صنعت، معدن، تجارت

«سازمان ملی فرش و صنایع دستی» زیر نظر نهاد ریاست جمهوری ایجاد شود

فعالان صنعت فرش از ادغام مرکز ملی فرش با اداره کل صنایع خلاق انتقاد کرده و گفتند فعالان این حوزه، به دنبال تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی ایران زیر نظر نهاد ریاست‌جمهوری هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی، مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران با صدور بیانیه‌ای، ادغام مرکز ملی فرش ایران غیرقانونی و تنزل جایگاه صنعت فرش ایران عنوان کردند.

همچنین بخوانید

در این بیانیه آمده است: دو دهه قبل در واپسین ماه‌های سال ۱۳۸۲، با اجابت درخواست بخش خصوصی از سوی دولت و بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مرکز ملی فرش به منظور انجام کلیه امور مربوط به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، هدایت و حمایت مربوط به فرش دستباف در حوزه مرکزی وزارت بازرگانی وقت تشکیل شد تا این هنر ملی ایران که نقش انکارناپذیری در ارزآوری و اشتغال‌زایی در سراسر پهنه جغرافیایی ایران داشته است، صاحب یک متولی مشخص در دولت باشد. در طول این دو دهه مسیر پر فراز و نشیبی طی شده است و اگرچه این مرکز نیز نتوانسته مانع از افزایش بی مهری‌های دولت‌ها نسبت به فرش دستباف باشد، اما وجود آن علیرغم ساختار سازمانی معیوب، در مقاطعی مؤثر بوده است.

۲۲ ماه قبل و در سال آغازین دولت سیزدهم، تشکل‌های فرش با تشکیل نخستین نشست مجمع تشکل‌های فرش ایران، نسبت به اقدامی خلاف قانون، قاعده و مصالح ملی اعتراض کردند. حذف مرکز ملی فرش از چارت وزارت صنعت، معدن و تجارت «صمت» در دوره وزارت رضا فاطمی امین و الحاق آن به وزارت جدیدالتأسیس گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی آن سیاست نادرستی بود که ما، تشکل‌های حوزه فرش دستباف ایران را بر آن داشت که گرد هم آمده و مراتب اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کنیم.

در دی‌ماه ۱۴۰۰ و در همان نشست مطالبه تشکیل سازمان ملی فرش ایران زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری مطرح و طرح آن به دفتر معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شد. چندی بعد طرح تشکیل سازمان فرش ایران به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای مستقل ذیل مجموعه وزارت صمت توسط جناب آقای علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی ثبت شد که سرنوشت هر دو مبهم است و امروز ما بار دیگر نسبت به سیاستی نادرست، خلاف قانون و مصالح ملّی کشور معترضیم. ادغام مرکز ملی فرش ایران با دفتر صنایع ورزشی و خلاق که طیف وسیعی از حوزه‌ها، از اسباب‌بازی گرفته تا پویانمایی، صنایع ورزشی، هنرهای تجسمی، طلا و جواهر، بازی‌های رایانه‌ای و … را تحت پوشش خود دارد، عملاً تیر خلاصی است به پیکر این مرکز، که زمانی در جایگاه معاونت وزیر برای توسعه همه‌جانبه فرش تشکیل شد و امروز جایگاه آن معاونت معاونت معاونت وزیر تنزل یافته است.

فعالان حوزه فرش دستباف که دیری است با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، امروز جایگاهی را مطالبه می‌کنند که در شأن این هنر ملی است که همه دولت‌ها از برکات آن بهره‌ها برده‌اند و در برابر آن ناسپاسی پیشه کرده‌اند. فرش دستباف ایران که بار اشتغال قریب به ۱۰ درصد از مردم ایران را به دوش می‌کشد شایسته جایگاهی رفیع در دولت است. جایگاهی که ظرفیت رفع موانع پرشمار این حوزه را داشته باشد، که امید را برای بازگشت به عصر طلایی در دل خانواده دو میلیون نفر آن زنده کند. فرش دستباف شناسنامه این ملت و پرچم این مرزوبوم است، نه دور ریختنی است آن چنانکه در عهد وزیر سابق قصد حذف آن وجود داشت، نه کم‌اهمیت چنانکه امروز قصد ادغام آن با کثیری از فعالیت‌های دیگر را دارند.

بر این اساس مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران، مخالفت قاطع خود را با ادغام مرکز ملی فرش ایران با دفتر صنایع خلاق یا هر دفتر و مرکز دیگری اعلام می‌دارد و بار دیگر بر مطالبه تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی ایران زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری پای می‌فشارد. به امید اینکه مسئولان ارشد کشور با درک دقیق و درست اهمیت این حوزه راهبردی و بدون جایگزین در راستای تحقق این مطالبه گام بردارند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا