امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

زنان روستایی و عشایری نقش محوری در تولید دارند

رییس سازمان امور عشایر کشور با بیان این که زنان روستایی و عشایری نقش محوری در تولید دارند، گفت: توسعه پایدار اقتصادی با توانمندی زنان روستایی و عشایری شدنی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری با محوریت نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. سیاوش احمدی قائدی، رئیس سازمان امور عشایر کشور در این همایش عنوان کرد: ۵۰ درصد جامعه را عشایر تشکیل می‌دهند که زنان این جامعه نقش زیادی در بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند.

همچنین بخوانید

وی افزود: انتظار است در حوزه زنان در سیاست گذاری و تصمیم‌های کلان کشور به توانمندی و ظرفیت زنان روستایی و عشایری توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه زنان روستایی نقش محوری و انسجام دهنده در تولید دارند، ادامه داد: توسعه اقتصادی یکی از تعهدات نهادهای متولی است که می‌توان با توانمندسازی زنان روستایی و عشایری به توسعه پایدار دست یافت.

رئیس سازمان امور عشایر کشور افزود: عشایر ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند که ۹۵ درصد آن از سوی زنان تولید می‌شود.

احمدی قائدی با بیان اینکه در تصمیم‌های مدون کشوری کمتر به نقش زنان روستایی و عشایری توجه شده است، اظهار کرد: در حوزه کشاورزی قرار است ۴ طرح پیاده شود که در هریک زنان می‌تواند نقش اساسی داشته باشند؛ نخستین آن طرح توسعه گردشگری است، دومین طرح توسعه گیاهان دارویی است که عمدتاً از سوی زنان عشایر در بین جامعه عشایری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: طرح توسعه صنایع دستی از دیگر طرح‌ها بوده که عنوان شد دسترنج زنان عشایری است. طرح بهره برداران عشایر که بر طرح‌های پیشین تاکید دارد هدف دیگری است که در حال پیگیری هستیم.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به نقش زنان در حوزه‌های آموزش و بهداشت عنوان کرد: امیدواریم با سیاست گذاری و تصمیم‌های مدون شاهد اثرگذاری توانمند سازی زنان روستایی و عشایری در حوزه توسعه اقتصادی کشور باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا