پرداخت الکترونیککسب و کار

کیف پول متامسک چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

اولین چیزی که برای فعالیت در بازار کریپتو به آن نیاز دارید، یک کیف پول ارز دیجیتال است. در پاسخ به این سوال که «متامسک چیست» می‌توان این گونه توضیح داد که متامسک یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های تحت وب است که بر بستر اتریوم فعالیت می‌کند و بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، اندروید و iOS قابل استفاده است.

با توجه به کاربرد گسترده متامسک در بلاک‌چین و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز بر بستر اتریوم، در ادامه این مطلب کیف پول Metamask را به طور کامل بررسی خواهیم کرد و نحوه نصب و استفاده از این ولت کریپتویی را نیز توضیح خواهیم داد.

کیف پول متامسک چیست؟

https://www.ompfinex.com/blog/wp-content/uploads/2023/11/image-3.png

همچنین بخوانید

قبل از معرفی کیف پول متامسک بهتر است ابتد انواع کیف پول ارز دیجیتال را به طور خلاصه مرور کنیم. کیف پول‌های رمزارزی به طور کلی به دو دسته‌ی کیف پول‌های گرم (آنلاین) و کیف پول‌های سرد (آفلاین) تقسیم می‌شوند.

کیف پول‌های نرم افزاری همچون تراست ولت و کیف پول‌های تحت وب مثل متامسک در دسته کیف پول‌های گرم قرار می‌گیرند و دسترسی به آن‌ها تنها با اتصال به اینترنت امکان‌پذیر خواهد بود. استفاده از این نوع کیف پول‌های ارز دیجیتال اغلب رایگان است.

کیف پول‌های کاغذی و کیف پول‌های سخت افزاری همچون لجر (Ledger) در دسته کیف پول‌های آفلاین یا اصطلاحا کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرند. این نوع از کیف پول‌های ارز دیجیتال همانطور که از نامشان پیداست به اینترنت متصل نیستند و سطح امنیت بالاتری را به کاربران ارائه می‌کنند و البته رایگان هم نیستند.

متامسک (Metamask) کیف پول اختصاصی بلاک‌چین اتریوم است که در قالب اپلیکشن موبایلی بر روی سیستم عامل‌های اندروید و iOS نصب می‌شود و در نسخه دسکتاپ نیز به صورت افزونه در مرورگرهای کروم (Chrome)، فایرفاکس (Firefox) و بریو (Brave) به راحتی قابل استفاده است.

متامسک در دسته کیف پول‌های گرم (Hot Wallet) قرار می‌گیرد و استفاده از آن نیز برای تمام کاربران رایگان است. اگر جزو افرادی هستید که از طریق اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در حوزه ان اف تی (NFT) و دیفای (DeFi) فعالیت می‌کنید، کیف پول متامسک برای انجام تراکنش‌ها در بلاک‌چین اتریوم بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

دقت کنید که خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از طریق این ولت کریپتویی امکان‌پذیر نیست و متامسک تنها ابزاری برای انتقال و نگهداری دارایی رمزارزی شماست. اگر می‌خواهید از طریق این کیف پول ارز دیجیتال به خرید یا فروش رمزارز بپردازید می‌بایست آن را به صرافی‌های غیرمتمرکز یا اصطلاحا دکس‌ها (DEX) متصل کنید تا بتوانید رمزارز مورد نظر خود را خریداری کرده و یا به فروش برسانید.

کیف پول متامسک از چه رمزارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

https://www.ompfinex.com/blog/wp-content/uploads/2023/11/image-4.png

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، متامسک یک کیف پول رمزارزی اختصاصی برای بلاک‌چین اتریوم است. بنابراین از ارز دیجیتال اتریوم و همچنین تمام توکن‌هایی که با استانداردهای ERC-20 و ERC-721 بر روی شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند، پشتیبانی می‌کند.

علاوه‌بر ارزهای دیجیتالی که بستر اتریوم به وجود آمده‌اند، متامسک از رمزارزهای ایجاد شده بر شبکه‌های بایننس اسمارت چین، آربیتروم و پالیگان نیز پشتیبانی می‌کند. برای مثال امکان نگهداری رمزارزهای تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC)، دیسنترالند (MANA)، یونی سواپ (UNI)، شیبا (SHIB)، چین‌لینک (LINK) و انجین کوین (ENJ) و ده‌ها توکن دیگر نیز در کیف پول متامسک وجود دارد.

مراحل نصب و راه اندازی کیف پول متامسک چیست؟

کیف پول متامسک به راحتی از طریق افزونه مرورگر در نسخه دسکتاپ قابل استفاده است. همچنین امکان دانلود و نصب اپلیکیشن موبایلی متامسک نیز وجود دارد. نحوه کارکرد نسخه‌های مختلف کیف پول متامسک شبیه به هم بوده و رابط کاربری آن نیز در نسخه‌های موبایل و دسکتاپ تفاوت چندانی ندارد.

برای دریافت کیف پول متامسک ابتدا می‌بایست به وبسایت اصلی آن به آدرس metamask.io مراجعه کنید. توجه داشته باشید که برای دانلود هر یک از انواع کیف پول‌های تحت وب و یا کیف پول‌های نرم افزاری می‌بایست تنها به وبسایت اصلی آن مراجعه کنید.

پس از ورود به وبسایت اصلی Metamask می‌توانید افزونه مورد نیاز برای نصب متامسک بر روی مرورگر گوگل کروم را دانلود کنید. اگر تمایل دارید کیف پول متامسک را بر روی گوشی تلفن همراه خود داشته باشید نیز می‌توانید فایل نصبی آن را از طریق وبسایت اصلی متامسک، گوگل پلی استور و یا اپ استور دانلود کرده و بروی تلفن همراهتان نصب کنید. در ادامه، مراحل نصب متامسک روی موبایل را توضیح می‌دهیم.

https://www.ompfinex.com/blog/wp-content/uploads/2023/11/image-1.png

پس از اجرای اپلیکیشن متامسک می‌بایست بر روی گزینه “Get Started” بزنید. در گام دوم می‌توانید کیف پول جدیدی ایجاد کنید و یا کیف پول متامسکی که قبلا ایجاد کرده‌اید، وارد کنید. به منظور ایجاد کیف پول جدید می‌بایست گزینه‌ی “Create a new wallet” را انتخاب کنید.

https://www.ompfinex.com/blog/wp-content/uploads/2023/11/image.png

در سومین مرحله، شرایط و قوانین استفاده از متامسک و تعهدات کیف پول متامسک نسبت به حسابتان را مشاهده خواهید کرد که لازم است موافقت خود را از طریق انتخاب گزینه‌ی “I agree” اعلام کنید.

در مرحله چهارم می‌بایست برای کیف پول متامسک خود یک رمز عبور مشخص کرده و آن را تایید کنید. توجه داشته باشید که کیف پول متامسک مسئولیتی نسبت به محافظت و بازیابی رمز عبور مشخص شده توسط شما ندارد. بنابراین مطمئن شوید که هر زمانی این رمز را به خوبی به یاد خواهید آورد. پس از تعیین رمز لازم است تیک گزینه‌ی پایین صفحه را فعال کنید و سپس روی “Create password” بزنید.

https://www.ompfinex.com/blog/wp-content/uploads/2023/11/image-2.png

حال نوبت به عبارت‌های بازیابی (Seed Phrase) کیف پول می‌رسد. اگر میخواهید بدانید عبارت‌های بازیابی در متامسک چیست و چه کاربردی دارد، این قسمت را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

«عبارت‌های بازیابی» در کیف پول ارز دیجیتال معمولا شامل ۱۲ کلمه است که تنها دسترسی شما به دارایی موجود در کیف پولتان می‌باشد. بنابراین لازم است آن‌ها را به ترتیب و با دقت کامل یادداشت کرده و در جایی امن نگهداری کنید. به این عبارت بازیابی اصطلاحا کلید خصوصی کیف پول (Private Key) نیز می‌گویند.

دقت کنید که اگر به عبارت‌‌های بازیابی کیف پول خود دسترسی نداشته باشید، در صورت پاک شدن اپلیکیشن و یا مفقود شدن گوشی موبایل به هیچ طریقی نمی‌توانید کیف پول خود را بازیابی کنید. از سوی دیگر هر کسی که عبارت‌های بازیابی کیف پول شما را بداند، می‌تواند از طریق تلفن همراه یا مرورگر دسکتاپ خود به کیف پول شما وارد شود و به دارایی‌تان دسترسی داشته باشد.

در این مرحله ۱۲ کلمه مشخص به عنوان عبارت‌های بازیابی کیف پول به شما نشان داده می‌شود که لازم است آن‌ها را به ترتیب بر روی یک کاغذ یادداشت کنید و سپس روی “Continue” بزنید.

در گام بعدی می‌بایست همان ۱۲ کلمه را به ترتیب انتخاب کنید و روی “Complete backup” بزنید. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید کیف پول متامسک شما ساخته شده و با پیام “Congratulations” در نرم افزار مواجه خواهید شد. حال برای آن که بتوانید به محیط نرم افزار وارد شوید و به آدرس کیف پول خود دسترسی داشته باشید می‌بایست روی “Done” بزنید.

به این ترتیب به صفحه اصلی اپلیکیشن کیف پول متامسک منتقل می‌شوید و می‌توانید در قسمت “Address” آدرس عمومی واریز رمزارز به کیف پول خود را مشاهده کنید. با استفاده از این آدرس می‌توانید از سایر کیف پول‌های کریپتویی به کیف پول متامسک خود ارز دیجیتال واریز کنید.

برای نصب متامسک روی ویندوز هم می‌بایست وارد وبسایت اصلی آن شوید، نسخه کروم (Chrome) را دانلود کنید و افزونه یا اکستنشن مربوط به آن را به مرورگر خود اضافه کنید. سپس می‌بایست روی “Create a new wallet” بزنید و مراحل نصب را مشابه با نسخه اپلیکیشن موبایلی آن پیش ببرید.

مزایا و معایب استفاده از کیف پول متامسک چیست؟

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، متامسک یک کیف پول ارز دیجیتال تحت وب است که می‌توانید به راحتی آن را به عنوان افزونه (Extension) در مرورگر سیستم عامل ویندوز اضافه کرده و یا اپلیکیشن موبایلی آن را بر روی تلفن همراهتان نصب کنید.

بنابراین یکی از اصلی‌ترین مزایای کیف پول متامسک، سهولت استفاده و رابط کاربری آسان است. این کیف پول ارز دیجیتال همانند یک پل، ارتباط بین مرورگرهای اینترنتی و بلاک‌چین اتریوم را محقق کرده و یک انتخاب عالی برای انجام تراکنش‌های رمزارزی در پلتفرم‌های ان اف تی، وب ۳ و متاورس است.

آنلاین بودن کیف پول متامسک مهم‌ترین عاملی است که به عنوان یک عیب در ساختار این کیف پول محسوب می‌شود؛ چرا که ممکن است متصل بودن این کیف پول به اینترنت و مرورگرهای اینترنتی، دارایی کاربر را مورد تهدید حملات هکری و یا فیشینگ قرار دهد. بنابراین بهتر است تنها برای نگهداری کوتاه مدت دارایی رمزارزی خود از این نوع کیف پول استفاده کنید و برای نگهداری ارزهای دیجیتال در بازه‌ی زمانی میان مدت و بلند مدت از کیف پول‌های نرم افزاری و یا سخت افزاری که سطح امنیت بالاتری دارند استفاده کنید.

آیا استفاده از کیف پول متامسک هزینه دارد؟

دانلود و نصب کیف پول متامسک هیچ هزینه‌ای نداشته و به صورت کاملا رایگان صورت می‌گیرد. نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پول متامسک نیز رایگان بوده و هزینه‌ای ندارد. تنها هزینه‌ای که در انتقال ارز دیجیتال از متامسک به سایر کیف پول‌های رمزارزی شامل حال کاربران می‌شود، کارمزد شبکه بلاک‌چین است که در تمام کیف پول‌های کریپتویی وجود دارد.

به بیان دیگر اگر بخواهید رمزارزهای خود را از متامسک به کیف پول دیگری همچون تراست ولت یا کیف پول صرافی ارز دیجیتال منتقل کنید، هزینه‌ای مشخص تحت عنوان کارمزد شبکه مشمول تراکنش شما می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‎‌های کیف پول متامسک این است که کاربران می‌توانند مقدار کارمزد شبکه را متناسب با سرعت انجام تراکنش، تنظیم کنند. اگر سرعت بالایی را برای انجام تراکنش انتقال رمزارزی خود انتخاب کنید، مقدار کارمزد بالاتری مشمول تراکنش شما می‌شود.

بررسی امنیت کیف پول متامسک

برای پاسخ به این سوال که آیا یک کیف پول ارز دیجیتال امن است یا نه، ابتدا می‌بایست انواع کیف پول ارز دیجیتال و ویژگی‌ هر یک را به خوبی بشناسید و با توجه به ویژگی‌های هر یک، نحوه استفاده و محل کاربرد آن را مشخص کنید.

همان طور که در پاراگراف‌های قبل اشاره کردیم، کیف پول متامسک یک کیف پول گرم است که از طریق مروگرهای اینترنتی در نسخه دسکتاپ و اپلیکیشن‌های موبایلی در سیستم عامل‌های اندروید و ios قابل استفاده است. کیف پول‌های گرم برای انتقال رمزارز بین پلتفرم‌های مختلف، یک انتخاب عالی هستند اما برای نگهداری ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی میان مدت و بلند مدت چندان مناسب نیستند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در حوزه NFT و DeFi فعالیت می‌کنید، می‎‌توانید از کیف پول متامسک برای جابجایی دارایی رمزارزی خود بین این پلتفرم‌ها و کیف پول‌ صرافی‌ها به راحتی استفاده کنید.

اما اگر هولدر ارز دیجیتال هستید و قصد دارید دارایی رمزارزی مورد نظرتان را در بازه زمانی بلند مدت با دیدگاه سرمایه‌گذاری نگهداری کنید، متامسک گزینه خوبی برای ذخیره ارزهای دیجیتال شما نیست. چرا که به دلیل ساختار آنلاینی که دارد، هکرها می‌توانند از طریق حملات فیشینگ یا بدافزارها به کلید خصوصی کیف پول کاربران دسترسی پیدا کنند و دارایی رمزارزی آن‌ها را برداشت کنند. بنابراین بهتر است سراغ کیف پول‌های دیگری همچون تراست ولت و یا کیف پول‌های سرد که امنیت بالاتری دارند بروید.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا