ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بهره‌برداری از مرحله اول نهضت جهادی فیبر نوری در چهارمحال و بختیاری

با حضور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، استاندار و مسئولان استانی آیین بهره‌برداری از مرحله اول نهضت جهادی فیبر نوری شرکت مخابرات ایران در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری ۲۹ مهرماه در این آیین با اشاره به جنایات مستکبران در فلسطین، اظهار کرد: امروز کودکان و مردمان فلسطین آماج گلوله ظالمان هستند که اگر تکنولوژی در دست نااهلان قرار گیرد چنین جنایات بزرگی را درست می‌کنند، البته هر چه خون مظلوم ریخته شود به سقوط رژیم صهیونیستی نزدیک‌تر می‌شویم و بدانند قطعاً خون کودکان، زنان و مردمان بی‌گناه فلسطین گریبان ظالمان را خواهد گرفت.

همچنین بخوانید

وی در ادامه با اشاره به انجام خدمات بزرگ کشور به برکت انقلاب اسلامی و دولت سیزدهم، افزود: راهبرد دولت توزیع امکانات و منابع به صورت عادلانه با محوریت مناطق محروم است که امروز شاهد یکی از آن‌ها در استان چهارمحال و بختیاری هستیم.

حیدری کمک به گسترش دولت و شهر هوشمند، پایدارسازی شبکه‌ها در حوادث طبیعی و غیر طبیعی، ایمن و مطمئن بودن شبکه فیبر نوری، توسعه اینترنت باکیفیت، کاهش ترافیک، آلودگی هوا، جمع شدن کابل‌های مسی قدیمی، شبکه‌های هوایی و فرسوده، زیباسازی و کمک به مبلمان شهری، پیشگیری از آسیب به محیط زیست را از جمله مزایای فیبر نوری برشمرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه فیبر نوری در استان عملیاتی و تفاهم‌نامه‌ای امضاء شد تا به صورت پایلوت با توجه به سرعت کار در استان کمک کنیم تا جلوتر از سایر استان‌ها به اهداف مدنظر خود دست یابیم.

وی بیان کرد: فیبر نوری به عنوان تکنولوژی پیشرفته منشاء خدمات مهم فرهنگی، اجتماعی، رفاهی، امنیتی، ترافیکی و سایر خدمات بوده که می‌تواند بسیاری از ناملایمات و مشکلات را برطرف کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش فیبر نوری در اقتصاد دیجیتال، تصریح کرد: لازم است به سمت گسترش فیبر نوری پیش برویم، البته استان در رده خوبی قرار گرفته است، از طرفی همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه معاون اقتصادی استانداری، مدیر پارک علم و فناوری و دبیر فضای مجازی استان به سمت و سوی این ظرفیت در راستای توسعه تکنولوژی فیبر نوری حرکت و حداکثر استفاده از این ظرفیت در استان صورت گیرد.

حیدری افزود: اقتصاد دیجیتال که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بوده می‌تواند تحول عظیمی در کشور و استان ایجاد کند که آمادگی برای این مساله مهم با همت مدیران پرتلاش وجود دارد، گرچه این موضوع یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی بوده و امید است این کار بزرگ در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای مردم کشور و استان نهادینه شود، از طرفی برخلاف وجود مناطق صعب‌العبور، در بیشتر روستاهای استان این تکنولوژی در حال انجام است که قرار شد در زمان‌بندی کوتاه این تکنولوژی به جای جای شهرها و روستاهای استان توسعه یابد.

در ادامه هومان محمودی، مدیر شرکت مخابرات منطقه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مساله ارتباطات رابطه مستقیمی با مسائل اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و … دارد، تصریح کرد: امروز تکامل تکنولوژی بدون پشتوانه فناوری ارتباطات و اطلاعات امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین ابزار انتقال اطلاعات فیبر نوری است، البته به همت مسئولان توسعه شبکه فیبر نوری در کشور به ویژه در چهارمحال و بختیاری در حال ایجاد و گسترش است.

محمودی گفت: در حال حاضر ۵۷۵ روستای ۲۰ خانوار استان از نعمت اینترنت برخوردارند، می‌توان گفت ۹۸ درصد اینترنت روستایی برقرار است، همچنین ۴۳۱۵ کیلومتر فیبر نوری و ۴۵۲ سایت تلفن همراه در استان وجود دارد که ۱۷۱۵ کیلومتر مربوط به فیبر نوری شهری است، البته تعدادی سایت دیگر امسال به سایت‌های موجود اضافه می‌شود.

مدیر شرکت مخابرات چهارمحال و بختیاری به طرح نجما در استان اشاره و تصریح کرد: در دو شهرستان استان این طرح به طور کامل انجام شده که این پروژه در ۱۲ شهرستان استان پیش می‌رود، سرمایه‌گذاری برای این طرح ۱۵۰ میلیارد تومان از محل امکانات موجود استان و ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی شرکت مخابرات ایران به استان تخصیص یافته است.

به گفته وی، از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتباراتی برای توسعه فیبر نوری در استان پیگیری شده است، البته چندین پروژه در استان فعال است.

محمودی خاطرنشان کرد: چهارمحال و بختیاری رتبه چهارم کشوری در میان مناطق و رتبه اول در بین مناطق هم‌گروه خود دارد که این مساله به دلیل اختصاص امکانات به استان بوده است.

در پایان، تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت مخابرات ایران و استانداری منعقد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا