امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

طرح احیای قنوات و طرح‌ها انتقال آب کشاورزی در ۳ سال

قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی طی قراردادی با قرارگاه امام حسن (ع)، عملیات آبخیزداری، احیای قنوات و طرح‌های تأمین و انتقال آب کشاورزی به مدت ۳ سال اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، افزایش جمعیت کره زمین و افزایش نیازمندی آنها به آب و غذا با وجود کمبود منابع موجود سبب شد تا علم آبخیزداری با هدف مدیریت منابع آب به وجود آید. علم آبخیزداری با نگاه به طبیعت برای حفظ محیط زیست در راستای ادامه حیات در کره زمین است.

همچنین بخوانید

مطالعه هواشناسی، خاک شناسی، فرسایش و رسوب آن، نوع پوشش گیاهی و در ادامه مطالعه اقتصادی و کشاورزی از بدیهیات پیگیری یک طرح آبخیزداری است. این علم با کمک به تقویت پوشش گیاهی مانع ایجاد سیل‌های ویرانگر می‌شود علاوه بر اینکه به حفظ سفره‌های آب زیرزمین می‌پردازد. یک حوضه آبخیز، ناحیه‌ای است که آب‌های جاری آن به وسیله یک رود و انشعابات آن زه کشی شده و از نقطه خروجی حوضه خارج می‌شود تا به مصارف مهم برسد.

ایران چند سالی با پدیده خشکسالی رو به رو بوده و این امر تأثیر منفی بر منابع خدادادی از جمله آب و خاک آلی داشته است. در این راستا قرار است با مدیریت منابع موجود مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده و در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند با حوضه‌های آبخیزداری تأمین آب مورد نیاز انجام شود. طی قرارداد قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی با قرارگاه امام حسن (ع)، عملیات آبخیزداری، احیای قنوات و طرح‌های تأمین و انتقال آب کشاورزی قرار است به مدت ۳ سال اجرایی شود. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی جوادی، قائم‌مقام قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی و عضو هیأت مدیره مؤسسه جهاد توسعه، درباره اهمیت این موضوع گفت: آب یکی از حیاتی‌ترین موضوعات در وزارت جهاد کشاورزی است که باید به درستی از آن استفاده شده و با کمترین هدررفت به دست کشاورز برسد. قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی با رویکرد اجرای طرح‌های تحولی در وزارت جهاد کشاورزی، پیگیری لازم جهت انعقاد قراردادهای آبخیزداری و احیای قنوات را انجام داده است که با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و با مشارکت مردمی و نیروهای بسیج در ۳۱ استان کشور طی مدت کوتاه و با حجم کاری بالا انجام پذیرد.

قائم‌مقام قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی با اشاره به برخی از مزایای اجرای طرح‌های مذکور گفت: در این طرح ۱۰ هزار رشته قنات احیا شده و حدود ۱۳ هزار استخر تأمین آب و بالغ بر ۳۶ هزار کیلومتر کانال و بسترهای انتقال آب ایجاد و همچنین در ۲۰ میلیون هکتار اراضی کشور عملیات آبخیزداری اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر این که گام نخست در آبرسانی به کشاورز، اجرای درست عملیات آبخیزداری است، تشریح کرد: در کشور حدود ۹۰ میلیون هکتار زمین به اجرای عملیات آبخیزداری نیاز دارند و در قراردادهای منعقد شده با قرارگاه امام حسن (ع) در سطح حدود ۲۰ میلیون هکتار از این اراضی، عملیات آبخیزداری در مدت ۳ سال اجرایی می‌شود.

عضو هیأت مدیره مؤسسه جهاد توسعه خاطرنشان کرد: آبخیزداری از دو جهت دارای اهمیت است؛ نخست اجرای آبخیزداری در حوضه آبخیز موجب پرآبی سفره‌های زیرزمینی شده و در وهله بعد منجر به جلوگیری از ایجاد سیل و فرسایش خاک می‌شود.

وی به طرح «مولد کشاورزی» به عنوان یکی از قراردادهای منعقد شده با قرارگاه امام حسن (ع) اشاره کرد و افزود: این طرح رویکرد جدیدی از اشتغال و کشاورزی است که می‌توان در کنار سکونت، اشتغال اقتصادی کشاورزی را نیز ایجاد کرد و معاون رئیس‌جمهور نیز تکلیف اجرای فاز اول این طرح را با ایجاد ۵ شهر مولد به نهادهای مربوط محول کرده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا