صنعت، معدن، تجارت

فاینانس صربستان برای صادرات قطعات ماشین آلات صنعتی به ایران

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از گسترش ارتباطات این صندوق با کشورهای خارجی خبر داد و گفت: اخیرا صربستان برای صادرات قطعات ماشین آلات صنعتی به ایران فاینانس باز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیر برهانی نائینی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری در مورد دیپلماسی اقتصادی، اظهار کرد: قبلاً فعالیت صندوق ضمانت صادرات معطوف به خدمات داخل کشور بود و با سایر صندوق‌های خارجی ارتباطی نداشتیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: در دولت سیزدهم به صندوق‌های ضمانت صادرات کشورهای دیگر متصل شدیم که از جمله آنها می‌توان به عمان، قطر، ازبکستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس، اندونزی، مجارستان و مغولستان اشاره کرد.
چند ماه پیش به صندوق بیمه صادرات روسیه کاملاً متصل شدیم و قرارداد منعقد کردیم. خدمات ویژه‌ای از سوی دو طرف ارائه می‌شود که اتفاق ویژه‌ای در حوزه سی ای اس محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با اندونزی و صربستان هم قراردادی در این رابطه امضا کردیم. صربستان طی چند روز گذشته یک میلیون یورو فاینانس برای صادرات کالا و خدمات بیشتر در زمینه ماشین آلات صنعتی به ایران باز کرد.

برهانی نائینی اضافه کرد: همچنین کارگزاری‌های خارجی برای صندوق ضمانت صادرات در کشورهای هدف صادراتی تعیین می‌کنیم. در روسیه، لهستان و ارمنستان کارگزاری خارزمی صندوق ضمانت صادرات داریم. نقشه راه این است که در هر کشوری که مرکز تجاری راه اندازی شد، کارگزاری صندوق ضمانت صادرات نیز تأسیس شود.

وی با بیان اینکه آفریقا از مقاصد صادراتی ما خارج شده بود، گفت: در دولت سیزدهم نقشه راهی برای صادرات به آفریقا تدوین کردیم. دو سند همکاری بیمه‌ای- بانکی بسیار مهم همزمان با سفر رئیس جمهور با این قاره امضا خواهد شد تا صادرات به این منطقه کم ریسک شود.

برهانی نائینی تصریح کرد: همچنین صندوق ضمانت صادرات در کمیته اتحادیه برن کرسی گرفت. این اتحادیه مهم‌ترین اتحادیه بیمه گران در دنیا است. با مؤسسه بیمه اعتبار صادراتی اسلامی ذیل بانک توسعه اسلامی نیز قراردادی امضا کردیم که می‌تواند به توسعه تجارت با کشورهای اسلامی کمک کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: مقر موسسه اعتبار صادراتی اسلامی در ریاض قرار دارد و سال‌ها ارتباط با این موسسه قطع بود اما اکنون این ارتباط برقرار شده است و راه را برای تضمین سرمایه گذاری کشورهای اسلامی بخصوص سعودی‌ها در ایران و بالعکس فراهم می‌کند و لذا این مساله شروع فصل جدیدی برای صادرات ما به عربستان سعودی و کشورهای اسلامی است.

وی بیان کرد: همچنین چندین بانک داخلی به شبکه صندوق ضمانت صادرات ایران اضافه شده و قراردادهایی بین ما و این بانک‌ها منعقد شده است و لذا فقط یک یا دو بانک تخصصی مشتری ما نیست و مشتریان بانکی ما بیشتر شده اند.

برهانی نائینی اظهار کرد: بیش از ۵۰ همت در سال ۱۴۰۱ پوشش بیمه نامه‌ای وضمانت نامه‌ای داشته ایم که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که ۳۲ همت بوده است حدود ۵۵ درصد رشد داشته ایم. در ۶ ماهه سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ بصورت مجدد رشد داشته ایم و امیدوارم پوشش بیمه‌ای ما از ۶۰ همت در سال جاری عبور کند.

وی افزود: در دولت جدید حمایت از صندوق ضمانت صادرات بی نظیر بوده است و از زمان حضور علی آبادی وزیر صمت حمایت ویژه ای از صندوق ضمانت صادرات صورت گرفته و دارایی این صندوق (سرمایه ثبتی صندوق) که ۴۷ میلیون یورو بوده اما اکنون دولت بیش از ۲۰۰ میلیون یورو دارایی به عنوان افزایش سرمایه صندوق به کمک کرده است و لذا سرمایه صندوق ضمانت صادرات به بیش از ۲۴۷ میلیون یورو افزایش یافته است. چندین سال افزایش سرمایه صندوق مطرح بود اما محقق نشده بود که با همت وزیر صمت جدید این اتفاق رخ داده است. ضمن اینکه وزیر صمت قول داده است که سرمایه این صندوق به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان کرد: روز گذشته صندوق ضمانت صادرات ایران تفاهمنامه ای با صندوق توسعه ملی امضا کرد که براین اساس با ضمانت نامه‌های صندوق ضمانت صادرات و پشتیبانی شرکت‌های ذیل صندوق توسعه ملی بتوانیم سرمایه گذاری در پروژه‌های صادرات محور داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه دانش بنیان‌ها نیز مصوبه حمایتی هیات مدیره صندوق مطرح کرده است که این شرکت‌ها با حداقل وثایق ممکن از صندوق ضمانت صادرات تضمین برای تامین مالی سرمایه در گردش دریافت کنند تا بدینوسیله به صادراتی شدن آنها کمک کنیم.

برهانی نائینی اظهار کرد: در حوزه‌های جدید دیگری نیز صندوق ضمانت صادرات وارد شده است از جمله موضوع گردشگری زیرا این بخش درآمد ارزی برای کشور دارد و درآمد آن به منزله صادرات غیرنفتی است لذا کسانی که پروژه‌های سرمایه گذاری در این حوزه دارند توسط صندوق حمایت می‌شوند.

وی گفت: در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی در سالیان گذشته جایگاه واقعی را پیدا نکردیم بخصوص در حوزه برق بنابراین در این زمینه برنامه ویژه داریم تا پایان امسال از دو مگاپروژه در ونزوئلا و سوریه را بیمه کنیم و با تضمین صندوق ضمانت صادرات ایران نتایج حاصل از آن به دو شرکت خصوصی ما بازگردد و لذا یک پایگاه مستحکم برای صدور خدمات فنی و مهندسی در این دو کشور ایجاد کنیم و بتوانیم کارها را گسترش دهیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا