بین الملل

ورود ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی قیمت نفت را نجومی می کند

خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید ورود ایران به درگیری‌های نظامی در سرزمین‌های اشغالی می‌تواند اقتصاد جهانی را دچار رکود کرده و قیمت نفت را نجومی کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی بلومبرگ گزارش داد در صورتی که ایران به درگیری‌های نظامی بین نیروهای مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی ورود کند، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش شدیدی را تجربه خواهد کرد و نهایتاً اقتصاد جهانی وارد رکود می‌شود.

همچنین بخوانید

کارشناسان بلومبرگ، سه سناریو را در این باره پیش‌بینی کرده‌اند که نخست محدود ماندن بخش قابل توجهی از درگیری‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی است و دومی گسترش درگیری‌ها به لبنان و سوریه و سوم؛ شکل گیری تقابل مستقیم بین ایران و رژیم صهیونیستی است. اگرچه هر سه سناریو به افزایش قیمت نفت، تورم و کاهش رشد اقتصاد جهانی منجر خواهد شد، اما شکل گرفتن یک جنگ مستقیم بین ایران و رژیم صهیونیستی بیشترین خسارت‌ها را به بار خواهد آورد.

کارشناسان می‌گویند هرچقدر درگیری‌های نظامی بیشتر شود، تبعات جهانی آن گسترده‌تر خواهد بود. درگیری در خاورمیانه تبعاتی را برای همه جهان به بار خواهد داشت؛ چراکه این منطقه یکی از تأمین کنندگان مهم انرژی برای جهان محسوب می‌شود و تنگه هرمز به عنوان یک گذرگاه کشتیرانی حیاتی در آن قرار دارد.

گسترش درگیری‌ها به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی به ۱۵۰ دلار در هر بشکه منجر خواهد شد و نرخ تورم در جهان برای سال ۲۰۲۴ را به ۶.۷ درصد خواهد رساند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود در صورت شدت گرفتن درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی رشد اقتصاد جهانی در سال آینده یک درصد کاهش خواهد داد و به ۱.۷ درصد می‌رسد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، بدترین عملکرد اقتصادی از سال ۱۹۸۲ در اقتصاد جهانی به ثبت خواهد رسید و یک تریلیون دلار هزینه روی دست اقتصاد جهانی می‌گذارد.

کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر ایران تصمیم بگیرد تنگه هرمز را ببندد، از آنجا که یک پنجم نفت عرضه شده به بازار جهانی از این تنگه عبور می‌کند، عربستان و امارات نخواهند توانست به اندازه کافی نفت مورد نیاز بازار جهانی را تأمین کنند. از طرفی در بازارهای مالی شاهد اتفاقات بدتری خواهیم بود.

به اعتقاد برخی کارشناسان تبعات این درگیری نظامی به سرعت جهان را درگیر می‌کند؛ چراکه همین حالا هم بسیاری از کشورها درگیر افزایش تورم به خاطر تأثیرات درگیری نظامی در اوکراین هستند. آنها هشدار دادند که یک جنگ دیگر در یک منطقه نفت و گاز خیز، اقتصاد جهانی را وارد رکود می‌کند.

البته کارشناسان بر این باورند که وقوع درگیری مستقیم نظامی بین ایران و رژیم صهیونیستی از احتمال کمی برخوردار است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا