انرژی

غول نفتی آمریکایی تولیدکننده لیتیوم می‌شود

شرکت اکسون موبیل برنامه‌هایی را برای تولید لیتیوم برای استفاده در باتری خودروهای برقی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت بزرگ نفتی اکسون موبیل قصد دارد با عملیات حفاری در آرکانزاس، به تولیدکننده بزرگ لیتیوم تبدیل شود که در باتری خودروی برقی کاربرد دارد.

همچنین بخوانید

اکسون اوایل سال میلادی جاری، منطقه‌ای را در جنوب آرکانزاس خریداری کرد که سرشار از ذخایر لیتیوم است. این شرکت تولید لیتیوم گرید باتری را در این محل، در سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد کرد و قصد دارد به حد کافی از این ماده معدنی را تولید کند تا از تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰ حمایت کند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد مذاکره با مشتریان احتمالی مانند سازندگان خودروی برقی و تولیدکنندگان باتری، در جریان است.

تولید لیتیوم در شرایطی صورت می‌گیرد که شرکت‌های بزرگ نفتی برای رسیدگی به مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی، تحت فشار قرار دارند. شرکت‌های شل و بریتیش پترولیوم، به تجدیدپذیرهایی مانند نیروی بادی و خورشیدی متمرکز شده اند اما اکسون، ۱۷ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۷ سرمایه گذاری می‌کند تا آلایندگی مربوط به فعالیت‌هایش را کاهش دهد و روی جذب کربن، هیدروژن و سوخت‌های زیستی متمرکز شده است.

دان آمان، رئیس کسب و کار راه‌کارهای کربن اندک اکسون به شبکه سی ان بی سی گفت: افزایش تولید داخلی لیتیوم، برای گذار انرژی، حیاتی است. اکسون، لیتیوم را یک سرمایه گذاری چند دهه ای با پتانسیل رشد بالا می‌بیند زیرا آمریکا به خودروهای برقی روی آورده است.

طبق گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا، این کشور برای لیتیوم مورد نیاز، به واردات از آرژانتین و شیلی وابسته است در حالی که صاحب یکی از بزرگترین ذخایر این ماده معدنی در جهان است. آمریکا در حال حاضر تنها یک فعالیت تولید لیتیوم در سطح تجاری در نوادا دارد.

گروه صنعت باتری لی بریج که تحت حمایت وزارت انرژی آمریکا قرار دارد، گزارشی در فوریه منتشر کرد و در این گزارش پیش‌بینی کرد تقاضا برای باتری‌های لیتیومی در آمریکا تا سال ۲۰۳۰، شش برابر می‌شود.

فروش خودروهای برقی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲، رشد ۵۰ درصدی داشت و در حال حاضر، یک درصد از ناوگان خودروهای آمریکایی، خودروی برقی است.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، باتری لیتیوم توسط یک دانشمند محقق در اکسون در دهه ۱۹۷۰ ابداع شد اما این غول نفتی، این فناوری را دنبال نکرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا