انرژی

درخواست ژاپن از عربستان برای افزایش تولید نفت

ژاپن از عربستان سعودی و سایر کشورهای تولیدکننده نفت خواست برای تثبیت بازار نفت جهانی، عرضه خود را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ژاپن که چهارمین خریدار بزرگ نفت در جهان است، ۲۰.۷ میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۲۲ وارد کرد که بیش از ۹۰ درصد آن از خاورمیانه بود. عربستان سعودی، امارات عربی متحده و کویت، تامین کنندگان بزرگ نفت برای ژاپن بودند.

همچنین بخوانید

در پی درگیری میان مبارزان فلسطینی و رژیم صهیونیستی، ژاپن که متحد آمریکاست، با توجه به وابستگی بالایی که به نفت خاورمیانه دارد، در موقعیت دیپلماتیک حساسی قرار گرفته است. هیروکازو ماتسونو، دبیر هیئت دولت ژاپن به خبرنگاران گفت: دولت ژاپن از کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه می خواهد با افزایش تولید و سرمایه گذاری در ظرفیت تولید، بازار نفت جهانی را تثبیت کنند.

بهای معاملات نفت برنت از زمان آغاز این درگیری‌ها، بیش از پنج دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده است اما روز پنج شنبه که نگرانی‌ها نسبت به اختلال عرضه تا حدودی برطرف شد، کاهش پیدا کرد. افزایش قیمت نفت تحت تاثیر تنشهای ژئوپلیتیکی، تاثیر منفی بر رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن که در ژوئیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده بود، روز چهارشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره بهبود شرایط بشردوستانه در غزه و کمک به کاهش تنش‌ها، گفت‌وگو کرد.

دبیر هیئت دولت ژاپن گفت: کیشیدا و محمد بن سلمان درباره ثبات بازار نفت گفت‌وگو نکردند اما من از کشورهای مربوط از جمله عربستان سعودی می خواهم از فرصت‌های مختلف بهره برده و نقش پیشرو در تثبیت بازار نفت جهان ایفا کنند که شامل افزایش بیشتر تولید است.

بر اساس گزارش رویترز، ژاپن از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی است و در گذشته از ذخایر نفت خود برای تامین نیازش در هنگام اختلال عرضه استفاده کرده است. این کشور در سال ۲۰۲۲، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین هم از ذخایر نفت خود برداشت کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا