امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ارزان‌سازی، سهم آبزیان را در بازار افزایش می‌دهد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: فراهمی، دسترسی اقتصادی، سلامت و پایداری ۴ مؤلفه امنیت غذایی است و برای رفع موانع در مصرف آبزیان ارزان‌سازی این محصولات باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پروتئین یکی از نیازمندی‌های بدن بوده که حیوانی و گیاهی قابل تأمین است. انواع گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ، حبوبات و… سرشار از مواد پروتئینی هستند. در کشور مردم بیشتر عادت به خوردن گوشت قرمز و ماکیان دارند و سهم پروتئین‌های دریایی و آبزیان در سفره ایرانیان بسیار ناچیز است. سرانه مصرف ماهی ما حدود ۱۳ کیلو گرم بوده که هدف گذاری شده این عدد به ۲۰ کیلو گرم افزایش یابد. این در حالی است که مصرف سرانه ماهی در جهان حدود ۲۶ کیلو گرم است.

همچنین بخوانید

در حال حاضر با افزایش قیمت گوشت قرمز به نظر می‌رسد عادت غذایی مردم کم کم تغییر کند و اقبال به بازار انواع آبزیان افزایش پیدا کند. البته نرخ برخی پروتئین‌های دریایی مانند میگو کمتر از قیمت گوشت قرمز نبوده و بین ۳۰۰ تا ۴۸۰ هزار تومان در نوسان است. افزایش تیراژ تولید ممکن است قیمت‌ها را سرشکن کرده و نرخ ماهیان را متعادل‌تر کند. در حال حاضر هر کیلو قزل‌آلا پرورشی بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به قیمت گوشت مرغ با هر کیلو ۷۸ هزار تومان فاصله زیادی دارد. حال باید دید متولیان امر برای افزایش سهم آبزیان در سفره ایرانیان چه برنامه‌ای دارند. معاون وزیر جهاد کشاورزی بر تلاش برای ارتقای مصرف آبزیان در تمامی دهک‌های جامعه تاکید کرد و گفت: بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر سواحل آب شور و شیرین در ایران وجود دارد که خود پتانسیل عظیمی جهت بهره برداری و توسعه تولیدات شیلاتی را به ارمغان می‌آورد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سیدمجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) دسترسی اقتصادی محصولات شیلاتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این زمینه نیاز به تحقیق و توسعه است و برای رفع این چالش باید از مسیر دانش و فناوری بگذریم.

خیام نکویی در جلسه نظارت ستادی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی، افزود: در این راستا با بهره‌گیری از الگوی کشورهای موفقی چون ترکیه یا مالزی باید در راستای رفع موانع تلاش کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر بهره‌وری سبد غذایی مردم از محصولات شیلاتی تاکید و اظهار کرد: فراهمی، دسترسی اقتصادی، سلامت و پایداری ۴ مؤلفه امنیت غذایی است و برای رفع موانع در مصرف آبزیان ارزان‌سازی این محصولات باید در دستور کار قرار گیرد.

وی عنوان کرد: ارزان‌سازی با بکارگیری علم و فناوری قابل تحقق است.

خیام نکویی از مصرف پایین تولیدات شیلاتی در کشور، ابراز نگرانی کرد و بر تحول در خوراک‌دهی آبزیان، اصلاح نژاد و تنوع شیلاتی به عنوان مؤلفه‌های ارزان‌سازی فرآورده‌های شیلاتی در راستای ارتقا ارزش افزوده در تولید آبزیان تاکید کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حمایت و استقبال از پیشنهادات و ایده‌های جدید، گفت: از افرادی که با ارائه راه حل بتوانند چالشی از مشکلات بهره برداران را حل کنند تا سفره مردم رنگین‌تر شود، به طور ویژه حمایت و تقدیر خواهند شد.

سهم یک درصدی آبزیان در بخش کشاورزی

در ادامه محمود بهمنی، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با ارائه توضیحاتی درباره توسعه صید و صیادی در برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی و ارزیابی ذخایر انواع ماهیان اقتصادی، گفت: بخش آبزی پروری با چالش‌هایی مواجه است که از آن جمله می‌توان تا حدی به غیربومی بودن گونه‌های آبزی پروری در کشور، عدم پیش بینی درست ملاحظات اقتصادی- اجتماعی، کمبود منابع آب شیرین، عدم استقبال بهره برداران از مکانیزاسیون و فقدان یک برنامه منسجم به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های آبزیان اشاره کرد.

بهمنی سهم شیلات از ۱۲۵ میلیون تن تولید بخش کشاورزی را یک درصد توصیف کرد و ادامه داد: ارزش اقتصادی شیلات معادل حدود ۱۰ درصد کل ارزش محصولات کشاورزی است که این آمار، نشان از اهمیت بخش شیلات در اقتصاد کشاورزی دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا