اقتصاد کلان

خبر جدیدی از تغییر قیمت‌گذاری خودرو نیست

در حالیکه برخی خبرها مبنی بر نتیجه‌گیری حتمی شورای رقابت برای حضور در بازار خودرو و قیمت‌گذاری است، اما بررسی‌ها حاکی از آن است همچنان تمامی اظهارنظرها کارشناسی است و تصمیم نهایی اخذ نشده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، موضوع قیمت خودرو مجدد از جایی مطرح و بر سر زبان‌ها افتاد که تامین ارز صنایع مختلف مطرح شد و مباحث زیادی پیرامون آن صورت گرفت.

همچنین بخوانید

 اردیبهشت ماه امسال منوچهر منطقی- معاون وقت صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت – در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد و به تشریح تبعات ناشی از آن پرداخت.  

پس از آن در خرداد ماه، این مقام مسئول، از تامین ارز صنایع خودرو و قطعه‌سازی در سال جاری خبر داد و گفت: در جلساتی که با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی، وزارت صمت، مدیران بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت برگزار شد، مسائل مرتبط با تامین ارز صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور مرتفع شده است. تعاملاتی از این دست در وزارت صمت در سال رشد تولید طبیعی است و همواره تلاش می‌شود تا با پیش‌بینی مشکلات احتمالی، مدیریت بهینه در جهت رفع آن‌ها انجام شود.

به دنبال اظهار نظرهای رسمی و غیررسمی پیرامون تامین ارز صنایع خودروسازی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت- در نامه‌ای رسمی با موضوع “بازنگری محل تامین ارز” خطاب به تولیدکنندگان وسائل نقلیه اعلام کرد که در راستای تعمیق بخشی ساخت داخل، بیشتر به فکر داخلی‌سازی باشند و از انجمن‌های صنایع مذکور خواسته برای تامین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند یا از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

در واکنش به این موضوع که خودروسازان خود فکری برای تامین ارز مورد نیاز خود داشته باشند، آن‌ها نیز اعلام کردند که مشکلی از بابت صادرات و تامین ارز مورد نیاز خود ندارند، اما بایستی دولت اجازه دهد که قیمت‌گذاری خودرو از فرآیند قیمت‌گذاری دستوری خارج شود.

در پی آن اما،  شورای رقابت تاکید کرد شورا متولی قیمت‌گذاری و تعیین دستورالعمل قیمت خودروهاست؛ این موضوع تغییری نکرده و همچنان نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت خودروها شورای رقابت است.  

موضوع قیمت‌گذاری خودروها با اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی براینکه تصمیم‌گیری‌ها پیرامون قیمت خودروها بایستی بر عهده وزارت صمت باشد، اما در حال حاضر نهادهای مختلف در این امر مسئولیت دارند که از قضا وظایف خود را انجام نمی‌دهند و قیمت‌گذاری خودرو دچار تعللی عمدی شده است.

پس از این اظهار نظر، شورای رقابت در جلسه ٢۵ مهر خود، بر مخالفت جدی شورای رقابت با افزایش مجدد قیمت خودروها را اعلام کرد.

اما اخیرا اخباری مبنی براینکه در جلسه شنبه هفته جاری (٢٩ مهر ماه) ”شورای رقابت، اعضا در نهایت به این نتیجه رسیدند که حضور در بازار خودرو و از جمله قیمت‌گذاری، کماکان ضروری است”، منتشر شد.

ایسنا، همانطور که موضوع را پس از همان جلسه، پیگیری کرده بود، تمامی موضوعات مطروحه در جلسه اخیر شورای رقابت، تبادل نظرهای کارشناسانه بوده و هنوز هیچ تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا