اقتصاد کلان

افزایش پوشش اعتبارسنجی به ۱۰۰ درصد/ تسهیلات خرد الکترونیکی می‌شود

معاون بانک مرکزی گفت: پوشش اعتبارسنجی از ۳۰ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید و به همه بانک‌ها اعلام کردیم که تسهیلات خرد را به صورت الکترونیک پرداخت کنند تا مردم بتوانند حتی در نیمه شب و بدون حضور تسهیلات خرد مورد نیاز خود را در چند دقیقه دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهران محرمیان در نشست خبری دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار کرد: صنعت یکی ۹۸ درصد خدمات خودش را به صورت الکترونیک ارائه می‌دهد و حالا به سمت هوشمندسازی این صنعت حرکت می‌کنیم. بانکداری هوشمند موضوعی جدا از بانکداری الکترونیک نیست، بلکه در ادامه بانکداری الکترونیک تعریف می‌شود و در واقع خدمتی که به درد مشتری نمی‌خورد را به او پیشنهاد نمی دهد و از سوی دیگر خدمتی که به کار یک مشتری نمی آید را به او ارائه می‌دهد.

همچنین بخوانید

وی افزود: موضوعاتی از جمله مبارزه با کشف تقلب‌های آنلاین، هوش مصنوعی، پولشویی به ویژه پولشویی‌های آنلاین در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

معاون بانک مرکزی ادامه داد:در حوزه تسهیلات خرد شاهد روان‌سازی خواهیم بود و اعتبارسنجی آن را تسهیل خواهد کرد و تاکید کردیم که بانک‌ها تسهیلات خرد را به سمت و سوی الکترونیک ببرند.

محرمیان گفت: پوشش اعتبار سنجی و دقت آن که افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد به ترتیب از ۳۰ درصد و ۶۰ درصد به ۱۰۰ درصد و ۹۰ درصد خواهد رسید و به استانداردهای بین المللی نزدیک خواهد شد.

وی افزود: چک‌های برگشتی و وضعیت زندانیان چک کاهش چشمگیری پیدا کرده است. سامانه چک‌های در راه از آخرین پروژه‌های بانک مرکزی است که مردم می‌توانند پیش از پذیرش چک اعتبار آن را بررسی کنند. از سوی دیگر موضوع مسدود سازی چک‌های برگشتی که در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین درباره اجرای پروژه چک‌های الکترونیکی تاکید کرد: با توجه به اقداماتی که در این حوزه انجام شده تعداد چک‌های برگشتی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و از روزی ١٠ نفر زندانی برای چک‌برگشتی به هر ٣ روز به یک نفر زندانی رسیده‌ایم.

محرمیان تاکید کرد: طبق برنامه هفتم توسعه قرار بر این است که در سال سوم برنامه تمام چک‌های کاغذی از سطح کشور حذف شود.

معاون بانک مرکزی ادامه داد: پیش از پروژه چک الکترونیکی شاهد کم اعتبار شدن این سند بودیم و در بازار پذیرش نداشت اما پس از اجرای این پروژه شاهد آن بودیم که اعتبار به صنعت برگشت و در حال حاضر مجددا به سند محکم مالی در بازار تبدیل شده‌است. ١٧ پروژه در چک الکترونیکی طراحی شد که آخرین پروژه آن ماه گذشته به اجرا رسید و سامانه‌ای طراحی شده که افراد در لحظه می‌توانند وضعیت اعتباری چک افراد را بسنجند و بدانند که آن فرد چه تعداد چک در راه دارد و این امکان، ریسک معاملات و مبادلات مالی را با افراد کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: از برنامه‌های دیگر در بحث چک الکترونیکی که به زودی به اجرا می‌رسد، این است که اعتباری برای چک با توجه به شرایط هر مشتری تعیین می‌شود به این معنا که هر شخصی یک آستانه رقمی برای چک خواهد داشت و با توجه به اطلاعات اقتصادی و درآمدی، نمی‌تواند بیشتر از آن عدد چک بکشد.

محرمیان با اشاره به اجرای طرح سیاق و تسهیل فرآیندها در قوه‌قضاییه اظهار کرد: مسدود سازی حساب‌های افرادی که چک برگشتی داشتند، به اجرا رسیده و به محض اینکه دادگاه فردی را محکوم و رای صادر کند حساب‌های مربوط به فرد مسدود خواهد شد و اقدامی که در ٢٠٠ روز به اجرا می‌رسد را توانستیم در چند ثانیه عملیاتی کنیم.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه ارز دیجیتال و رمز ریال گفت: این پروژه در مرحله آزمایشی قرار دارد و در مسیر اجرا با مشکلاتی در حوزه قوانینی مواجه شدیم که در حال رفع این مشکلات و اجرای پروژه هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا