صنعت، معدن، تجارت

دولت سالانه به ازای مصرف بنزین هر خودرو ۵۶ میلیون تومان می پردازد

هزینه مصرف بنزین یک خودرو بر اساس قیمت فوب خلیج فارس در سال ۶۰ میلیون تومان می‌شود که از این رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توسط مصرف کننده و بقیه هزینه در قالب یارانه پرداخت می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، مجید جلیلی رئیس گروه پژوهش فناوری مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی امروز در نشست «توسعه حمل و نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاست‌ها» اظهار کرد: در کشور ما به طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن بر اساس قیمت فوب خلیج فارس در سال ۶۰ میلیون تومان می‌شود.

همچنین بخوانید

وی افزود: از این رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند.

جلیلی تصریح کرد: در مورد خودروی برقی با همین پیمایش و در صورتی که هر خودرو برقی در هر کیلومتر ۲۰۰ وات برق مصرف کنند بر اساس تعرفه برق خانگی سالانه هزینه آن ۱۵ میلیون تومان می‌شود که از این مبلغ ۴ و نیم میلیون تومان باید توسط مصرف کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می‌پردازد.

تدوین سند توسعه صنعت خودروهای برقی

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو نیز در این نشست با بیان اینکه واردات خودروهای برقی توسط شرکت‌های خودروسازی مختلف انجام می‌شود، اظهار کرد: سند توسعه صنعت خودروهای برقی تدوین می‌شود. این سند با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و مؤسسه پژوهش‌های اتاق بازرگانی تدوین خواهد شد. در کنار این سند، سند تحول صنعت خودرو را داریم که نقش مهمی در تحولات صنعت ایفا خواهد کرد.

وی با تاکید بر لزوم تأمین زیرساخت‌های خودروهای برقی در کشور، افزود: در سند توسعه صنعت خودروهای برقی به موضوعات مختلفی از جمله تأمین زیرساخت، تأمین انرژی و برق مورد نیاز، ظرفیت‌های کشورمان در حوزه تولید خودروها و باتری‌های برقی، استانداردها، مدل اقتصادی و استفاده از تجارب کشورهای دیگر در تأمین خودروهای برقی پرداخته می‌شود.

کریمی سنجری اضافه کرد: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه خودروهای برقی، بحث باتری است که اقدام به تولید و توسعه باتری با شرکت صبا باتری و وزارت دفاع کرده ایم تا قیمت تمام شده مناسب‌تری را شاهد باشیم، همچنین از سدیم به جای لیتیوم استفاده کنیم.

کارشناس صنعت خودرو گفت: در بحث خودروهای برقی باید علمی وارد شویم و تأمین زیرساخت‌ها در اولویت باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا