انرژی

انجام طولانی‌ترین اورهال گازی کشور

برای نخستین بار در کشور، طولانی‌ترین عملیات تعمیرات اساسی تاریخ پالایشگاهی ایران به دست متخصصان داخلی در پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی انجام شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم عسلویه که شامل ردیف‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ گازی و یوتیلیتی پالایشگاه می‌شود، از روز دوشنبه ۱۹ تیرماه آغاز و به مدت ۹۹ روز به طول انجامید و درنهایت در روز دوشنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۲ با موفقیت همه‌جانبه به سرانجام رسید.

همچنین بخوانید

طبق اعلام وزارت نفت، این دوره از عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم به همراه تمام پیچیدگی‌ها و سختی‌های موجود با تکیه بر توانمندی‌ها، دانش فنی و تخصص نیروهای متخصص درجهت استمرار تولید گاز و با روش ردیف به ردیف پیش رفت و در روزهای پایانی مهرماه به کار خود پایان داد.

عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم از ردیف سوم گازی پالایشگاه آغاز و به ترتیب ردیف‌های چهارم، دوم و اول و پس از آن واحدهای stab و treatment را در برگرفت. اورهال پالایشگاه ششم عسلویه در حالی به مدت ۱۰۰ روز در حال انجام بود که در این مدت هیچگونه وقفه‌ای در تولید و انتقال گاز پالایشگاه و شارژ شبکه سراسری گاز کشور روی نداد به طوری که تولید پالایشگاه هم‌زمان و موازی با تعمیرات اساسی به صورت ایمن و پایدار صورت گرفت.

همچنین خروج، تخلیه، حمل و امحای بیشترین تناژ لجن‌های هیدروکربنی پالایشگاه در طی سال‌های اخیر در این دوره از اورهال انجام شد و علاوه‌بر آن استارت تعویض آنلاین راکتورها، برنامه‌ریزی دقیق و اصولی جهت اجرای طولانی‌ترین تعمیرات اساسی اجرا شده در شهرستان عسلویه درراستای عدم نیاز به تعمیرات اساسی طی سه سال آینده، تعمیر و بازسازی خط لوله ۱۶ و درنتیجه افزایش تولید روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز نیز ازجمله دستاوردهای اصلی تعمیرات و نگهداری پالایشگاه ششم در این صد روز بود.

اگرچه اورهال اصلی پایان پذیرفته اما باتوجه به قابلیت‌های فنی و مهندسی سمندیس، دیگر اشکالات پالایشگاه ازجمله بخش دیگری از واحد ۱۰۸ و واحد ۱۴۳ همچنان در دست تعمیر و نوسازی است. علاوه‌بر این، تعمیرات اساسی واحد ۱۱۰ به‌عنوان واحد پشتیبان تثبیت میعانات گازی انجام و واحد وارد مدار تولید شد و واحد ۱۰۲ احیاء تغلیظ گلایکول نیز به روش نوین rope Accsss در مرحله تعمیرات اساسی قرار گرفت. انجام این امور آن هم در بدو شروع فعالیت پیمانکاری سمندیس سبب شد تا با مدیریت کلان گازی و نفتی کشور، عبور از زمستان سخت پارسال بدون وقفه در گازررسانی صورت گیرد.

پیش از این هم شهاب چهارلنگ، رییس بهره‌برداری پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی درباره عملیات تعمیرات اساسی گفته بود که یکی از موارد مهم و کلیدی در بازه تعمیرات اساسی سال جاری این پالایشگاه، انجام تعمیرات مهم در ردیف گازی سوم است و این اقدامات حیاتی بدون کاهش تولید در سکوی گازی و با مدیریت گاز مازاد با هدف رفع موانع در تولید و انجام اقدامات اصلاحی لازم کلید خورده است.

وی تاکید کرده بود که این مهم با استفاده از قطعات و تجهیزات جدید و باکیفیت سازندگان ایرانی و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است.

امید است باتوجه به اقدامات صورت گرفته در پالایشگاه ششم و انجام بزرگترین اورهال گازی کشور در این پالایشگاه، گامی مؤثر درراستای عمل به دستور ویژه رییس جمهوری برای حل موضوع ناترازی گاز برداشته شود و همچنانکه رئیس جمهور بر اهمیت مدیریت توأمان مصرف انرژی در کنار مدیریت تولید اشاره و بر برنامه‌ریزی موثر در این زمینه همراه با نظارت منظم و مستمر بر عملکرد دستگاه‌های مسئول و برخورد با هرگونه کم‌کاری دستگاه‌های مذکور تاکید کرده است، از آسیب‌های این ناترازی بر بخش‌های صنعت، کشاورزی و مصارف خانگی کاسته شود.

به‌نظر می‌رسد که دولت و در رأس آن وزارت نفت و شرکت ملی گاز می‌توانند با مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف گاز، زمستان امسال را که پیش‌بینی می‌شود نسبت به پارسال زودتر آغاز شده و طولانی‌تر باشد با کمترین چالش پشت سر بگذارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا