انرژی

مغایرت برنامه‌های تولید سوخت فسیلی با اهداف اقلیمی

سازمان ملل و محققان اعلام کردند تولید جهانی سوخت فسیلی در سال ۲۰۳۰، بیش از دو برابر سطح تولیدی خواهد بود که برای دستیابی به اهداف اقلیمی تعیین شده در توافقنامه آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵، مناسب محسوب می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، در آستانه نشست جهانی اقلیمی COP ۲۸ که در ۳۰ نوامبر در امارات عربی متحده آغاز می‌شود، گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) با ارزیابی شکاف در کاهش تولید سوخت فسیلی و آنچه برای دستیابی به اهداف آب و هوایی لازم است، منتشر شد.

پلوی آچاکولویسوت، دانشمند موسسه محیط زیست استکهلم (SEI) و نویسنده اصلی این گزارش در یک نشست مطبوعاتی گفت: حذف تدریجی سوخت فسیلی، یکی از موضوعات محوری است که در نشست COP ۲۸ مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: لازم است کشورها برای حفظ هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد، تمام سوخت‌های فسیلی را حذف کنند.

تحت پیمان پاریس، کشورها متعهد به هدف بلندمدت محدود کردن میانگین افزایش دما به کمتر از دو درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن و تلاش برای محدود کردن آن به ۱.۵ درجه سانتیگراد هستند.

در حالی که دانشمندان می‌گویند استفاده از سوخت‌های فسیلی باید کاهش یابد تا این هدف تحقق پیدا کند، کشورها نتوانسته اند به هیچ توافق بین‌المللی در خصوص تعیین تاریخ‌ برای حذف استفاده از زغال سنگ، گاز یا نفت دست پیدا کنند.

این گزارش، ۲۰ تولیدکننده بزرگ سوخت فسیلی را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و دریافت که این تولیدکنندگان قصد دارند در سال ۲۰۳۰، در مجموع حدود ۱۱۰ درصد سوخت فسیلی بیشتر از میزانی که برای محدود کردن گرمایش به ۱.۵ درجه سانتیگراد مناسب است، تولید کنند. همچنین برنامه تولید آنها ۶۹ درصد بیشتر از میزان ضروری برای محدود کردن افزایش دو درجه‌ای گرمایش است.

در این گزارش آمده است که هیچ یک از ۲۰ کشور برای کاهش تولید زغال سنگ، نفت و گاز در راستای محدود کردن گرمایش به ۱.۵ درجه سانتیگراد، تعهد نداده اند.

در این بیانیه خاطرنشان شده که ۱۷ کشور متعهد شده اند که به سطح کربن خنثی دست پیدا کنند اما بیشتر آنها به ترویج، عرضه یارانه، حمایت و برنامه ریزی برای توسعه تولید سوخت فسیلی ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارش رویترز، طبق این گزارش، ۲۰ کشور مورد بررسی، ۸۲ درصد از تولید جهانی سوخت فسیلی و ۷۳ درصد مصرف را تشکیل می دهند و شامل استرالیا، چین، نروژ، قطر، بریتانیا، امارات و آمریکا می‌شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا