امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

زیست بوم روستا برای تامین غذای جامعه باید حفظ شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: روستا زیست بومی دارد که برای تامین غذای جامعه باید حفظ شود و در این خصوص زنان نقش پررنگی دارند.

به گزارش آرمان اقتصادی، امروز ۲۳ مهر به عنوان روز زنان روستایی، هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی با محوریت نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار برگزار شد. سیدمجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در این همایش گفت: سازمان تات تأمین امنیت غذایی برعهده دارد. در زمان انقلاب کل تولید کشور ۲۵ میلیون تن با ۳۶ میلیون جمعیت بود. امروز این حجم تولید با افزایش ۵ برابری به ۱۲۵ میلیون تن و جمعیتی بالاتر از ۸۷ میلیون نفر رسیده است.

وی با اشاره به ضریب خودکفایی ۸۰ درصدی در کشور، افزود: سازمان تات با ۹ هزار نیرو و ۵۶ هزار مرکز و مجموعه در کشور در حال خدمات رسانی در حوزه تأمین امنیت غذایی هستیم.

وی با بیان این که ۱۲ درصد جمعیت کشور از ۱۰ میلیون نفر جمعیت روستاها و عشایر را زنان تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود که نقش زنان در این تولید قابل چشم پوشی نیست.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی زنان در تولیدات باغی، زراعی، شیلات، عسل و… نقش بی بدیل دارند که متأسفانه در طول سال‌های گذشته کمتر به آن توجه شده است.

رئیس سازمان تات با اشاره به مهاجرت روستاییان به شهرها ادامه داد: در ابتدا انقلاب ۷۶ درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دادند اما در زمان حال این نسبت مربوط به جامعه شهری است. روستاها کانون تولید و تأمین غذا هستند که با مطالعات می‌توان به نقش زنان در حفظ جامعه روستایی رسید. اگر در طول سال‌های گذشته توجه بیشتری به جامعه زنان روستایی می‌شد امروز شاهد شتاب مهاجرت به شهرها نبودیم که روستاها از حیز انتفاع در تولید خارج شوند.

خیام نکویی با بیان این که این موضوع نیاز به آسیب شناسی دارد، گفت: هنگامی که تولیدات زنان روستایی بررسی شود بازار برخی از این محصولات کشورهای اروپایی بوده به طوری که امروز شاهد صادرات لباس دوخته شده توی زنان سیستان و بلوچستان به کانادا هستیم.

وی افزود: یکی از چالش‌های پیش روی زنان روستایی و عشایری بازار است که تا کنون با تشکیل ۴۲۰۰ صندوق برای حمایت خانوار روستایی و عشایری مسائل مالی پیگیری می‌شود. جمعیت ۱۰ میلیون نفری زنان که ۶ میلیون نفر آنها شاغل هستند نیاز به حمایت ویژه دارند.

وی گفت: این قدر که جامعه زنان روستایی و عشایری در ایران نقش آفرین هستند در کشورهای دیگر شاهد نیستیم اما متأسفانه نتوانستیم نقش آنها را به جهان معرفی کنیم. اقتصاد خرد که توسط این زنان ایجاد شده فرزندشان را نیز مولد و نقش آفرین کرده است.

خیام نکویی به ضرورت تربیت کشاورزان جوان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میانگین سنی کشاورزان کشور ۵۳ سال است که به زودی از چرخه تولید خارج می‌شوند. اگر از این مساله غفلت شود روند مهاجرت به شهرها سرعت بیشتری می‌گیرد و در ادامه با مشکلات جدی در حوزه تأمین مواد غذایی رو به رو خواهیم بود. این در حالی است که ایران ۸۴ میلیون هکتار مرتع، ۳۳ میلیون هکتار بیابان، ۱۳ میلیون هکتار جنگل و ۱۸ میلیون هکتار زمین‌های آبی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: روستا زیست بومی دارد که برای تأمین غذا جامعه باید حفظ شود و در این خصوص زنان نقش پررنگی دارند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا