بورسبورس کالا

 دادوستد ۱۳۴ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌ها در بورس انرژی

در نخستین ماه از فصل پاییز امسال دادوستدهایی به ارزش بیش از ۱۳۴ هزار میلیارد ریال در بورس انرژی ایران رقم خورد و مالکیت انواع فرآورده‌ هیدروکربوری، برق، اوراق سلف، قرارداد آتی، گواهی ظرفیت، گواهی سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله و گواهی سپرده حامل‌های انرژی تغییر کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) و به نقل از بورس انرژی ایران، در مهرماه، افزون بر ۵۱۶ هزار تن انواع حامل انرژی در تابلو نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی این بورس مورد مبادله قرار گرفت. ارزش معاملات انجام‌شده در این تابلو بیش از ۱۳۲ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال بود که ۹۸.۸ درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این ماه را به خود اختصاص داد.

در این ماه بیشترین سهم از ارزش معاملات به فرآورده «گاز مایع» به ارزش ۳۲.۱ هزار میلیارد ریال تعلق گرفت که ۲۳.۹ درصد از ارزش کل معاملات بورس انرژی را به خود اختصاص داد. از جمعه عرضه‌های شاخص این محصول در مهرماه می‌توان به عرضه ۴۴ هزار تن «گاز مایع» شرکت پتروپالایش کنگان اشاره کرد که برای دومین بار رقم می‌خورد و به معامله منجر شد.

«نفت سفید» دومین فرآورده با بیشترین ارزش معاملاتی در این ماه بود که با ۱۹.۵ هزار میلیارد ریال ارزش، ۱۴.۵ درصد از ارزش معاملات در بورس انرژی در مهرماه را از آن خود کرد. «برش سنگین» با ارزش معاملاتی ۱۳.۱ هزار میلیارد ریال نیز سهم ۹.۸ درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی داشت.

همچنین معاملات فرآورده‌های «نفت‌گاز» و «نفتای کامل» و «ته‌مانده برج تقطیر» نیز در رتبه‌های چهارم تا ششم از نظر ارزش معاملاتی در ماه نخست پاییز قرار گرفتند.

بورس انرژی در ماه هفتم سال ۱۴۰۲ شاهد معاملات یک‌هزار ورقه سلف موازی با سررسید یکسال و بیشتر به ارزش ۵.۷ میلیارد ریال نیز بود.

در ماه مهر همچنین تبادل مالکیت ۱۶۵.۴ میلیون کیلووات‌ساعت برق معامله به ارزش بیش از ۲۰۹ میلیارد ریال به ثبت رسید. علاوه بر این، بورس انرژی در این ماه میزبان دادوستد ۱۳۲.۸ میلیون کیلووات‌ساعت برق در قالب اوراق سلف به ارزشی نزدیک به ۱۱۲ میلیارد ریال بود.

تالار برق سبز بورس انرژی نیز در ماه معاملاتی منتهی به ۳۰ مهرماه شاهد معاملات ۱۰.۷ میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر بود. ارزش خریدوفروش برق تجدیدپذیر در این ماه به ۱۳۷.۳ میلیارد ریال رسید.

در مهرماه همچنین نزدیک به ۱۴.۷ هزار برگه گواهی ظرفیت به ارزش بیش از یک‌هزار و ۱۵۴ میلیارد ریال در بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت.

عرضه‌کنندگان برتر

در هفتمین ماه امسال، شرکت نفت ستاره خلیج فارس با عرضه ۲۰۴ هزار و ۲۰۰ تن فرآورده عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده در بورس انرژی را به نام خود ثبت کرد. پتروشیمی بوعلی‌سینا نیز با عرضه ۱۹۷ هزار و ۳۰۰ تن و پتروشیمی نوری با عرضه ۱۹۸ هزار و ۹۰۰ تن محصول انرژی رتبه‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این ماه را به خود اختصاص دادند.

همچنین شرکت‌های پالایش نفت آبادان با عرضه ۱۷۲ هزار تن فرآورده و پالایش نفت اصفهان با عرضه ۹۹ هزار تن محصول در رتبه‌های چهارم و پنجم عرضه‌کنندگان بزرگ مهرماه در بورس انرژی قرار گرفتند.

فروشندگان برتر

در ماه نخست پاییز شرکت نفت ستاره خلیج فارس ۱۳۳ هزار و ۴۰۰ تن از فرآورده‌های تولیدی خود را از طریق بورس انرژی ایران به فروش رساند و جایگاه نخست را در لیست فروشندگان برتر این بورس از آن خود کرد.

دومین شرکت با بیشترین حجم فروش از طریق بورس انرژی نیز شرکت پتروشیمی نوری با ۵۵ هزار و ۹۰۰ تن دادوستد فرآورده بود.

شرکت پالایش نفت آبادان با ۴۹ هزار تن فروش فرآورده نیز در رتبه سوم لیست برترین فروشندگان این ماه قرار گرفت.

جایگاه چهارم و پنجم برترین فروشندگان بورس انرژی در مهرماه را نیز شرکت‌های پتروپالایش کنگان با ۴۴ هزار تن و پالایش نفت امام خمینی با ۳۵ هزار تن فروش محصولات به نام خود ثبت کردند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا