انرژی

جابه‌جایی روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده نفتی در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در گذشته ۲۵۰ میلیون لیتر در روز نفت خام و فرآورده‌های نفتی جابه‌جا می شد و اکنون روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده جابه‌جا می‌کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، جلیل سالاری امروز در مراسم نکوداشت پدافند غیرعامل و نوزدهمین جام برتر اچ اس ای که در ساختمان غدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد، با بیان اینکه وضعیت شرکت ملی پالایش و پخش با سایر شرکت‌ها متفاوت است، اظهار کرد: نوع خصوصی‌سازی نیز در این زمینه شرایط را متفاوت می‌کند.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه در گذشته ارتباط بین مجری و بهره‌بردار وجود داشته و اکنون خود شرکت‌های پالایشی صاحب پروژه شده‌اند و وضعیت و نگاه‌ها متفاوت است، گفت: به دلیل ناترازی کل مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آماده باش کامل است.

او با بیان اینکه در حوزه مجاری عرضه، مصرف و تبدیل ناوگان نیز چالش‌هایی وجود دارد، تاکید کرد: امروز تعرض به خطوط لوله‌ها را داریم، حجم زیادی از ناوگان حمل را باید ساماندهی کنیم، تا آنجا که ۸۵۰۰ نفتکش در تابستان کار جابه‌جایی سوخت را انجام دادند و این در حالی است که ظرفیت و شرایط در مبادی تولید جوابگوی این حجم از تردد نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه باید به بهینه‌سازی و مدیریت مصرف توجه ویژه کنیم، گفت: سال گذشته ۱۸ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل شده است.

سالاری با بیان اینکه برخی از شرکت‌ها پروژه‌محور نیستند و در جریان تولید اچ اس ای باید مورد توجه قرار گیرد که به این دلیل باید تمام ملاحظات در ارزیابی‌ها دیده شود، تصریح کرد که برخی دستورالعمل‌ها برای زمان خاصی بوده و نیاز است بازنگری شود. باید فرهنگ اچ اس ای را در مجموعه شرکت‌ها نهادینه کنیم و به عنوان ارزش به آن نگاه شود.

وی با بیان اینکه باید در نردبان اچ اس ای ببینیم که جایگاه ما کجاست و در بین شرکت‌ها وضعیت و عملکرد ما چگونه است، افزود: یکی از اتفاقات در مجموعه‌ها این است که جذب نیروی انسانی پیرو قانون نفت بوده است و اکنون با قانون کار نیروها را جذب می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به خطرات حمله سایبری و آی تی اشاره کرد و گفت: بنابراین در اچ اس ای باید جلوگیری از حمله سایبری در دستور کار باشد.

سالاری با بیان اینکه شهرک‌های انرژی را تشکیل دادیم و مدیرانی مستقر کردیم که در این شهرک‌ها، شرکت‌های متفاوتی هستند و موضوعاتی که در پدافند غیرعامل باید دیده شود، در حوزه سایبری دیده شده تا ساختار مشترکی داشته باشند، اظهار کرد: ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پالایشی محقق شده است، اما حداقل حوادث را داشتیم و این نشان از بلوغی است که در مجموعه به آن رسیدیم؛ البته اینها کفایت نمی‌کند و باید افق را ببینیم و به جایگاه مطلوب برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در بند «ر» تبصره یک آمده که همه شرکت‌های پالایشی باید کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی را انجام دهند، همچنین حوزه محیط زیست نیز با توجه به گستردگی فعالیت‌ها اقدام‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را می‌طلبد، گفت: باید در الگوی حمل فرآورده‌های نفتی تغییراتی ایجاد کنیم تا ۱۰ درصد از الگوی حمل‌ونقل را تغییر دهیم، از همین رو ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله جدید را در دستور کار داریم و حمل‌ونقل ریلی را گسترش داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید در کیفی‌سازی فرآورده‌ها در نفت کوره در حد استاندارد ورود کنیم، گفت: فضای شرکت به موازات تولید، فضای پروژه‌محور است و باید انگیزه رعایت اچ‌اس‌ای را بیشتر کنیم. دشمن به‌دنبال آن است که امنیت انرژی را مختل کند و باید به این مورد نیز توجه کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا