انرژی

حقابه ایران از هیرمند به طور قاطع پیگیری شود

وزیر نیرو گفت: روابط بین ایران و افغانستان باید برای مردم هر دو کشور سازنده و مبتنی بر تفاهم و رعایت مفاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی اکبر محرابیان، در نشست با ملا عبدالغنی برادر با اشاره به قرابت تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان تصریح کرد: در سفر سال گذشته اینجانب به افغانستان، تفاهمات بسیار خوبی در حوزه آب و برق با مقامات این کشور حاصل شد و به ویژه در زمینه آب که مسئولان این کشور از جمله ملا عبدالغنی برادر تاکید داشت اجازه انحراف یک قطره آب به سمت گودزره را نمی‌دهیم و برای تامین حقابه ایران از هیرمند تمامی اقدامات لازم انجام خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر رعایت حسن همجواری برای دو کشور ادامه داد: در سه سال گذشته حقابه جمهوری اسلامی ایران بر اساس معاهده ۱۳۵۱ هیرمند داده نشده است؛ این در حالیست که به دلیل انحراف آب از طریق سد کمال خان بیش از ۲ میلیارد متر مکعب آب هیرمند به شوره زار گودزره منحرف و هدر رفته است. این حجم آب می توانست برای رفع نیازهای شرب، کشاورزی و معیشت مردم نیمروز افغانستان و سیستان ایران مورد استفاده قرار گیرد.

 محرابیان در ادامه ضمن تاکید بر مدیریت درست آب به عنوان نعمت الهی افزود: این میزان آب اگر درست مصرف می‌شد می‌توانست آب مورد نیاز مردم ایران و افغانستان را برای دو سال تامین کند و انتظار ما این است طبق معاهده ۱۳۵۱ حقابه ایران از رودخانه هیرمند در سال آبی جاری رهاسازی و تحویل ایران شود.

وزیر نیروی ایران با ابراز امیدواری برای تامین حقابه ایران در سال جاری ادامه داد: موضوع حقابه ایران نباید به موضوع تفرقه بین دو کشور تبدیل شود و تامین جریان رودخانه هیرمند باعث رفاه و تامین معیشت در دو سوی مرز ایران و افغانستان خواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال طبق پیش بینی‌های جهانی و منطقه‌ای، وضعیت بارش در افغانستان و حوضه آبریز هیرمند بسیار مطلوب است و ایران آماده است تا در خصوص تامین حقابه و حل موانع و مشکلات فنی در مسیر هیرمند همکاری لازم را با افغانستان داشته باشد و انتظار داریم این موضوع به طور قاطع پیگیری شود.

وی ادامه داد: تعاملات تاریخی و طولانی مدت ایران و افغانستان در هر دو بخش آب و برق ایجاب می‌کند که این روابط برای مردم هر دو کشور مفید و سازنده باشد و توسعه مناسبات بین دو کشور مبتنی بر تفاهم و رعایت مفاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین باشد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای افغانستان هم در این نشست با اذعان بر اینکه آب نباید به شوره زار گودزره هدایت شود، گفت: در زمینه آب گفتگوهای زیادی با ایران داشته‌ایم و در موضوع هدررفت آب به سمت گودزره، رئیس امارات اسلامی افغانستان هم بسیار متاسف شد که آب ضایع شده است و معتقد بود آب باید به سمت ایران می‌رفت.

وی افزود: این کشور بر تامین حقابه ایران اهتمام دارد.

طبق اعلام وزارت نیرو، ملابرادر ادامه داد: افغانستان در شرایط حاضر نیاز به ثبات اقتصادی و توسعه دارد و یکی از مهم‌ترین نیازهای آن تامین برق و انرژی است و در بخش تولید انرژی از دولت و بخش خصوصی ایران برای همکاری دعوت می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا