اقتصاد کلان

جای خالی بخش خصوصی در ستاد ملی ترانزیت

رئیس اسبق کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: جای بخش خصوصی در ستاد ملی ترانزیت خالی است.

مجتبی بهاروند در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تشکیل ستاد ملی ترانزیت و عدم عضویت بخش خصوصی در آن اظهارکرد: سال‌ها است که در دولت‌های مختلف از این دست قرارگاه‌ها در کشور تشکیل می‌شود، اما تا امروز در حوزه ترانزیت چندان پیشرفت نداشته‌ایم و با این موضوع کشورهای همسایه فرصت‌ها را از ما گرفته‌اند.

همچنین بخوانید

وی افزود: در سایر کشورها اگر چنین ستادی تشکیل شود، ۵۰ درصد اعضای آن بخش خصوصی است، زیرا دولت‌ها و وزرا می‌آیند و می‌روند اما بخش خصوصی سر جای خود باقی می‌ماند؛ در این ستاد، اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی حتی نقش مشاور نیز ندارد.

رئیس اسبق کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت عدم هماهنگی است. بسیاری از کشورها وزارت حمل‌ونقل دارند و تمام افرادی که در زمینه حمل‌ونقل، لجستیک و ترانزیت تصمیم گیرنده هستد، زیر مجموعه این وزارتخانه قرار دارند.

بهاروند خاطرنشان کرد: کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی به دنبال پیگیری حضور بخش خصوصی در ستاد ملی ترانزیت بوده و احتمالا جلسه‌ای توسط هیئت رئیسه و رئیس اتاق ایران برگزار خواهد شد تا پیشنهاد حضور بخش خصوصی در ستاد ملی ترانزیت از طریق اتاق ایران به مجلس شورای اسلامی ارائه شود چراکه جای بخش خصوصی در ستاد ملی ترانزیت خالی است.

وی درباره وضعیت ترانزیت خراسان رضوی بیان کرد: استان ما به دلیل مرز مشترک با افغانستان و کشورهای آسیای میانه، موقعیت خاصی در سطح کشور دارد. گاهی به دلایل شرایط منطقه‌ای، ترانزیت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از سمت افغانستان دو مسیر ترانزیتی وجود دارد که یکی از ایران و دیگری از پاکستان می‌گذرد.

رئیس اسبق کمیسیون کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به دلیل ناامنی در مسیر پاکستان، بخش وسیعی از ترانزیت از کشور ما عبور می‌کند، اما با تغییر شرایط در افغانستان و پاکستان، این ترانزیت کمتر خواهد شد، زیرا ناوگان ما کاملا فرسوده بوده و قوانین و مقررات قدیمی است. همچنین حمل‌ونقل متولی خاصی ندارد، لذا این مشکلات باعث می‌شود در سطح منطقه روز به روز فرصت‌ها از دست برود و کشورهای دیگر جایگزین کشور ما در ترانزیت شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا