انرژی

جلوگیری از تعطیلی یکی از کارخانجات شیمیایی به دلیل پساب خطرناک با روش نوآورانه محققان

یکی از صنایع تولید مواد شیمیایی که به دلیل پساب‌های خطرناک در آستانه تعطیلی قرار داشت، با بهره‌گیری از دستگاه تصفیه پساب محققان مرکز تحقیقات فمتو علاوه بر تصفیه پساب خود در حد استاندارد، آب تصفیه شده را مجددا به فرآیند تولید بازمی‌گرداند.

سعید پرهوده، رئیس مرکز تحقیقات فمتو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تمرکز فعالیت‌های تحقیقاتی این صنعت تولید دستگاه‌ها برای رفع نیازهای صنعتی است، افزود: دستگاه پساب تولیدشده در این مرکز، بر اساس نیاز یکی از صنایع شیمیایی (سینا) تولیدکننده مواد شیمیایی تولید شده است. این صنعت دارای پساب بسیار سمی و خطرناک است که بر اساس سفارش آنها این دستگاه طراحی و ساخته شده است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه کاربرد این دستگاه به سایر صنایع کشور تسری یافته است، اظهار کرد: برای تصفیه پساب از روش‌های سنتی استفاده می‌شود، ولی از سوی دیگر برخی از پساب‌ها به دلیل بالا بودن میزان آلاینده‌های سمی، با روش‌های سنتی تصفیه نمی‌شود و صنعت سفارش‌دهنده نیز با این چالش مواجه بود.

پرهوده خاطر نشان کرد: پساب این صنعت به اندازه‌ای با آلاینده‌های زیاد همراه بود که در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود و ما این دستگاه را مبتنی بر یک فناوری جدید ECF طراحی و عرضه کردیم که قادر است کلیه پساب این کارخانه را تصفیه و مجددا وارد چرخه مصرف کند.

رییس مرکز تحقیقات فمتو با تاکید بر اینکه  این دستگاه علاوه بر کاهش آلاینده‌های محیط زیستی، در کاهش مصرف آب به مقدار زیادی موثر است، خاطر نشان کرد: این صنعت روزانه ۸۰ متر مکعب تولید پساب داشتند و با بهره‌برداری از این دستگاه پساب تولید شده تصفیه و مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی روش ECF را روشی مبتنی بر جریان برق دانست و گفت:‌ این دستگاه برای تصفیه جریان برق، از پلاسما نیز بهره می‌برد.

به گفته وی، دستگاه تصفیه پساب محققان این مرکز همچنین به کارخانه قند مینو، یکی از کارخانه‌های تولیدکننده لبنیات و همچنین پتروشیمی شیراز نیز واگذار شده است. همچنین به شهرداری آستانه اشرفیه نیز تصفیه شیرابه زباله عرضه شده است.

پرهوده، رقابت‌پذیری از نظر قیمت نسبت به سایر روش‌های تصفیه و عملکرد بالا را از دیگر مزایای این دستگاه ذکر کرد و گفت: فرآیند تصفیه پساب یک فرآیند هزینه‌بر است و یکی از مزایای این دستگاه آن است که به میزان مورد نیاز سفارش‌دهنده، پساب‌های ورودی را تصفیه می‌کند. 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روش ECF یا «انعقاد و شناورسازی الکتریکی» از جمله فرآیندهای تصفیه فاضلاب است که با نام‌های دیگری همچون «الکتروفلوتاسیون» و «الکتروکواگولاسیون» نیز شناخته شده است. تمرکز اصلی این فرآیند بر انعقاد و لخته‌سازی ذرات معلق در فاضلاب است و با انرژی الکتریکی این عملیات را انجام می‌دهد. این دستگاه پساب‌های صنعتی را تصفیه و آن را به آب قابل استفاده در صنعت تبدیل می‌کند و در نتیجه هم برای محیط زیست مفید است و هم باعث بازگشت آب به چرخه صنعت می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا