ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

مجلس چه وظایفی به وزارت ارتباطات محول کرد؟

تقویت و استقرار زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند، تهیه برنامه عملیاتی استقرار نظام حکمرانی داده و دسترسی مردم به شبکه‌های صدا و سیما برخی از مهم ترین تکالیفی است که در هفته گذشته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محول شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزارت ارتباطات و  فناوری اطلاعات در هفته ای که گذشت تکالیفی را از سوی مجلس دریافت کرد و موظف به انجام دادن آن شد. به طور مثال در جلسه علنی نوبت عصر روز شنبه و در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم، بند (ب) ماده ۷۷ این لایحه به تصویب رسید.

همچنین بخوانید

طبق این مصوبه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد پهنای باند و امکانات لازم برای دسترسی عموم مردم به شبکه‌ها و برنامه‌های رسانه ملی در اقصی نقاط کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات و همچنین دسترسی حداکثری درسطح بین المللی را فراهم کند.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی این وزارت خانه را موظف کردند سیم کارت‌های متوفیان، اشخاص حقوقی انحلال یافته یا تعطیل شده، اتباع غیرایرانی دارای اقامت موقت از کشور خارج شده را تا زمان تعیین تکلیف توسط مالک قانونی یکطرفه یا مسدود کند.

درباره جزئیات این موضوع می توان گفت بر اساس بند س ماده ۸۵ لایحه برنامه؛ به منظور پیشگیری از وقوع جرائم مرتبط با سیم کارت های تلفن همراه یا شناسه های مخابراتی معادل آن، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد رأساً یا حسب اعلام قوه قضائیه سیم کارت های متوفیان، اشخاص حقوقی انحلال یافته یا تعطیل شده، اتباع غیرایرانی دارای اقامت موقت از کشور خارج شده، زندانیان در طول مدت حضور در زندان را جز در موارد دستور داده شده توسط مقام قضائی، تا زمان تعیین تکلیف توسط مالک قانونی حسب مورد یک طرفه یا مسدود کند. گفتنی است مراجع دارنده اطلاعات موضوع این بند مکلفند اطلاعات لازم را در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دهند.

تهیه برنامه عملیاتی استقرار نظام حکمرانی داده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دیگر تکلیفی است که در هفته گذشته به این وزارت خانه محول شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح  روز چهارشنبه و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند پ ماده ۱۰۷ لایحه برنامه را به تصویب رساندند و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کردند تا نسبت به تهیه برنامه عملیاتی استقرار و پیاده سازی چرخه هوشمندسازی، اصلاح فرایندها و استقرار نظام حکمرانی داده اقدام کند. گفتنی است تقویت و استقرار زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند دیگر تکلیف مجلس به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.  

آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. در واقع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هر چند وقت یک بار گزارشی از ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار و تلفن همراه در کشور منتشر می‌کند. در گزارش اخیر این سازمان  نفوذ اینترنت پهن باند ثابت از ۱۳.۰۳ درصد در بهار سال گذشته به ۱۲.۹ درصد در بهار امسال رسیده است. از سوی دیگر ضریب نفوذ  پهن باند سیار در بهار سال گذشته از ۱۱۵.۵۱ در بهار سال ۱۴۰۱ به ۱۲۴.۰۴ در بهار سال جاری رسیده است که حکایت از رشد ۷.۳۷ درصدی در این حوزه دارد.

همچنین ابتدای سال ۱۴۰۱ در تفاهم‌نامه‌های توسعه دسترسی‌ به شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ شرکت‌ ارایه کننده خدمات ارتباطاتی دارندگان پروانه متقاضی دریافت الحاقیه مذکور به امضا رسید. حال با گذشت چندین ماه طی جلسه‌ای با حضور امیر لاجوردی، قائم مقام وزیر در امور ارتباطات و رئیس رگولاتوری و مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، این شرکت با پذیرش تعهدات قانونی و شرایط عمومی پروانۀ UNSP به عنوان هشتمین اپراتور کشور موفق به دریافت این پروانه شد.

نشست امضای تفاهم نامۀ دریافت پروانۀ UNSP شرکت مخابرات ایران از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با حضور روسا و مدیران ارشد رگولاتوری و مخابرات در محل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد تا شرکت مخابرات ایران به طور رسمی به کلان پروژۀ ملی فیبرنوری منازل و کسب کارها، موسوم به  «ایران FTTX» بپیوندند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا