انرژی

آلمان به نجات مالی زیمنس رفت

شرکت زیمنس انرژی که با ضرر قابل توجهی مواجه شده، سرگرم مذاکره برای حداکثر ۱۵ میلیارد یورو ضمانت است که دولت آلمان، ۸۰ درصد آن را پوشش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دولت آلمان، شرکت زیمنس آگ و سایر ذی‌نفعان، میلیاردها یورو ضمانت مربوط به پروژه را برای حمایت از واحد توربین بادی زیمنس آگ، فراهم خواهند کرد. این کمک مالی درست چند هفته پس از آن که این شرکت درباره افزایش ضرر در بحبوجه فروپاشی صنایع بادی و خورشیدی هشدار داد، در دست تهیه است.

سه منبع آگاه از این مذاکرات گفتند: شرکت زیمنس آگ که با ۲۵.۱ درصد سهم، بزرگترین سهامدار زیمنس انرژی است، آماده است بخشی از این ضمانت را فراهم کند. جزئیات اندکی وجود ندارد و هنوز درباره چیزی، تصمیم گرفته نشده است و یک توافق باید رسما تهیه و از سوی همه سهامداران، حمایت شود.

رویترز ماه گذشته، خبر داده بود زیمنس انرژی سرگرم مذاکره با دولت آلمان درباره ضمانت دولتی است.

هفته نامه تجاری ویرتس شافتس ووچه گزارش کرده بود زیمنس انرژی نگران است که برای تضمین ضمانت‌های بانک‌ها، با مشکل مواجه شود و به دولت و زیمنس آگ برای دریافت چارچوب ضمانت نامه مراجعه کرده است.

این هفته نامه که به همراه مجله اشپیگل، اولین بار این مذاکرات را گزارش کرد، اعلام کرده بود که زیمنس انرژی به دنبال تضمین حداکثر ۱۵ میلیارد یورو است.

طبق گزارش ویرتس شافتس ووچه، دولت آلمان مسئولیت ۸۰ درصد از ۱۰ میلیارد یورو بخش اولیه تامین مالی را بر عهده خواهد گرفت و بانک‌ها مسئول ۲۰ درصد دیگر خواهند بود.

یکی از سخنگوهای زیمنس آگ گفت: این شرکت همچنان سرگرم مذاکرات بسیار سازنده برای تعریف بهترین راه حل ممکن به نفع همه طرف‌های سهیم در این موضوع است.

سهام زیمنس انرژی در آلمان از اواسط ژوئن تاکنون، بیش از ۷۰ درصد ریزش کرده است. این شرکت پس از بازبینی واحد توربین بادی خود که مشکل یک میلیارد یورویی را آشکار کرد، چشم انداز سود سال ۲۰۲۳ خود را رها کرد.

در همین حال، بحران مالی در سراسر صنعت بادی شتاب گرفته و شرکت اورستد که بزرگترین سازنده نیروگاه‌های بادی فراساحلی در جهان است، از پروژه‌های بزرگ خود در آمریکا، به دلیل افزایش هزینه‌های تورم و فضای نرخ بالا خارج شده است و فروپاشی انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش بادی، به نیروی خورشیدی هم گسترش پیدا کرده و سهام چندین شرکت انرژی خورشیدی به دلیل کاهش تقاضا سقوط کرده است.

پس از این که کمک مالی دولت آلمان برای زیمنس گزارش شد، بلومبرگ اعلام کرد دولت انگلیس آماده عرضه یارانه‌های بالاتری برای نیروگاه‌های بادی فراساحلی می‌شود تا استراتژی نیروهای پاک این کشور را به مسیر رشد برگرداند. سازندگان از مناقصه قبلی این کشور استقبال نکرده بودند زیرا قیمت برای نیروی بادی فراساحلی، بسیار اندک بوده و از نظر اقتصادی، مقرون به صرفه نیست.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت دانمارکی اورستد تا دسامبر، تصمیم خواهد گرفت به توسعه در انگلیس ادامه دهد یا خیر و شرکت سوئدی واتن‌فال هم پروژه بزرگ فراساحلی در انگلیس را به دلیل افزایش هزینه‌ها، کنار گذاشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا