اقتصاد کلان

۷۵ درصد از رشد اقتصادی شامل چه می‌شود؟

رشد بهره‌وری کل عوامل تولید کل اقتصاد در بهار امسال ۴.۷ درصد بوده است که این میزان ۷۵ درصد رشد اقتصادی را شامل می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق اعلام سازمان بهره‌وری ایران، رشد بهره‌وری کل عوامل تولید کل اقتصاد بر حسب ارزش افزوده، تعداد شاغلان و موجودی سرمایه در بهار ۱۴۰۲ برابر ۴.۷ درصد برآورد شده است. با توجه رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی کشور در این بازه زمانی، سهم بهره‌وری از رشد اقتصادی ۷۵ درصد است.

در این دوره، رشد اقتصادی حاصل از رشد نیروی کار ۱.۴ درصد و رشد حاصل از موجودی سرمایه ۰.۱ درصد برآورد شده است.

شکل زیر، رشد ارزش افزوده کل اقتصاد را که حاصل رشد حاصل از بهره‌وری کل عوامل تولید، نیروی کار و موجودی سرمایه است، در سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و سه ماه اول سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد.

سهم بهره‌وری از رشد اقتصادی از ابتدای دولت مردمی تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۵ درصد بوده که فراتر از هدف در نظر گرفته شده در برنامه پنج ساله ششم (۳۳ درصد) قلمداد می‌شود.

همچنین رشد بهره‌وری نیروی کار و بهره‌وری سرمایه کل اقتصاد در این بازه برابر سه و شش درصد اعلام شده است.

در همین حال، رشد بهره‌وری نیروی کار کل اقتصاد و گروه‌های اقتصادی (کشاورزی، جنگل‌داری و ماهیگیری، نفت و گاز، صنایع و معادن و خدمات) در این بازه زمانی مثبت است. 

طبق این گزارش، رشد شاخص‌های بهره‌وری نیروی کار، بهره‌وری سرمایه و بهره‌وری کل عوامل تولید ناشی از افزایش ارزش افزوده کل اقتصاد است.

بیشترین رشد ارزش افزوده مربوط به گروه نفت و گاز با ۱۶.۴ درصد است. رشد ارزش افزوده در گروه‌های خدمات، صنایع و معادن و کشاورزی نیز به ترتیب برابر ۶.۲ ۳.۷ و ۲.۲ درصد است.

گفتنی است؛ هر چند که رشد بهره‌وری کل عوامل تولید در دولت مردمی برخلاف دهه نود روندی مطلوب داشته است و حتی فراتر از اهداف برنامه ششم تحقق یافته است، با این وجود، باید توجه داشت که تداوم این رشد در سال‌های آتی به مراتب دشوارتر و نیازمند تدبیر و سازوکارهای موثرتری است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا