امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

حمایت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از شالی کاران کشور

براساس مذاکرات انجام شده بین نهادهای دولتی و واردکنندگان برنج مقرر شد، با اعتباری در حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان خرید و عرضه سریع برنج ایرانی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، افزایش قیمت کالاهای اساسی با توجه به نرخ تورم و بالا رفتن هزینه‌های تولید از یک سو، کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر سبب شده تا تولیدکنندگان بخش‌های مختلف صنایع غذایی از ریزش بازار تقاضا گلایه مند باشد. برنج ایرانی یکی از اقلامی است که نتوانست در بازار داخل فروش خوبی داشته باشد به طوری که ۵۰ درصد برنج‌های سال قبل در انبارها دپو شد. در ادامه بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قرار شد واردکنندگان مبادرت به خرید بخشی از برنج تولید داخل کنند. طی نشستی که اعضای هیأت مدیره انجمن واردکنندگان برنج با سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران داشتند، بابک مؤمنی، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی این استان با تاکید بر ضرورت همکاری دوجانبه و نقش آفرینی انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط از کشاورزان اظهار کرد: توقعی که از انجمن واردکنندگان برنج داریم به حرکت درآوردن بازار برنج استان و کشور است. کسی تجربه خوبی از قیمت دستوری ندارد، یک قیمت پایه تولید و یک هزینه تمام شده محصول وجود دارد که باید قیمت نهایی هزینه‌های کشاورز را تأمین کند. وی افزود: بدون شک برنج با کیفیت ایرانی ظرفیت حضور در بازارهای جهانی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس را دارد و انجمن واردکنندگان که به دنبال حمایت از کشاورز و تولیدکننده ایرانی است، می‌تواند در حوزه صادرات برنج نیز تأثیرگذار و نقش آفرین باشد.

همچنین بخوانید

عرضه برنج ایرانی در کوتاه‌ترین زمان

در ادامه کریم اخوان، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران نیز در این نشست که با هدف حمایت انجمن از کشاورزان و تولیدکنندگان ایرانی و خرید برنج با کیفیت کشور برگزار شد، اظهار گفت: بخش قابل توجهی از اعضای انجمن واردکنندگان برنج از فعالان با سابقه در حوزه خرید برنج ایرانی هستند و هدف ما کمک به کشاورزان و حل مشکلات این حوزه است. در همین راستا با اعتباری در حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش به شکل مستمر و پیوسته خرید و عرضه سریع برنج ایرانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم علاوه بر کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت برای مصرف کننده از انبارش، همچنین وارد آمدن آفت و آسیب به برنج با کیفیت کشور جلوگیری شود.

اخوان گفت: هدف انجمن واردکنندگان برنج این است که به تکلیف خود و شعارهای اصلی خود که کمک به تنظیم بازار و امنیت غذایی است عمل کند.

گفتنی است؛ در این نشست مقرر شد در راستای استمرار همکاری دوجانبه مباشران دارای اهلیت به منظور هماهنگی خرید برنج در منطقه انتخاب شوند و از طریق مذاکره با تولیدکننده اقدامات لازم جهت خرید، انتقال و توزیع برنج شمال کشور و رفع نگرانی کشاورزان با همکاری انجمن واردکنندگان برنج انجام شود.

همچنین در ادامه این نشست، اعضای هیأت مدیره انجمن واردکنندگان برنج ایران مذاکراتی با مسؤولان صندوق توسعه کشاورزی و اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان مازندران در خصوص تعاملات پیش روی و حمایت از کشاورزان در این حوزه داشتند.

بازدید از شالی‌کوبی‌ها و کارگاه‌های بسته بندی منتخب با هماهنگی جهاد استان مازندران و انعقاد تفاهم نامه خرید برنج ایرانی برای اعضای انجمن همچنین کانالیزه کردن خرید، توزیع و شناسنامه دار کردن برنج ایرانی جهت اعتماد سازی مصرف کننده نهایی از دیگر اقداماتی بود که انجام شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا