کسب و کار

استاندارد های بهره برداری از فضلاب شهری با استفاده از بهینه ترین تجهیزات

 معرفی منهول و دریچه منهول و محل های استفاده از آن همراهی آن با لوله کاروگیت و مزایای استفاده از آن در هدایت فاضلاب شهری

 

دریچه منهول یکی از ابزار‌های پرکاربرد در عصر حاضر برای انتقال فاضلاب در کانال‌ها محسوب می‌شود. با توجه به حساسیت بالای ساخت کانال‌های فاضلاب، این ابزار مفید برای انتقال سیالات به کار می‌رود. این بخش از اتصال شبکه انتقال فاضلاب، نقش مهمی در هدایت درست آن بر عهده داشته و از این رو آن را یک ابزار بسیار کاربردی به شمار می‌آورند. در کنار منهول، لوله‌های کاروگیت قرار دارند که می‌توانند به راحتی در پروژه‌های شهری و یا جاده‌ای برای انتقال آب فاضلاب و زهکشی و همچنین انتقال فاضلاب صنعتی و عفونی مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه مطلب اطلاعات مفید و مهمی در رابطه با منهول پلی ‌اتیلن و لوله‌های کاروگیت یا همان لوله پلی‌اتیلن فاضلابی ارائه خواهد شد.

همچنین بخوانید

تعریف دقیق دریچه منهول یا آدمرو

منهول که در اصطلاح به آن آدم رو نیز گفته می‌شود، قسمتی از یک شبکه انتقال فاضلاب یا آب محسوب می‌شود که از آن به عنوان گودال دسترسی نیز نام می‌برند. این بخش از قسمت‌های مهم شبکه فاضلابی و محفظه بازرسی و نگهداری از لوله‌ها به شمار می‌رود. بنابراین می‌توان منهول را اینگونه تعریف کرد: محفظه‌ای که با استفاده از آن لوله‌های فاضلابی در یک نقطه و با هدف بازرسی، نگهداری و یا دسترسی قرار می‌گیرند.

در حال حاضر منهول‌های به کار گرفته شده در شبکه فاضلاب همگی از جنس پلی ‌اتیلن بوده و در سه دسته گذر مستقیم، دراپ و یا جانبی قرار دارند.

منهول پلی اتیلن

در چه مکان‌هایی از دریچه منهول پلی ‌اتیلن استفاده می‌شود؟

طبق استاندارد، استفاده از منهول در اکثر مسیر‌های فاضلاب و زهکشی لازم است. اما در برخی شرایط استفاده از دریچه منهول ضروری به نظر می‌رسد. برای مثال زمانی که در یک شبکه تغییر زاویه ایجاد می‌شود و یا در طول خط مستقیم، لوله با متراژ بیش از ۲۲ متر استفاده شود، الزام استفاده از منحول وجود دارد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که منهول پلی ‌اتیلن به دلیل داشتن وزن کم نمی‌تواند در خیابان‌های پر رفت و آمد و اتوبان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر آن مقاومت سایشی نیز در آن بسیار پایین بوده و در زمان استفاده از آن باید به این ویژگی‌ها توجه کرد. از دیگر موارد استفاده از منهول می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد.

  • استفاده از منهول در جمع‌آوری فاضلاب شهری
  • محل دفن فاضلاب بهداشتی
  • جمع‌آوری آب زهکشی و هدایت آن
  • استفاده از منهول برای دسترسی تکنسین‌های فاضلاب به تأسیسات شبکه
  • تهویه سیستم فاضلابی با استفاده از منهول
  • استفاده از منهول برای اتصال خطوط لوله‌های فاضلاب
  • به کارگیری در زمان تغییر جهت ارتفاع و تغییر شیب خطوط در شبکه فاضلاب
  • هنگام تغییر قطر لوله‌های فاضلاب
  • استفاده از منهول برای زهکشی فاضلاب طوفان

لوله کاروگیت

تعریف لوله کاروگیت

لوله کاروگیت در واقع همان لوله نوع پلی ‌اتیلن فاضلابی است که در جداره خارجی آن حالت فنری شکل به رنگ سیاه ایجاد شده است. روی سطح این لوله مجموعه‌ای از ردیف‌ها و شیار‌ها قرار دارد. معمولاً این لوله از پلی‌اتیلن با چگالی بالا ساخته شده و به همین دلیل از مزایای بسیار زیادی برخوردار است. در برخی موارد لوله نوع کاروگیت با پوششی از جنس الیاف تولید می‌شود و در مواردی از قبیل انتقال آب و فاضلاب و زهکشی همچنین در ساخت مسیر کابل‌ها و سیم‌ها همانند دریچه منهول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای لوله نوع کاروگیت پلی‌اتیلن

این لوله‌ها به دلیل تولید با مواد پلی ‌اتیلن از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. انعطاف‌پذیری آن‌ها بسیار بالا بوده و در کنار دوام و قیمت مناسب، بسیار سبک بوده و حمل آنها آسان است. از دیگر ویژگی‌های مهم لوله پلی اتیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در برابر خوردگی و مواد شیمیایی از جمله اسید‌ها و باز‌ها مقاومت بالایی دارند
  • در اثر فشار‌های مکانیکی خارجی استقامت بالایی داشته و در صورت مدفون شدن می‌توانند بار ترافیکی را تحمل کنند
  • نصب و راه‌اندازی و حمل و نقل آن‌ها با سرعت انجام می‌گیرد
  • امکان استفاده از جوش پلاستیک در این لوله وجود دارد
  • در برابر میکرو ارگانیسم‌ها و سایش مقاومت بالایی دارد

دریچه منهول

ساختار بیرونی لوله پلی اتیلن

جدار بیرونی این لوله‌ها به شکل حلقه‌های متحدالمرکز است. در حالی که سطح درونی به صورت صاف ساخته می‌شود. همچنین جدار درونی این لوله از پلی‌اتیلن سنگین ساخته شده که به شکل چین‌دار یا راهراه همراه با مجموعه‌ای از خطوط موازی است. در واقع با استفاده از چنین طراحی، مقاومت آن در برابر جریان فشار‌های خارجی و تنش‌ها افزایش می‌یابد. ماده پلی‌اتیلن به کار گرفته شده در ساخت این نوع لوله از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل این لوله‌ها می‌توانند در مصارف زیرزمینی مورد استفاده قرار بگیرند.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر استفاده از منهول و لوله پلی ‌اتیلن به عنوان بهینه‌ترین تجهیزات در بهره‌برداری از فاضلاب شهری به یک استاندارد تبدیل شده است. کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن و منهول به دلیل ویژگی‌ها و مزایای فراوان بسیار به صرفه بوده و باعث ایجاد یک شبکه فاضلابی مناسب خواهد شد. در این مطلب ضمن معرفی لوله کاروگیت و دریچه منهول، دلائل اصلی استفاده از آن‌ها در سیستم و شبکه فاضلاب نیز بیان شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا