ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ایران و عمان چه اسنادی را امضا کردند؟

وزیر ارتباطات که برای پیگیری تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با عمان به مسقط رفت، در روز دوم این سفر سند همکاری مشترکی را با وزیر ارتباطات و حمل و نقل عمان در حوزه‌های زیرساخت، فناوری اطلاعات، پست، پست بانک و منطقه ویژه اقتصادی پیام امضا کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عیسی زارع پور هفته گذشته جهت توسعه همکاری بین دو کشور ایران عمان و پیگیری تفاهمنامه همکاری‌های مشترک با این کشور به مسقط رفت. در روز اول این سفر ( چهارشنبه) او ضمن دیدار با سعیدبن حمود المعولی، وزیر ارتباطات و حمل نقل عمان دیدار و گفت و گو کرد و سپس با اشاره به ارتقای روابط دو کشور در زمان دولت سیزدهم، اظهار امیدواری کرد که توسعه روابط دو کشور به همین شکل ادامه داشته باشد؛ در پایان دو طرف بر تدوین برنامه زمان بندی مشخصی برای پیشبرد تفاهمات صورت گرفته، تاکید کردند.

همچنین بخوانید

اما در روز دوم این سفر وی با رحمه بنت ابراهیم المحروقیه، وزیر آموزش عالی، پژوهش علمی و نوآوری این کشور ملاقات کرد. در این دیدار دو طرف پیرامون همکاری‌های مشترک دانشگاهی و پژوهشی مذاکره کردند و در مورد محورهای این همکاری، پیشنهاداتی را مطرح کردند.

وزیر ارتباطات با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین پارک فاوا به معرفی ظرفیت‌های آنها پرداخت و خواستار همکاری‌های مشترک وزارت آموزش عالی، پژوهش علمی و نوآوری کشور عمان با این دو نهاد وزارت ارتباطات شد که وزیر عمانی از این پیشنهاد استقبال کرد و قرار شد تا با تشکیل کارگروهی محورهای موجود برای انجام این همکاری در جلسات کارشناسی بررسی و  احصا شود.

در ادامه این سفر زارع‌پور با عمر بن حمدان بن حمود الاسماعیلی، رییس سازمان تنظیم ارتباطات عمان در نشست مشترک در مورد امور مربوط به تنظیم گری و رگولاتوری اپراتورهای ارتباطی مذاکره کردند. سپس پس از ملاقات با وزیر آموزش عالی، پژوهش علمی و نوآوری و رییس سازمان تنظیم ارتباطات عمان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با عبدالاسلام مرشدی، رییس سازمان سرمایه گذاری عمان ملاقات کرد که در این جلسه دو طرف با تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی، پیشنهاداتی را برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه کردند و محورهای این پیشنهادات را مورد بررسی قرار دادند.

زارع پور با اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران و عمان به توانمندی شرکت‌های فناور ایرانی در حوزه‌هایی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و ظرفیت‌های آنان را تشریح کرد. سرمایه گذاری در حوزه‌های احداث زیرساخت ارتباطی، ایجاد مراکز داده و ارایه خدمات الکترونیکی از جمله حوزه‌هایی بود که در این جلسه مطرح و در مورد آنها بحث و بررسی قرار گرفت.

در نهایت در پایان این سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سند همکاری مشترکی را با وزیر ارتباطات و حمل و نقل عمان در حوزه‌های زیرساخت، فناوری اطلاعات، پست، پست بانک و منطقه ویژه اقتصادی پیام امضا کرد.  

از جمله مفاد این سند، تسریع در ارسال مرسولات پستی، سرمایه گذاری برای ایجاد مراکز داده، ارایه خدمات الکترونیکی، تامین زیرساخت‌های ارتباطی و تلاش برای افزایش کیفیت این زیرساخت ها است. براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این سند گسترده همکاری در ادامه تفاهمنامه ایست که اردیبهشت ماه گذشته در تهران میان طرفین ایرانی و عمانی به امضا رسیده بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا