انرژی

قرارداد ۵۳ میلیارد دلاری شورون برای خرید رقیب آمریکایی

شرکت شورون، با هدف افزایش حضورش در کشور نفت خیز گویان، رقیب آمریکایی کوچکترش را در قراردادی به ارزش ۵۳ میلیارد دلار، خریداری خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، با قرارداد خرید شرکت هِس کورپ، شورون شانه به شانه شرکت اکسون موبیل در مناطق شیل و گویان قرار می‌گیرد که رشد پرشتابی دارند.

همچنین بخوانید

گویان پس از اکتشافات بزرگ توسط اکسون موبیل و شریکش، شرکت هِس و شرکت CNOOC چین، در سال‌های اخیر به عنوان تولیدکننده بزرگ نفت ظاهر شده است. این شرکت‌ها که به اتفاق، ۴۰۰ هزار بشکه در روز از دو سکوی فراساحلی نفت تولید می‌کنند، اعلام کرده‌اند که می‌توانند حداکثر ۱۰ پروژه فراساحلی را توسعه دهند.

شورون برای خرید شرکت هِس، ۱۷۱۷ دلار برای هر سهم این شرکت پیشنهاد کرده که حدود ۴.۹ درصد بالاتر از آخرین قیمت سهام این شرکت است.

انتظار می‌رود جان هِس، مدیرعامل شرکت هِس، پس از نهایی شدن این معامله در نیمه اول سال ۲۰۲۴، به هیات مدیره شورون ملحق شود.

انتظار می‌رود این شرکت‌ها با ادغام، تولیدشان را افزایش دهند و نقدینگی آزاد سریع‌تری داشته باشند. پی‌یر بریبر، مدیر مالی شورون گفت: با اعتماد بیشتر به تولید نقدینگی بلندمدت پیش بینی شده، شورون قصد دارد بازدهی بیشتری به سهامداران برگرداند و قصد دارد با رشد سود بیشتر به ازای هر سهم و خرید مجدد سهام، وجه نقد بیشتری را به سهامداران بازگرداند.

بر اساس گزارش رویترز، این قرارداد چند هفته پس از آن اعلام شد که شرکت اکسون موبیل، پیشنهادی برای خرید ۶۰ میلیارد دلاری شرکت پایونیر نچرال ریسورسز داد که تولد بزرگترین تولیدکننده میدان نفتی آمریکا را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا