انرژی

استفاده از هوش مصنوعی برای پیشگیری از حملات سایبری در صنعت برق 

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور از تلاش این سازمان برای استفاده از هوش مصنوعی برای پیشگیری از تحقق حملات سایبری با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکننده محصولات سایبری داخلی خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سردار جلالی در رزمایش سراسری ارزیابی آماده‌به‌کاری مولدهای برق اضطراری مراکز حیاتی در شبکه‌های توزیع برق با بیان اینکه امسال در ۲۰سالگی تشکیل سازمان پدافند غیر عامل کشور، شاهد تصویب و ابلاغ قانون تشکیل سازمان پدافند غیر عامل کشور هستیم، اظهار کرد: با تصویب این قانون، مصوبات کارگروه دائمی پدافند غیر عامل از ضمانت اجرای خوبی برخوردار شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته با همکاری شرکت توانیر، دستورالعمل به‌کارگیری و استفاده از مولدهای برق اضطراری در زیرساخت‌ها تدوین و ابلاغ شد که تفاوت آن با گذشته این بود که زیرساخت‌های حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت، زیر پوشش اجرای این دستورالعمل برده شد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه با توجه به اینکه این دستورالعمل مجدد در کارگروه دائمی، مطرح و مصوب و ابلاغ شده است، می‌توان از این ظرفیت برای برخورد با مستنکفین در مورد اجرای این دستورالعمل بهره برد، گفت: این دستورالعمل از ظرفیت تبدیل‌شدن به یک شبکه ۱۰ هزار مگاواتی برق به صورت اضطرای برای کشور، برخوردار است.

اهمیت استمرار خدمات‌رسانی در زیرساخت‌ها

او با بیان اهمیت حفظ تداوم کارکرد در زیرساخت‌های خدمات‌رسان مانند برق تصریح کرد: تلاش دولت سیزدهم برای جلوگیری از خاموشی در تابستان و رضایت مردم از این موضوع، شاهدی بر اهمیت استمرار خدمات رسانی در زیرساخت‌هاست.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، مدیریت بحران و مدیریت مناسب توزیع در شرایط پیک را یک اقدام ارزشمند و بر اساس الزامات پدافند غیر عاملی دانست و گفت: با این وجود چاره‌اندیشی برای ناترازی صنعت برق و به‌کارگیری راهکارهای جبرانی از جمله موضوعاتی است که باید به طور جدی به آن توجه کرد.

تدوین شیوه‌نامه تسهیل استفاده از برق هسته‌ای

سردار جلالی با بیان اینکه یکی از راهکارهای جبرانی ناترازی در صنعت برق استفاده از برق هسته‌ای است، پیشنهاد داد تا مقدمات یک تفاهمنامه سه‌جانبه بین سازمان پدافند غیر عامل کشور، وزارت نیرو و سازمان انرژی هسته‌ای به منظور تدوین شیوه‌نامه تسهیل استفاده از برق هسته‌ای فراهم شود.

او همچنین استفاده از منابع زغال سنگ را با رعایت الزامات زیست‌محیطی یکی از راهکارهای تامین انرژی برای تولید برق عنوان کرد.

به گفته سردار جلالی، یک راهبرد جدی در حوزه حل ناترازی برق، ضمن کاهش و مدیریت مصرف و مدیریت بحران در شرایط اضطرار، افزایش و تنوع بخشی به منابع تولید برق است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، زیرساخت‌های برق را یکی از اهداف تهدیدات سایبری دشمن برشمرد و خاطرنشان کرد: طبیعتا مصون‌سازی این زیرساخت‌ها در برابر تهدیدات سایبری، موضوعی بسیار مهم است که تاکنون دستاوردهای ارزشمندی کسب شده است.

وی مصونیت سایبری و آمادگی برای مقابله در برابر تهدیدات را از جمله عناصری دانست که باید همواره نسبت به تقویت آن اهتمام جدی صورت گیرد که در این زمینه تربیت و تامین نیروی متخصص و تجهیزات مدرن بسیار مهم است.

به گفته سردار جلالی، اولین تجربه موفق کشور در رویکرد عملیات پیشگیرانه در خنثی‌سازی حملات دشمن در تهدیدات سایبری در حوزه برق بوده است که این الگو می‌تواند به سایر زیرساخت‌های خدمات رسانه نیز تعمیم یابد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور همچنین از تلاش این سازمان برای استفاده از هوش مصنوعی برای پیشگیری از تحقق حملات سایبری با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکننده محصولات سایبری داخلی خبر داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا