انرژی

تشریح انتقال آب از دریای جنوب به یزد و اصفهان/ روستاها و شهرهای مسیر استان‌ها تامین می‌شوند

طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به فلات مرکزی با استفاده از بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن در ایران، در حال انجام است که با توجه به این طرح آب شرب و صنعت استان‌های مرکزی از جمله یزد و اصفهان تامین خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی،  طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس قرار است در گام نهایی، منابع آبی جدید هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را تامین کند و آن طور که رئیس جمهوری اعلام کرده در یک سال گذشته به اندازه چند سال روی انتقال آب خلیج فارس کار شده است.

دی ماه سال گذشته بود که طرح آب‌رسانی از خلیج فارس به استان‌های مرکزی کشور در یزد و با حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد، طرحی برای تامین آب شرب و صنعت استان‌های یزد و اصفهان.

در  فلات مرکزی نیز امروز شاهد ایجاد دو خط بزرگ هستیم  یکی اجرای خط دوم انتقال اب خلیج فارس به فلات مرکزی برای استان‌های یزد و کرمان با مشارکت دولت و پیش‌بینی اجرای آن طی چهار سال و دیگری خط مجزایی برای انتقال آب به اصفهان از شرق بندرعباس که در حال اجراست.

نخستین خط انتقال آب از خلیج فارس سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسیده بود؛ این خط ۱۲ ایستگاه پمپاژ در طول مسیر دارد و ۴۵۵ هزار متر مکعب مخزن آب و از آب‌شیرین‌کن هم برای این کار استفاده شده که بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن در ایران است، همچنین ظرفیت نهایی آن ۱.۵ میلیون متر مکعب در شبانه‌روز است  که در فاز اول، می‌تواند ۲۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین تولید کند.

با تکمیل طرح توسعه آب‌شیرین‌کن تا پایان امسال، بخشی از آب مورد نیاز یزد از این طریق تامین خواهد شد. در حال حاضر یک خط ۸۲۶ کیلومتر اجراشده برای این طرح وجود دارد که قابلیت اجرای دو خط انتقال دیگر را دارد، سریع‌ترین زمان ممکن برای اینکه بتوانیم آب مورد نیاز را به اصفهان و یزد برسانیم، از یک نقطه در خط انتقال با طول ۳۵ کیلومتر آب به استان یزد منتقل می‌شود، اصفهان هم می‌تواند از خط یک انشعاب بگیرد.

توئیتر آرمان اقتصادی را دنبال کنید

گام بلند دولت در انتقال آب از خلیج فارس

آب دریای عمان به کمک احیای زاینده‌رود می‌رود

خط دوم انتقال آب تا یزد ۷۱۰ کیلومتر طول خواهد داشت و دقیقا موازی خط اول کشیده خواهد شد، در حال حاضر این قابلیت وجود دارد برای اینکه ظرف کمتر از یک سال تا سقف ۶۰ میلیون مترمکعب آب را به استان یزد برسانیم و همزمان خط دوم هم در دست اجرا قرار دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، خط دوم انتقال آب خلیج فارس تا چهار سال آتی در مدار فعالیت قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی با محوریت استان اصفهان در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی،  اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتی آب‌بر در دستور کار نیست. آن طور که علی‌اکبر محرابیان – وزیر نیرو – اعلام کرده حجم آب انتقالی از دریای عمان به استان اصفهان پس از تکمیل پروژه در حال اجرا ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال است.  عمده مصرف این آب در بخش صنعت خواهد بود و بخشی نیز برای آب آشامیدنی این خطه پیش‌بینی شده و در کشاورزی پربازده هم می‌توان از آن استفاده کرد.

با اجرای این طرح آب روستاها و شهرهای مسیر در استان تامین خواهد شد و در اجرای انتقال از دریای عمان، آب در مبدا شیرین و سپس به استان منتقل خواهد شد. آن طور که اعلام شده پنج ابرپروژه انتقال آب دریا برای تامین آب مورد نیاز در کشور فعال است، این پروژه‌های بزرگ بخشی از نیازهای آبی مناطقی از کشور را تامین خواهد کرد و توسعه این ابرپروژه‌ها با کمک صنایع انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا