انرژی

صادرات نفت روسیه به بالاترین رکورد ۴ ماهه رسید

صادرات نفت روسیه رشد مستمری داشته و پایبندی مسکو به پیمانش با عربستان سعودی برای محدود نگه داشتن عرضه به بازار جهانی را ضعیف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آمار رصد نفتکش که توسط بلومبرگ مشاهده شده است، نشان می‌دهد حدود ۳.۵۳ میلیون بشکه در روز نفت از بنادر روسیه در هفته منتهی به ۲۲ اکتبر صادر شده است که افزایش روزانه ۲۰ هزار بشکه‌ای در مقایسه با مدت هفت روز پیش از آن داشته است. در نتیجه، میانگین صادرات چهار هفته‌ای نفت روسیه به ۳.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان از ژوئن است و حدود ۶۱۰ هزار بشکه در روز افزایش در دو ماه گذشته داشته است.

همچنین بخوانید

رشد هفتگی اندک، منعکس کننده افزایش صادرات از بنادر روسیه در دریای بالتیک و اقیانوس آرام است که کاهش صادرات از بنادر دریای سیاه را جبران کرده است.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، اوایل اوت اعلام کرد مسکو محدودیت صادرات نفت به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد. طبق محاسبات بلومبرگ، صادرات از طریق بنادر روسیه اکنون باید حدود ۳.۲۸ میلیون بشکه در روز باشد.

حجم صادرات چهار هفته‌ای نسبت به هدف صادرات پایین‌تر از ابتدای سپتامبر، افزایش پیدا کرده و در دوره اخیر، حدود ۲۲۰ هزار بشکه در روز فراتر رفته است.

افزایش حجم صادرات، درآمدهای هفتگی کرملین از تعرفه صادرات نفت را به رکورد بالایی در سال میلادی جاری رسانده است. همزمان، میانگین صادرات چهار هفته‌ای، برای دهمین هفته متوالی افزایش پیدا کرده و رکورد جدیدی را از اواسط ژانویه تاکنون ثبت کرده است.

طبق آمار گمرکی آمریکا، یکی از دو کشتی که از سوی خزانه داری آمریکا برای حمل نفت روسیه و نقض مکانیزم سقف قیمت، تحریم شد، اجازه یافت محموله غیرروسی خود را در بندر هیوستون تخلیه کرده و این بندر را ترک کند.

صادرات نفت رصد شده روسیه به مشتریان آسیایی از جمله محموله‌هایی که مقصد مشخصی ندارند، برای چهارمین هفته افزایش یافت. جریان صادرات این کشور در چهار هفته منتهی به ۲۲ اکتبر، به ۳.۰۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۹۵ میلیون بشکه در روز در چهار هفته منتهی به ۱۵ اکتبر، افزایش یافت اما کمتر از رکورد صادرات ۳.۶ میلیون بشکه در روز است که در ماه مه مشاهده شد.

صادرات نفت روسیه به هند از رکورد بالایی که اوایل سال ۲۰۲۳ داشت، کمتر شده است. دهلی نو در برابر فشارهای شرکت‌های روسی برای پرداخت پول واردات نفت به یوان چین، ایستادگی کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، درآمد روسیه از تعرفه صادرات نفت در هفت روز منتهی به ۲۲ اکتبر، به ۸۰.۵ میلیون دلار رسید و میانگین درآمد چهار هفته‌ای این کشور به ۷۷.۸ میلیون دلار افزایش یافت که رکورد بالای جدیدی از اواسط ژانویه تاکنون محسوب می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا