امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تغذیه لاکچری دام و طیور و پرتی در واحدهای مرغداری

معاون وزیر در امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تغذیه در واحدهای مرغداری با پرتی زیادی همراه است و از خوراک لاکچری مانند کنجاله سویا استفاده می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، هشتمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان ایران ۲۴ تا ۲۶ آبان در بوستان گفت‌وگو برقرار است. محمد ابراهیم حسن نژاد، معاون وزیر در امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این همایش گفت: با توجه به شرایط خشکسالی کشور پرداختن به مقوله خوراک دام دارای تنگناهایی بوده و بهره‌گیری از دانش و فعالیت‌های علمی در تغذیه بسیار راهگشا بوده و باعث رفع محدودیت‌های موجود می‌شود.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه مشکلات روزمره، ما را از چالش‌های کلان صنعت غافل کرده است، افزود: شایعات مربوط به کاهش جوجه‌ریزی و مشکلات بازار گوشت مرغ در آینده صحت نداشته و متناسب با نیاز بازار گوشت مرغ تأمین است. تلاش برای تأمین کالاهای اساسی از جمله گوشت مرغ و تخم مرغ در حال انجام است و این مساله باید از ابتدای زنجیره پیگیری شود.

وی تصریح کرد: نخست باید مرغ مادر تخم گذاشته باشد تا جوجه مادر تولید شود. گله‌های مرغ مادر کشور ناقص بوده و در حوزه اجداد هم همین مشکل وجود دارد. اما جوجه‌ریزی بین ۱۲۷ تا ۱۳۰ میلیون قطعه انجام شده و مشکلی در تأمین بازار گوشت سفید وجود ندارد.

معاون وزیر در امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تحولات جهانی در حوزه تغذیه گفت: سطح تغذیه از مساله دام خارج شده و بسیار تخصصی عمل می‌شود و در حال حاضر مساله تغذیه سلول مطرح است.

حسن نژاد اظهار کرد: تغذیه در واحدهای مرغداری با پرتی زیادی همراه است و از خوراک لاکچری مانند کنجاله سویا استفاده می‌شود. آیا با توجه به وضعیت کشور و آینده جهان باید این حجم کنجاله سویا وارد شود که سالانه هم حجم آن در حال افزایش است؛ به طوری که برخی دام پروران برای پرورش بره هم از کنجاله سویا استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: تأمین پروتئین مورد نیاز دام و طیور فقط از طریق این ۳ خوراک نبوده و مواد متنوعی در حوزه تغذیه دام و طیور وجود دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا