بانکبانک و بیمه

تازه‌ترین خبرها برای ۷ تعاونی زیرمجموعه کاسپین


تازه‌ترین خبرها برای سپرده‌گذاران ۷تعاونی زیر مجموعه کاسپین به جز فرشتگان از این حکایت دارد که ظاهرا مشکلی در رابطه با آنها وجود نداشته و بزودی وضعیت سپرده‌گذاران این تعاونی‌ها مشخص می‌شود.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، نزدیک به یکسال است درگیری‌ها در موسسه کاسپین که مجوز فعالیت خود را در پایان سال۱۳۹۴ از بانک مرکزی دریافت کرده بود می‌گذرد. "عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، الزهرای مشهد، بدر توس، پیوند، امید جلین گرگان و فرشتگان" هشت تعاونی منحله‌ای بودند که بانک مرکزی در جریان ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی آنها را در مجموعه کاسپین گرد آورده و مسئولیت تعهدات و دارایی‌ها و بدهی‌های آنها را به هیات مدیره کاسپین و طبق برنامه مشخص محول کرد. اما طولی نکشید که وضعیت کاسپین به دلیل مسائل داخلی و برخی حواشی خارج از آن بهم ریخته و جریان هجوم سپرده‌گذاران برای دریافت وجوه، تجمعات پی در پی و حواشی خاص آن آغاز شد.

در این بین فرشتگان با نزدیک به ۵۰۰ هزار سپرده‌گذار بزرگ‌ترین زیرمجموعه کاسپین بود که عمده حواشی پیش آمده برای این موسسه به دلیل مشکلات و بدهی‌ کلان در این تعاونی رقم خورد. به هرحال وجود حدود ۸۶۰۰ میلیارد تومان بدهی که  ۳۰۰۰ میلیارد آن سود شناسایی نشده بود و بدهی آن را به حداقل ۵۶۰۰ میلیارد تومان می‌رساند معضلی بود که در مقابل آن دارایی نقد چندانی وجود نداشته و آنچه در اختیار بود به وجود املاکی که شناسایی آن زمان خاص خود را می‌طلبید محدود می‌شد.
به هر صورت در نتیجه مذاکراتی که بین بانک مرکزی و دستگاه قضا شکل گرفت در نهایت هیات‌های تصفیه تعاونی‌ها به ویژه فرشتگان، بررسی وضعیت دارایی و بدهی تعاونی‌ها در دستور کار قرار گرفت و در اهم آن شناسایی و انتقال املاک به موسسه کاسپین آغاز شد. جدای از مشکلاتی که در این بین وجود داشت در مراحل ابتدایی اعلام شد که حدود ۳۱۰۰ میلیارد تومان از دارایی فرشتگان شناسایی شده و پس از این مرحله بود که بانک مرکزی تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی را از اواخر اردیبهشت‌ماه و به طور مرحله‌ای آغاز کرد به گونه‌ای که از سقف سه میلیون شروع و تا ۲۰۰ میلیون تومان پیش رفت، ولی در اوایل مردادماه و در آستانه تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تا سقف ۲۰۰ میلیون جریان پرداخت به دلیل انسداد حساب‌های کاسپین که به  دستور قضایی بود متوقف شد.
در نهایت طی مذاکرات اخیر بین سران قوا و شناسایی بیشتر املاک به بیش از ۶۷ مورد رسیده بود تقسیم‌بندی اموال فرشتگان در دستور کار قرار گرفته بود و با تزریق خط اعتباری بانک مرکزی به کاسپین که تاکنون به ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است تعیین تکلیف سپرده‌گذاران مجددا شروع شد و شرایط قبلی نیز تا حدودی تغییر کرد به طوری که از شنبه همزمان با ۲۰ آبان‌ماه سپرده‌گذاران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان می‌توانند با مراجعه به شعب ۱۰ درصد باقی‌مانده از وجوه خود که در مرحله اول در حساب آنها نگه داشته بود دریافت کنند و از سوی دیگر مبالغ تا ۲۰۰ میلیون نیز این امکان را دارند که تا این مبلغ فعلا دریافتی داشته باشند.
اما در شرایطی اوضاع فرشتگان تا حدی در روال قرار گرفت و می‌تواند گره‌های قبلی را باز کند که وضعیت هفت تعاونی دیگر برای سپرده‌گذاران آنها چندان مشخص نیست و گرچه تعداد آنها قابل مقایسه با فرشتگان نخواهد بود، ولی این سپرده‌گذاران منتظر دریافت وجوه و مشخص شدن وضعیت خود هستند.
تازه‌ترین خبرها و پیگیری‌ها از مسئولان امر حاکی از آن است که در تعاونی‌های باقی‌مانده ظاهرا مشکل چندانی وجود ندارد. شناسایی و انتقال دارایی‌های این تعاونی‌ها به کاسپین همچنان در جریان بوده ولی شواهد از این حکایت دارد که دارایی‌ها و بدهی‌ها می‌تواند پاسخگوی یکدیگر باشد به عبارتی کسری قابل توجهی مثل فرشتگان در آنها وجود ندارد. از این رو با پیش بردن مراحل لازم و با نظر مرجع قضایی و بانک مرکزی اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد به زودی تعیین تکلیف سپرده‌گذاران هفت تعاونی عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، الزهرای مشهد، بدر توس، پیوند، امید جلین گرگان و فرشتگان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
به نوشته ایسنا، با این حال پیش تر موسسه کاسپین اخبار متفاوتی از تعیین وضعیت هفت تعاونی دیگر اعلام کرده بود، زمانی که اعلام شده بود شناسایی و انتقال دارایی های در برخی تکمیل شده و حتی پرداخت ها در تعاونی‌هایی همچون الزهرا مشهد و یا بدر توس ابهر شروع شده بود که در ادامه متوقف شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا