بورسبورس اوراق

توسعه بازار سرمایه در گرو تنوع ابزارها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سیدعلی رئیس‌زاده گفت: یکی از مسیرهای مهم برای توسعه بازار سرمایه، تنوع‌بخشی ابزارها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.


سیدعلی رئیس‌زاده، رئیس هیئت مدیره کارگزاری تابان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در رابطه با وضعیت بازار سهام در نیمه دوم سال، اظهار کرد: سال ۹۴ فرمولی برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مشخص شد؛ اما پس از جنگ اوکراین و روسیه دو هاب اروپایی با رشد چشمگیری مواجه شدند و فرمول کارکرد خود را از دست داد، در همین راستا دولت به منظور جلوگیری از زیان صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته مجبور به سقف‌گذاری در نرخ خوراک شد.

او افزود: در ابتدای امسال همراه با سقف‌گذاری دولت برای خوراک پتروشیمی در بودجه ۱۴۰۲، تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی (به ویژه در حوزه‌های متانول و اوره) با زیان مواجه شدند و اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه کاهش یافت، در نتیجه با پیگیری‌های سازمان بورس، کارشناسان و فعالان بازار هیئت وزیران تعیین نرخ خوراک را به فرمول بازگرداند و سقف قیمتی را براساس ( صادرات گاز ایران) برای آن در نظر گرفت.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری تابان، تاکید کرد: عدم ثبات در تصمیمات اقتصادی و سیاسی ضمن کاهش سرمایه‌گذاری با نگاه بلندمدت، زیان‌هایی را نیز برای بازار سرمایه به دنبال دارد.

رئیس زاده گفت: براساس اصول اقتصادی تصمیماتی که مرتبط با بدنه اقتصاد و بازار اولیه بازار سهام است، می‌بایست بلندمدت و قابل پیش‌بینی باشد. در حال‌حاضر با بازگشت تعیین نرخ خوراک بر اساس فرمول و تعیین نرخ تسعیر ارز خوراک و قیمت پایه بورس کالا بر اساس مرکز مبادله، شاهد بهبود بازار سهام در نیمه دوم سال باشیم.

او افزود: حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری از صنایع موجب سودآوری مستقیم تولیدکنندگان، کاهش رانت و کاهش تورم خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری تابان تاکید کرد: از جمله مواردی که می‌توان به واسطه آن اعتماد عمومی را نسبت به بازار سرمایه افزایش داد، ثبات در قوانین و حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنایع است.

رئیس‌زاده در رابطه با تاثیر تنوع ابزارها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر بازار سرمایه، گفت: یکی از مسیرهای مهم برای توسعه بازار سرمایه تنوع‌بخشی ابزارها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. به طور مثال با تسهیل قواعد مربوط به صندوق زمین و ساختمان، شاهد کاهش حباب و تعادل در بازار مسکن خواهیم بود.

او افزود: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی نیز می‌تواند در بلندمدت موجب تقویت سرمایه‌گذاری با دیدگاه بلندمدت و پویایی بازار سرمایه شود.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری تابان در رابطه با ظرفیت بازار سرمایه برای گسترش نهادهای مالی همچون کارگزاری‌ها، گفت: ابزارهای مشتقه نیازمند نظارت است، همچنین ابزارهایی که روی سهم‌ها استفاده می‌شود می‌بایست از نقدشوندگی بالا برخوردار باشند.

رئیس زاده گفت: خرداد ۱۴۰۰ دستورالعمل جدید تاسیس و فعالیت کارگزاری در هئیت مدیره سازمان بورس مصوب شد و بعد از سیزده سال در بهمن ۱۴۰۱ یک کارگزاری و امسال نیز ۴ کارگزاری دیگر مجوز فعالیت گرفتند و شاهد رقابت‌های بیشتر و شفافیت در این حوزه خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری تابان در پایان گفت: گسترش نهادهای مالی همچون کارگزاری‌ها را می‌توان به فال نیک گرفت؛ زیرا مطابق دستورالعمل جدید کارگزاری‌ها، اشخاص متقاضی برای تاسیس کارگزاری می‌بایست ایده‌های نو داشته باشند و همین امر می‌تواند به مرور بر پویایی بازار اثرگذار باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا