امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پایان موفقیت آمیز فصل پرورش میگو در خوزستان بدون بیماری

اهواز – مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان از پایان موفقیت آمیز فصل پرورش میگو در خوزستان بدون بیماری لکه سفید و بیماری نوظهور AHPND خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ناصر عسکری فرد ظهر امروز سه شنبه در گفت و گویی رسانه‌ای با اشاره به برداشت بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن میگو از مزارع پروش میگو در استان خوزستان گفت: به رغم درگیر شدن برخی از استان‌های پرورش دهنده میگو به بیماری مهلک AHPND و ایجاد خسارت‌های فراوان در سایت‌های پرورش میگو در آن استان‌ها، با رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای، تمامی مزارع پرورش میگو استان عاری از بیماری‌های لکه سفید و AHPND برداشت شد.

همچنین بخوانید

وی همچنین با توجه به جایگاه آبزی پروری استان خوزستان و اهمیت نظارت بهداشتی بر مزارع تکثیر و پرورش انواع آبزیان به ویژه میگو افزود: کارشناسان دامپزشکی خوزستان در فصل تکثیر و پرورش در تمام مراحل تا پایان برداشت میگو با اعمال نظارت‌های بهداشتی، تضمین کننده سلامت محصولات تولیدی هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: در سال پرورشی ۱۴۰۲ علاوه بر سایت پرورش میگوی چوئبده آبادان برای اولین بار در استان نیز پرورش میگو در سایت ۳۹۵ هکتاری هندیجان صورت پذیرفت.

عسکری فرد اظهار کرد از ابتدای فصل تکثیر و پرورش میگو در سال جاری تعداد ۴۰۰ مورد بازدید میدانی از مزارع استان توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان و ادارات دامپزشکی آبادان و هندیجان صورت پذیرفت که در طی این بازدیدها ۱۱۰ مورد نمونه برداری و بیش از ۱۹۰ آزمایش PCR از سطح مزارع تکثیر و پرورش میگو برای ردیابی بیماری انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان اظهار کرد: در سال جاری زراعی تکثیر و پرورش میگو که از اردیبهشت ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه داشت، با برداشت بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن میگو و افزایش ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته، بدون ردیابی بیماری لکه سفید و بیماری نوظهور AHPND در میگوهای پرورشی استان به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بیماری AHPND یک بیماری باکتریایی ناشی از ویبریو پاراهمولیتیکوس است که اغلب به عنوان یک بیماری مدیریتی در مزرعه قلمداد می‌شود زیرا این باکتری به‌طور طبیعی در آب‌های شور وجود دارد و در صورت مساعد شدن شرایط، می‌تواند به شدت تکثیر و طغیان کند و با تولید سم باعث نکروز هپاتو پانکراس میگو شده و تلفات ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی در میگو ایجاد کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا