگی اتصالات
  • سرعت بیشتر میگ نسبت به تیک

ورق کاری استیل

ورق کاری استیل یکی از مهم‌ترین فرایندهای صنعتی است که با هدف ساخت قطعات و یا سازه‌های استیل از ورق‌ها انجام می‌شود. درواقع ورق کاری عملیات شکل دهی ورق‌های فلزی با هدف ساخت قطعات و سازه‌های مختلف است. ورق کاری خود شامل چندین مرحله به شرح زیر است:

 

ورق استیل شهر استیل

 

  1. طرح ریزی: اولین مرحله ورق کاری استیل طرح ریزی است. در واقع باید طرح اولیه قطعه یا سازه‌ای که می‌خواهد از ورق استیل ساخته شود، مشخص شود تا بقیه مراحل در راستای شکل گیری آن طرح انجام گیرد.
  2. برش: با توجه به ابعاد و هندسه قطعه، باید ورق‌های بزرگ استیل برش داده شده و به اندازه‌ و شکل موردنظر درآیند. برش ورق خود به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.
  3. سوراخ کردن یا پانچ کردن: یکی دیگر از مراحل ورق کاری استیل پانچ کردن و یا ایجاد سوراخ‌هایی بر روی استیل است.
  4. خم کردن: خم کردن ورق استیل همانطور که در بخش خمکاری گفتیم به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود. در این مرحله ورق‌های استیل زاویه دار و یا خم می‌شوند تا به شکل موردنظر برسند.
  5. مونتاژ: مرحله آخر، مرحله مونتاژ یا اتصال ورق‌های استیل پرداخت شده به یکدیگر است تا به قطعه یا سازه نهایی برسیم.

پرداخت سطحی استیل

پرداخت سطحی یکی از خدمات استیل است که در واقع مرحله آخر ساخت قطعات استیلی محسوب می‌شود. پرداخت کاری استیل سطحی با هدف بهبود خواص ظاهری سطح و از بین بردن ضایعات سطحی ناشی از فرایندهای تولید، استیل انجام می‌شود.
پولیش کردن، رایج‌ترین خدمات استنلس استیل در بخش پرداخت سطحی است. این فرایند خود با وسایل مختلفی همچون نمد، سنباده، فلاپ، چسب نمد و واکس انجام می‌شود.

اهمیت بهره‌مندی از خدمات استیل

برخی از اهمیت های خدمات استیل کاری عبارتند از:

  •  افزایش مقاومت و دوام: خدمات استیل کاری باعث افزایش مقاومت و دوام قطعات و تجهیزات استیلی می شود، که این خصوصیات بسیار مهم در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز و صنایع نظامی هستند.
  •  بهبود زیبایی و ظاهر: خدمات استیل کاری باعث بهبود ظاهر قطعات و تجهیزات استیلی می شود. این خدمات شامل پولیش، سندبلاست و رنگ آمیزی است که باعث بهبود زیبایی و جذابیت قطعات می شود.
  •  افزایش تولید و بهره وری: خدمات استیل کاری باعث افزایش تولید و بهره وری در صنایع مختلف می شود. با افزایش مقاومت و دوام قطعات، نیاز به تعمیر و تعویض آنها کاهش می یابد و در نتیجه تولید و بهره وری افزایش می یابد.
  •  حفاظت از محصولات: خدمات استیل کاری باعث حفاظت از محصولات در برابر خوردگی، زنگ زدگی و سایر آسیب های مربوط به آنها می شود. این خدمات باعث افزایش عمر مفید محصولات می شود.
  •  افزایش امنیت: خدمات استیل کاری باعث افزایش امنیت در صنایع مختلف می شود. قطعات و تجهیزات استیلی با استفاده از خدمات استیل کاری، مقاومت بیشتری در برابر ضربه، خوردگی و سایر آسیب های محیطی پیدا می کنند که باعث افزایش امنیت در محیط کار می شود.

 

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی انواع خدمات و فعالیت هایی که بر روی استنلس استیل انجام می‌شود، صحبت کردیم. جوشکاری، پرداخت کاری، خمکار، سخت کاری و سایر فرایندهایی که روی استنلس استیل انجام می‌شوند، برای بهبود خواص و کیفیت این فلز بسیار مهم هستند. با انجام این فرایندها، استنلس استیل می‌تواند مقاومت بیشتری در برابر خوردگی، زنگ زدگی، خش و سایر آسیب‌های سطحی داشته باشد. علاوه‌براین قابلیت استفاده از این آلیاژ پرکاربرد در صنایع مختلف بیش از پیش می‌شود چرا که با استفاده از خدمات استیل می‌توان استنلس استیل خام اولیه را مطابق با نیاز پروژه به محصولات نهایی تبدیل نمود. امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت لذت را برده باشید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا