انرژی

ارتقاء جایگاه ایران با تبدیل نفت‌خام به فرآورده‌های غیرقابل تحریم/ تعامل با شرکت‌های دانش بنیان

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی گفت: هر چقدر بتوانیم نفت خام را به فرآورده تبدیل کنیم، یعنی صنعت پالایش را توسعه دهیم، به بازار مویرگی وارد می‌شویم و این مساله جایگاه استراتژیک ما را در دنیا برای مواجه شدن با محدودیت‌های بین‌المللی از جمله تحریم‌ها ارتقاء می‌دهد.

سپهدار انصاری‌نیک – مدیرعامل پتروشیمی بندر امام – با حضور در خبرگزاری ایسنا، با اشاره به قانون حمایت از تولید بار اول و تاثیرات آن در صنعت پتروشیمی گفت: این قانون به دلیل اینکه قانون بالاتری تحت عنوان قانون مناقصات کشوری داریم و باید رقابت وجود داشته باشد و شرکت‌ها در مناقصات شرکت کنند تدوین شد تا از این طریق فضا برای ورود دانش بنیان‌ها باز شود.

همچنین بخوانید

وی اضافه کرد: به دلیل این‌که شرکت‌های دولتی و غیردولتی با شرکت‌های دانش بنیانی که برای بار اول محصولی را در کشور طراحی می‌کنند فارغ از فرآیند مناقصه بتوانند با آنها عقد قرارداد داشته باشند و شرکت بتواند سرپای خود بایستد و در آینده به ساخت و تولید ادامه دهد، این قانون ارزشمند روی کار آمد.

تعامل با شرکت‌های دانش بنیان

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی اظهار کرد: در بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی از جمله پتروشیمی بندر امام از این قانون کمک گرفته شد و توانستیم با شرکت‌های دانش بنیان که برای اولین بار محصول خود را عرضه می‌کنند وارد تعامل شویم.

انصاری‌نیک با اشاره به چالش‌های صنعت‌ پتروشیمی در حوزه سیاست‌گذاری و زیرساخت، تصریح کرد: چالش‌های صنعت پتروشیمی به چند بخش تقسیم می‌شود. این چالش‌ها  سیاست‌گذاری‌ و قیمت‌گذاری که بر اساس نرخ ارز آزاد و نرخی که توسط بانک مرکزی تهیه می‌شود را در بر می‌گیرد.

وی با بیان این‌که سیاست‌های ارزی بعضا می‌تواند سرمایه‌گذاری را در صنعت پتروشیمی کاهش دهد و اینکه ما برای آینده بتوانیم شتاب بیشتری برای توسعه صنعت پتروشیمی که اثر مستقیمی در صنایع بالادست می‌گذارد داشته باشیم و راه درست را دنبال کنیم لازم است که فشارهای قیمت‌گذاری و نرخی که دولت تعیین می‌کند مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: لازم است آزادی عمل بیشتری به بخش پتروشیمی داده شود این موضوع منجر به این خواهد شد که ارزش حاصل از تولید به بنگاه باز گردد.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی با بیان اینکه از این طریق شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند ارزش افزوده را در سرمایه‌گذاری و توسعه وارد کنند، گفت: این چرخه منجر می‌شود که سرمایه‌ها در بدنه دولت هزینه شود، پس اگر دولت به پتروشیمی‌ها اجازه دهد که ارزش افزوده حاصل از فروش به صنعت پتروشیمی باز گردد و دست گروه‌های سودجو نیفتد که بعضا نیز این اتفاق رخ می‌دهد این موضوع منجر به رونق گرفتن صنعت نفت نیز می‌شود.

تبدیل نفت خام ایران به فرآورده‌های غیرقابل تحریم/ تعامل با شرکت‌های دانش بینان

بازگشت ارزش افزوده حاصل از تولید به بنگاه‌های اقتصادی

به گفته انصاری‌نیک باید توجه کرد که ارزش افزوده حاصل از تولید باید به بنگاه‌های اقتصادی بازگردانده شود و ممکن است تصور بر این باشد که پتروشیمی‌ها رانت استفاده می‌کنند، در حالی که این چنین نیست چرا که پتروشیمی‌ها ارزش افزوده تولید می‌کنند و موتور محرکه اقتصاد کشور هستند و اگر ارزش افزوده وارد صنعت پتروشیمی شود این به صنعت نفت برگردانده می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه‌ای که در صنعت نفت اتفاق می‌افتد به معنای اشتغال بیشتر است، اظهار کرد: اگر تعلل داشته باشیم و فرصت‌ها را از دست دهیم جامعه فقیر می‌ماند، لازم است که در هر دو بخش پایین دست و بالا دست توسعه را رقم بزنیم.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی با بیان اینکه اگر فشار روی صنعت پتروشیمی کم شود پتروشیمی‌ها قدرت سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه پایین دست دارند یعنی می‌توانند محصولات پایه را به محصولات نهایی بیشتری تبدیل کنند، گفت: این مساله می‌تواند اشتغال بیشتری را ایجاد کند.

انصاری‌نیک با بیان اینکه همچنین در حوزه بالادست که شامل نفت و گاز است پتروشیمی‌ها می‌توانند روی میادین کار کنند چرا که مقیاس اقتصادی در پتروشیمی به گونه‌ای است که در میادین نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنند، گفت: تحقق این اتفاقات منجر به این خواهد شد که توسعه دارایی دولت و حاکمیت افزایش یابد و این مساله می‌تواند نقش صنعت پتروشیمی را در ایجاد ثروت بیشتر نشان دهد.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته یک رویکردی وجود داشت که ایران کشوری است که مزیت فروش نفت خام را دارد و پتروشیمی‌هایی که خوراک مایع دارند مزیت رقابتی ندارند و باید تعطیل شوند، اظهار کرد: اکنون تفکرات تغییر کرده چرا که صنعت پتروشیمی توانسته مزیت‌های خود را نشان دهد و دیگر چنین باوری وجود ندارد.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی ادامه داد: هر چقدر بتوانیم نفت خام را تبدیل به فرآورده کنیم یعنی صنعت پالایش را توسعه دهیم به بازار مویرگی وارد می‌شویم و این مساله جایگاه استراتژیک ما را در دنیا برای مواجه شدن با محدودیت‌های بین‌المللی از جمله تحریم‌ها ارتقاء می‌دهد.

انصاری‌نیک با بیان اینکه اگر بخواهیم نفت خام را به فروش برسانیم باید یک کشتی ۱۰۰ هزار تنی را به مقاصد بازارهای جهانی و بین‌المللی ببریم و پول آن را نیز با وجود محدودیت‌ها و با راهکارهای متعدد وصول کنیم، گفت: این در حالی است که در صنعت پتروشیمی چنین بن‌بستی وجود ندارد و می‌توان از این طریق چالش‌ها را برطرف کرد.

وی با تاکید بر این‌که راه‌حل مقابله با این بن‌بست توسعه صنعت پالایش است، تصریح کرد: این صنعت می‌تواند نفت خام را به فرآورده‌های مختلف تبدیل کند و به جای کشتی‌های بزرگ می‌توان با کشتی‌های کوچک آن را جابه‌جا کرد.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی با اشاره به مزیت‌های دیگر اظهار کرد: فرآورده‌های تولید شده وارد صنعت پتروشیمی می‌شود که همین مساله می‌تواند بازار مویرگی را ایجاد کند که برای کشور ارزش افزوده بالاتری داشته باشد، بنابراین فروش نفت خام عقلایی نیست و توسعه پالایش‌ها راهبردی است چرا که این مساله موجب توسعه اشتغال و بالا رفتن عمق استراتژیک کشور ‌می‌شود.

انصاری‌نیک با بیان اینکه اخیرا معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد که اگر نفت خام را به فرآورده تبدیل می‌کردیم تحریم‌ها اثر کمتری روی ما می‌گذاشت که این موضوع کاملا درست است و باید به طور ویژه‌ای به آن توجه شود، تصریح کرد: اگر دولت بتواند در عمل این موضوع را پیش بگیرد در آینده می‌توانیم منتظر تحولات جدی در این حوزه باشیم.

تبدیل نفت خام ایران به فرآورده‌های غیرقابل تحریم/ تعامل با شرکت‌های دانش بینان

مشکلی برای تامین خوراک نداریم

وی با اشاره به مشکلات پتروشیمی‌ها در حوزه تامین خوراک اظهار کرد: در طول یکسال گذشته شاهد رشد عملکرد و تحویل خوراک گاز مایع از طرف شرکت ملی نفت‌خیز جنوب به پتروشیمی بندر امام خمینی بودیم، یعنی در تابستان ۱۴۰۱ حدود ۳۵ هزار بشکه NGL دریافت می‌کردیم که در تابستان سال ۱۴۰۲ این عدد به ۷۰ هزار بشکه افزایش یافت که این به معنای رشد دو برابری است.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی اضافه کرد: پالایشگاه هویزه خلیج فارس نیز بعد از ۱۰ سال راه‌اندازی شد و فاز اول آن به بهره‌برداری تجاری رسید که هم‌اکنون حدود ۱۵ هزار بشکه در روز NGL را از این پالایشگاه دریافت می‌کنیم و امیدواریم با تکمیل طرح‌های بالادست از طریق گروه خلیج فارس و شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب مابقی خوراک نیز تامین شود و بتوانیم به ظرفیت حدود ۷۰ هزار بشکه که برای این پتروشیمی پیش ‌بینی شده است برسیم.

انصاری‌نیک با بیان اینکه اگر بتوانیم بهره‌برداری از میادین را در مناطق نفتی جنوب افزایش دهیم که روند آن نیز اکنون بیانگر همین مساله است، گفت: طی دو سال آینده می‌توانیم به ظرفیتی که پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) دارد یعنی دریافت حدود ۲۰۰ هزار بشکه NGL برسیم.

وی اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم عدد ۹.۵ میلیون تن را ثبت کنیم در سال ۱۴۰۱ میزان تولید معادل چهار میلیون تن بود که نسبت به چهار سال قبل حدود ۴۰۰ هزار تن افزایش تولید داشتیم و در اول سال ۱۴۰۲ حدود ۲.۵ میلیون تن تولید کردیم که نشان می‌دهد می‌توانیم به سقف ۴.۵ میلیون تن تا پایان سال برسیم که نسبت به سال قبل ۵۰۰ هزار تن افزایش تولید خواهیم داشت.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی با اشاره به وضعیت صادرات و نرخ ارزآوری در این پتروشیمی اظهار کرد: میزان ارزآوری در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود و پیش‌بینی می‌شود که اگر قیمت‌ها به حالت قبل برگردد امسال این عدد به ۹۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

انصاری‌نیک با اشاره به تولید ریفورمیت در پتروشیمی بندر امام خمینی گفت: ما مسئولیت و ماموریتی برای تولید بنزین نداریم، تولید بنزین جزو وظایف پالایشگاه‌های کشور است ما ریفورمیت را تولید می‌کنیم و آن را تحویل صنایع پالایشی کشور می‌دهیم که طبق استانداردهای موجود به بنزین تبدیل و در سراسر کشور توزیع می‌شود.

وی با اشاره به بنزن و آراماتیک ریفورمیت تولیدی در پتروشیمی بندر امام خمینی تصریح کرد: طبق استانداردهای جهانی و در سطح یورو ۴ تعریف شده  و حدود یک میلیون لیتر در روز تحویل پالایشگاه‌ها می‌دهیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا