ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ویندوز ۱.۰ چهل ساله شد

ویندوز ۱.۰ که معرفی آن از سوی مایکروسافت، باعث شد رایانه‌ها برای کاربران معمولی دسترس پذیرتر شوند، ۴۰ ساله شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با پیشرفت سریعی که در فضای رایانش وجود داشته است، بسیاری از نوآوری‌ها، به مرور زمان، قدیمی شده‌اند اما این موضوع شامل حال سیستم عامل ویندوز مایکروسافت نشده و ویندوز همچنان محبوب‌ترین سیستم عامل در میان کاربران است.

همچنین بخوانید

پیش از این که سیستم عامل ویندوز دنیا را به تسخیر خود درآورد، مایکروسافت مشغول ام اس داس (MS-DOS) بود. جالب اینجاست که مایکروسافت این سیستم عامل را به تنهایی طراحی نکرده است و مغز متفکر ام اس داس درواقع، تیم پترسون، برنامه نویس ماهری است که در آن زمان در شرکت «سیاتل کامپیوتر پروداکتس» (SCP) کار می‌کرد.

در ۲۷ ژوئیه سال ۱۹۸۱، مایکروسافت حقوق ۶۴-داس را از شرکت SCP دریافت کرد. چند روز پس از دریافت حقوق این سیستم عامل، مایکروسافت تصمیم گرفت نام آن را به ام اس داس تغییر دهد و صدور مجوز استفاده از این سیستم عامل را برای چندین شرکت آغاز کرد.

اما طراحی ویندوز مایکروسافت تحت تاثیر رقابت، به خصوص عرضه رایانه لیزا توسط اپل روی داد که یکی از اولین رایانه‌های شخصی با سیستم رابط کاربری گرافیکی بود.

چهل سال پیش در ۱۰ نوامبر سال ۱۹۸۳، بیل گیتس ویندوز ۱.۰ را با ویژگی‌هایی شامل برنامه‌های ساده، منوهای باز شوند و یک رابط کاربر پسند رونمایی کرد اما مایکروسافت تا سال ۱۹۸۵ به طور رسمی عرضه ویندوز را آغاز نکرد.

بر اساس گزارش وب سایت xda-developers، اگرچه ویندوز ۱.۰ برخی ویژگی‌های منحصر به ‌فرد مانند مولتی تسکینگ و استفاده از ماوس داشت، اما با مشکلات عملکرد و پیچیدگی در طراحی روبرو بود. با این حال، نسخه‌های بعدی ویندوز با موفقیت، ریشه‌های داس خود را از دست دادند و با رابط های جذاب و کاربر پسند محبوب شدند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا