اقتصاد کلان

صف طویل ارز واردات خلوت‌تر شده است

مشاور رئیس کل بانک مرکزی گفت: در ماه‌های اخیر با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت از شدت صف طویل برای تامین ارز واردات کاسته شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی‌حسین نبی‌زاده در دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: امسال با نام‌گذاری سال رشد تولید و مهار تورم با مسئله مهار تورم مواجه شدیم که بسیار حائز اهمیت است و بانک مرکزی نیز سیاست تثبیت را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داد و تلاش کرد با اقداماتی در حوزه مهار تورم باری را از دوش کشور بردارد.

سیاست تثبیت به معنی پیش‌بینی پذیری بازار است نه تثبیت نرخ اسمی ارز

وی افزود: در این همایش از نخبگان انتظار داریم به سیاستگذاری بانک مرکزی کمک شود. سیاست تثبیت به معنی ثابت نگهداشتن نرخ اسمی ارز نیست. پیش‌بینی پذیری مهمترین مولفه و هدف در سیاست تثبیت بانک مرکزی است.

مشاور رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی تلاش دارد رشد نقدینگی تحت کنترل باشد و در نهایت نکته سوم اصلاح قواعد و مقرراتی است که حکمرانی ارزی ما را تحت تاثیر قرار داده و حوزه وسیعی محسوب می شود. نخبگان به ویژه می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند. به طور خاص در این زمینه می‌توان به صف طویل برای تامین ارز واردات اشاره کرد که در ماه‌های اخیر با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت از شدت آن کاسته شده است.

به گفته نبی‌زاده بحث بعدی، صادرات کشور است و در این زمینه مدیریت جریان ارزی از طرف صادرکنندگان و رساندن آن به واردکنندگان کالاست. در این بخش مشکلات و چالش‌های زیادی وجود دارد که به نوعی خودش را در نرخ ارز نشان می‌دهد و برای اصلاح آن علاوه بر بانک مرکزی دیگر دستگاه‌های مسئول نیز نقش دارند.

بدون اصلاح حکمرانی، امکان مدیریت بازار ارز فراهم نیست

مشاور رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در حوزه ارزی کشور بدون اصلاح حکمرانی این حوزه و ایجاد زیرساخت‌های لازم، امکان صحبت درخصوص بازار ارز فراهم نیست و در واقع در این حوزه اولویت اصلاح حکمرانی ارزی و فراهم کردن زیرساخت‌ها و ابزارها برای تحقق این هدف است. هدف اصلی این همایش نیز این است که به این سئوال پاسخ بدهیم ما چگونه می‌توانیم پایه‌های سیاستگذاری ارزی را فراهم کنیم که به بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های مسئول بیاید.

وی با اشاره به این‌که بانک مرکزی پیش از این نیز رویکرد اصلاح حکمرانی ارزی را در دستورکار خود داشته است، یادآور شد: بانک مرکزی به طور خاص مرکز مبادله طلا و ارز را در راستای نهادسازی برای اصلاح حکمرانی ارزی راه‌اندازی کرده است. انتظار می‌رود در این همایش درخصوص همین نهادهای موجود یا نهادهایی که لازم است ایجاد شود نیز اصحبت شود و پیشنهادهایی مطرح شود.

نبی‌زاده تصریح کرد: بحث بعدی صندوق تثبیت ارزی است که هدف آن ایجاد نظم و هماهنگی در سیاست‌های مداخله ارزی است که در حال حاضر بانک مرکزی با مشکلاتی در این زمینه مواجه است و نخبگان می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند. علاوه بر این انتظار ما این است که نخبگان درخصوص دوره بعد از این سیاست تثبیت فعلی که عمر طولانی ندارد، نیز به بانک مرکزی کمک کنند. ما انتظار داریم در این همایش به این سئوالات که بعد از دوره تثبیت چه سیاستهایی در پیش گرفته شود نیز پاسخ داده شود. بانک مرکزی به ایجاد بازار ارز و استفاده از سازوکار بازار معتقد است اما مسئله این است که چه قواعدی باید بر این بازار حاکم شود که کارایی لازم را داشته باشد.

نبی زاده همایش اقتصاد مقاومتی را جریانی برای بهبود سیاست‌های اقتصادی عنوان کرد و افزود: در همایش‌های گذشته اندیشکده اقتصاد مقاومتی سیاست‌های متعددی طراحی به متولیان رسیده است که قابل تقدیر است. ویژگی مثبت این همایش در این است که یک برنامه یک روزه نیست که بعد از برگزاری به پایان برسد، بلکه در یک دوره طراحی شده است و برگزار کنندگان آن قصد دارند با استفاده از ظرفیت نخبگان در نهایت سیاست‌هایی را که قابلیت اجرا دارد، به دست مسئولین این حوزه برسانند و انتظار داریم در سال جاری نیز طرح‌های سیاستی متعددی برای ارائه به سیاستگذاران تدوین و طراحی شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا