ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

جزئیات ۱۶ محصول دانش‌بنیان که در نمایشگاه جیتکس دبی به نمایش درآمدند

پهپادهای با ماموریت امدادرسانی در زمان بحران، گیت‌های ضدعفونی‌کننده، سامانه هوشمند مانیتورینگ خدمات فناوری اطلاعات و تولید انواع سیستم‌های الکترونیک و ابزار دقیق تنها بخشی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان است که در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان نمایشگاه جیتکس دبی به نمایش درآمدند.

به گزارش آرمان اقتصادی، از امروز دوشنبه ۲۴ مهر، نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳ و نمایشگاه‌های جانبی آن به صورت رسمی در دبی آغاز به کار کرد. جیتکس گلوبال (GITEX Global) به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات جهان، محلی برای نمایش جدیدترین دستاوردهای شرکت‌های فعال در حوزه‌های هوش مصنوعی، شهر هوشمند، فناوری‌های ابری و کلان‌داده، امنیت سایبری، بلاکچین، متاورس، فین‌تک، فناوری‌های تلکام و سایر حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

همچنین بخوانید

نمایشگاه آینده شهرسازی (Future Urbanism)، یکی از زیرمجموعه‌های نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳ است که طی روزهای ۲۴ تا ۲۸ مهر ماه جاری در دبی برپا خواهد بود.

در این نمایشگاه که به مدت ۵ روز، میزبان بیش از ۶ هزار شرکت از ۱۷۰ کشور دنیا است، ۱۶ شرکت دانش‌بنیان در قالب پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی حضور دارند. محصولات عرضه شده در این رویداد جهانی به این شرح است:

کنتور تک فاز و سه‌فاز

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که در سال ۱۳۵۹ به همت عده‌ای از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف جهت رسیدن به خودکفایی و استقلال صنعتی و اقتصادی و آموزش فنی کشور تأسیس شد، طراحی و تولید دستگاه‌های اندازه‌گیری، آموزشی و تحقیقاتی برق، الکترونیک و مخابرات و تجهیزات کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مختلف به صورت کلید در دست (Turnkey) فعالیت خود را آغاز کرد.

از سال ۱۳۸۰ این شرکت همکاری گسترده‌ای را با وزارت نیرو در جهت طراحی و تولید سیستم‌های اندازه‌گیری مورد نیاز صنعت برق کشور آغاز کرد و با دستیابی به دانش فنی صد در صد داخلی موفق به تولید انواع کنتور تک‌فاز و سه فاز دیجیتال چند تعرفه شد. در طول ۳۵ سال گذشته این شرکت بیش از ۵۰ مدل تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی تست و اندازه‌گیری با بالاترین سطح عملکرد و قابلیت اعتماد زیاد تولید کرده که همگی آنها منطبق با استانداردهای بین‌المللی هستند.

پروژه‌های بزرگ مقیاس فناوری اطلاعات

یکی دیگر از شرکت‌ها فعالیت خود را در سال ۱۳۸۲ با هدف اجرای پروژه‌های مقیاس بزرگ فناوری اطلاعات شروع کرد و در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای خود را عرضه کرد.

ساخت تجهیزات مترو

این شرکت در سال ۱۳۹۳ توسط تیمی از مدیران شناخته شده عرصه فناوری اطلاعات و سیستم‌های هوشمند حمل و نقل که سابقه طولانی در طراحی و پیاده سازی راهکارهای پرداخت الکترونیک و مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران و چند شهر بزرگ کشور داشته‌اند، تاسیس شد. تجمیع تجربه فنی، اجرایی و مدیریتی و در کنار آن دانش آکادمیک اعضای مؤسس و همکار در این مجموعه امکان شکل‌گیری یک هسته یکپارچه فکری ـ اجرایی را فراهم آورده است.

اولین دستگاه Data Recorder ایرانی ویژه قطارهای شهری، سامانه هوشمند ساعت مترو و کارتخوان هوشمند چند منظوره ویژه گیت‌های کنترل تردد مسافر مترو از جمله محصولات این شرکت هستند.

گلخانه‌های شیشه‌ای مدرن

یکی از هلدینگ‌های دانش‌بنیان با سابقه طولانی در پروژه‌های عمرانی مختلف در سطح کشور در فازهای طراحی، تولید و اجرا با تکیه بر توان علمی مهندسین خود به عنوان یک نمونه پیشرو در ارائه راهکارهای مهندسی به شمار می‌آید. این مجموعه بعد از رصد نیاز صنعت کشاورزی اقدام به طراحی، تولید و اجرای گلخانه‌های مدرن در روش‌های مختلف کرده است که این گلخانه‌ها بر اساس به‌روزترین تکنولوژی جهان طراحی شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

این مجموعه، فعالیت خود را در حوزه ساخت گلخانه‌های شیشه‌ای آغاز و همواره تلاش کرده است نقشی مؤثر در صنعت کشاورزی این زیست بوم و منطقه ایفا کند.

توسعه فناوری بلاکچین

این شرکت در حوزه فناوری اطلاعات، دیجیتال مارکتینگ، بلاکچین و طراحی استراتژی فعال است و در شبکه‌های اجتماعی و به طور ویژه اینستاگرام به تولید محتوای متنی می‌پردازد.

داشبورد امنیتی

این شرکت فعال در حوزه تولید و توسعه راهکارهای جامع فناوری و امنیت اطلاعات، در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد و در حال حاضر، با انجام پژوهش‌های بنیادین، محصولات و خدمات بومی در حوزه فناوری و امنیت اطلاعات، طراحی و تولید می‌کند.

داشبورد امنیتی، پروتکل امن، دسترسی امن به محیط مجازی، سیستم مدیریت امن راه دور، وب سایت رزومه‌ساز و وب سایت کاریابی، از جمله محصولات این شرکت هستند.

توسعه نرم‌افزارهای رایانه‌ای

این شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای فعالیت می‌کند.

گیت ضد عفونی کننده

این شرکت در سال ۱۳۹۵ تأسیس و یک سال بعد موفق به رونمایی از محصول دانش‌بنیان خود شد. گیت ضدعفونی کننده گارگوت، کیف پول شهروندی شهر هوشمند هرمزپی، پیاده‌سازی بخش مدیریت پسماند شهری در نرم افزار شهر هوشمند و توسعه نرم افزار واقعیت افزوده حوزه مبلمان و دکوراسیون داخلی از جمله محصولات و دستاوردهای این شرکت هستند.

تولید پهپاد

این شرکت در سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد و در راستای معرفی، آموزش و استفاده از فناوری‌های نوین تلاش می‌کند. این مجموعه در سال ۱۳۸۹ پرنده‌ای بدون سرنشین عمود پرواز به نام چشم آسمان را طراحی کرد که توانست جایزه بهترین ایده طراحی را در همان سال از آن خود کند و منجر به ثبت اختراعی جدید در حوزه فناوری پهپادی شد.

این شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه قم، موفق به تولید محصولات و ارائه خدمات مختلف در حوزه‌های پهپاد و تجهیزات مربوط به ستاد بحران شده است.

توسعه سیستم‌های الکترونیکی نفتی

این شرکت دانش‌بنیان‌، پیشرو در ارائه‌ راهکارهای جامع و هوشمند جمع‌آوری، تحلیل و مهندسی داده است. محصول محوری این شرکت، سامانه مانیتورینگ معین نام دارد که یک راهکار هوشمند مانیتورینگ خدمات فناوری اطلاعات است.

شارژر خودرویی

این شرکت در زمینه طراحی و تولید سیستم‌های الکترونیکی مرتبط با صنایع مختلف نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع الکترونیک هواپیمایی، طراحی و تولید شارژرهای خودرویی و صنعتی و … مشغول فعالیت است.

پکپارچه‌سازی سیستم‌های مخابراتی

گروهی از محققان یک شرکت‌ دانش‌بنیان را با هدف ارائه سرویس یکپارچه‌سازی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۱۳۸۹ پایه‌گذاری کردند. جهت‌گیری اصلی این شرکت از ابتدا، ایجاد یک مجموعه کاملا دانش‌محور بوده است که با تکیه بر دانش و تکنولوژی روز و همچنین استفاده از تجربیات و سوابق اجرایی موجود، جای خالی شرکت‌های یکپارچه‌ساز سیستم و سرویس را در پروژه‌های مخابراتی کشور پر کند.

امروزه با نگاهی به جهت‌گیری صنعت مخابرات در دنیا و همگرایی مدنظر برای تکنولوژی‌های مطرح در این عرصه، بحث یکپارچه‌سازی سیستم اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

تولید سیستم‌های ابزار دقیق

این شرکت در سال ۱۳۶۷ با هدف ارتقای سطح دانش و به‌روزرسانی تکنولوژی کشور در بخش صنایع برق، الکترونیک و ابزار دقیق و با تکیه بر تخصص و سوابق اجرایی کارشناسان داخلی قدم به عرصه صنعت گذاشته و تاسیس شد و فعالیت خود را در بخش‌های مختلف صنعت به‌ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، مخابرات آغاز کرد.

هم‌اکنون این شرکت به عنوان یکی از مجموعه‌های توانمند در بخش خصوصی در زمینه مهندسی معکوس، طراحی مجدد و تولید انواع سیستم‌های الکترونیک و ابزار دقیق در کنار مشتریان خود قرار گرفته است.

عرضه نرم‌افزارهای مدیریت منابع انسانی

این شرکت طیف گسترده‌ای از خدمات را در فضای رقابتی کسب و کار امروز ارائه می‌دهد. همچنین بهترین ارائه دهنده ERP و انواع نرم‌افزارهای مدیریت منابع سازمانی تحت وب و یکپارچه است.

محصولات فناوری اطلاعات

این شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای مشغول فعالیت است.

کانون ریاضیات کرمان

کانون ریاضیات کرمان در سال ۱۳۹۰ با همکاری عده‌ای از دانش‌آموختگان ریاضی که همگی جزء نخبگان و بهترین فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌های معتبر ایران از جمله شهید باهنر کرمان، صنعتی شریف، شهید بهشتی، تربیت مدرس و امیرکبیر بوده‌‎اند، به عنوان اولین و یکی از جامع‌ترین مراکز آموزش، نشر و گسترش فرهنگ ریاضی، با بهترین و پیشرفته‌ترین شیوه‌های علمی در تدریس ریاضیات مشغول فعالیت است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا